Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er syvende generasjon SL som nå er under utvikling, og den skal gå mer i retning den originale 300SL Gullwing enn tilfellet har vært med de siste generasjonene. Prototypen på bildene er sannsynligvis SL63-varianten. Bilen skal bygges på en helt ny plattform for bakhjulsdrevne sportsbiler kalt MSA (for Modular Sports Architecture). Denne skal også benyttes av neste generasjon Mercedes-AMG GT, og det er AMG som har ansvar for utviklingen av begge modellene. Dermed kan vi forvente skjerpede ytelser gjennom bruk av mer eksotiske materialer som sørger for lavere vekt. Dessuten vil den automatiske hardtoppen fra de to siste generasjoner bli erstattet med stofftak – noe som muliggjør en vesentlig mer kompakt hekk i tillegg til vektreduksjonen. Trolig vil bilen bli tilbudt i to versjoner når den kommer på markedet sent 2021 som 2022-modell – SL53 og SL63. Førstnevnte får en 3,0-liters turbo rekkesekser med mildhybrid system og en samlet effekt på rundt 430 hestekrefter. SL63 får en twin turbo 4,0-liters V8 med mildhybrid og en samlet effekt på over 600 hk. Her får du en smakebit på motorlyden (saken fortsetter) Noen ny V12 blir det neppe i neste generasjon SL, men det kan komme en ny plug-in hybrid toppmodell – muligens med betegnelse SL73e der V8-motoren kombineres med en kraftigere elmotor for en samlet effekt på rundt 800 hestekrefter. En slik drivlinje forventes snart å bli lansert i forbindelse med Mercedes-AMG GT 4-door Coupé som vi har bilder av under testing. Når nye SL lanseres neste år skal den fylle en nisje som i dag består av tre modeller, for med stor sannsynlighet blir S-Klasse Coupé og Cabriolet snart tatt ut av programmet for å spare kostnader, sammen med ytterligere fem nisjemodeller.
|