Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bortsett fra at den kanskje er litt tung i bakre halvdel kunne dette godt vært italiensk. Og dørene kommer jo definitivt fra en våt Lambo-drøm. Ganske lekker, syns jeg, der det gule interiøret med de gammelrosa innslagene fungerer godt mot det matte grå. Siden det er så mange på årets Beijing-utstilling som åpenbart skulle gå rett i strupen på Tesla – og siden denne ikke har mer enn to dører, kan vi kanskje gå ut fra at her har vi endelig en som skal rett i strupen på Teslas kommende Roadster. Hvorfor skal ikke den også få litt oppmerksomhet? Nå skal du vite at GAC, konsernet der Trumpchi holder til, er en av disse kinesiske fabrikkene som tar design på alvor. Ikke ved å kjøpe inn en europeisk stjerne som er i ferd med å slukne, men ved å bruke og utvikle sine egne. De har designstudioer hjemme i Guangzhou, i Shanghai og i Los Angeles. Det sies at dette er designet i Newport Beach studioet som har eksistert siden 2017. Uansett hvor det er tegnet er det Zhang Fan som har overvåket det hele. En skikkelig veteran. Han dro rett til Mercedes i Sindelfingen etter universitetet i 2002 og der endte han som lead designer på A-Klasse konseptet fra 2011, før han reiste hjem og ble designsjef hos GAC. Og da skulle det ikke forundre meg om det var Sandy Hartono som har gjort interiøret. Et år i Daimlers praktfulle interiørstudio ved Como før det ble 15 år hos Hyundai og så til GAC for to år siden. Mange flinke designfolk der, synd at det ikke er åpenbart på bilene. Men du skal være ganske flink for å holde deg på matta også. Her, på Enpulse – som den heter – har de i hvert fall fått boltre seg litt. Til og med noe som ser ut som en Ferrari-utstilling av motorrommet der bak har de fått med. På tross at det kan ikke være mye å se på, dette er en batterielektrisk bil. Bygget på en ramme felles for mange produkter, og utviklet for batteri-el fra dag en. At den er bygget på noe veldig kjent kan kanskje øke muligheten for at den blir en produksjonsmodell. Et eller annet sted finnes det bilde av bilen med et tak også – det ser ut som en avtagbar plate. En slik vil jo også øke salgbarheten. På bildet rett forfra ser vi forresten også den nye G’en i logoen. Mye mer attraktiv enn den gamle. Dette er visstnok debuten for 2021-versjonen. Men de har vært moderne på en annen måte også. Midt oppi en rekke nye slagord som: «Crafted by the driven», «Make widely know» og «Emotional Resonance» har de konstruert et veldig smart, nytt ord: «Intelligentize your Experience and Future». Intelligentize – den må jeg huske. Alt dette pratet er selvfølgelig for å slippe å fortelle at jeg aner ikke noe om mål eller spesifikasjoner, bortsett fra at den har to motorer. Men om det er foran og bak, eller begge på samme aksel, vet jeg heller ikke. Men før vi forlater denne så la meg minne om ENO 146, som de viste i fjor. Den er presentert som en eksperimentell seks-seter, utviklet for å jakte på den laveste luftmotstanden. Og den nådde de jommen, med en koeffisient på 0,146. Det er lavere enn på Volkswagens 1-liters lille sigar. Den er godt presentert på en video du finner nederst her, og når jeg ser denne om igjen blir det plutselig opplagt at Enpulse er bygget i det samme formspråket. Dette er den lille, åpne toseters versjonen av ENO 146! Kan vi kanskje håpe på en virkelig spennende, avansert modellserie fra GAC Trumpchi fremover? Kanskje den ikke heller behøve bytte modellnavnet allikevel, etter høstens presidentvalg?
|