img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
- Enkelte føler det nok som tvang, men jeg synes det er gøy å gå foran
Tom Wilhelmsen satser på at tre elektriske tippbiler til 12,6 millioner kroner skal gi økt konkurransekraft i tiden fremover. I morgen skal bilene døpes av statsminister Erna Solberg (H).

Selv med 5.209.000 kroner i Enova-tilskudd er Tom Wilhelmsen (51) slett ikke sikker på at kjøpet av ny teknologi vil lønne seg rent driftsøkonomisk med det første.

Men han er helt trygg på at investeringen er riktig likevel.

– Jeg har jo min opprinnelse fra avfalls- og gjenvinningsbransjen, helt fra jeg gikk i kortbukse, og hjertet mitt brenner for miljø og gjenvinning. Enkelte aktører føler nok at de tvinges til å ta miljøvalg, men jeg synes det er en glede å gå foran – og er helt sikker på at dette er fremtiden, sier Tom Wilhelmsen til YrkesBil.

– I fjor hadde vi et CO2-utslipp på 2.652 tonn. Med elbilene reduseres totalutslippet vårt med 10 prosent. I tillegg reduseres støyen vesentlig, noe som er viktig ved arbeider i tettbebygde strøk og ved nattarbeider, fortsetter han.

– Hvordan ser regnestykket for totale eierskapskostnader ut?

– Bilene er vesentlig dyrere i innkjøp. Ferdig for oss med påbygg og det hele koster de 4,2 millioner kroner per bil, mens tilsvarende fossilbil koster 1,3 millioner kroner, sier Wilhelmsen.

LES OGSÅ: Tester tunge elektriske anleggsbiler

Først i Europa
11. oktober fikk selskapet utlevert de to første av tre nye elektriske Volvo FE Electric tippbiler, med påbygg fra Maur Bilpåbygg.

Torsdag 29. oktober skal bilene, som angivelig er de første i Europa med denne konfigurasjonen, høytidelig døpes av statsminister Erna Solberg (H).

Nyttelasten er 13,5 tonn, 1.000-1.500 kilo mer enn tilsvarende fossilbil, ifølge Wilhelmsen. Elbilene har 1.000 kilo ekstra i totalvekt, et insentiv fra myndighetene til biler med null lokale utslipp.

Bilene har fått mye oppmerksomhet og ble satt i arbeid på anleggsplasser i Oslo fra første dag. Så langt er eieren godt fornøyd med prestasjonene.

– Vi klarer å kjøre en full dag kun med nattlading. Vi har også forsøkt hurtiglading med 150 kWh på Cirkle K, og fikk fulladet på tre kvarter. Jeg har troen på elektriske lastebiler for inter city-bruk, sier Wilhelmsen.

LES OGSÅ: Fortsetter el-offensiven

Vet ikke om de får nok oppdrag
Rekkevidden avhenger naturligvis mye av parametere som last og topografi.

– Vi kjørte 13-14 lass fra Haraldrudveien til det midlertidige Tøyenbadet, det er kun fire-fem kilometer og vi får ikke regenerert noe særlig. Da hadde vi igjen 38 prosent kapasitet på batteriet etter endt arbeidsdag fra klokken 07 til 17. Det var over all forventning, sier han.

– Er du trygg på at dere får oppdrag nok til de nye bilene?

– Det gjenstår å se. Hvis byggherrer og entreprenører ønsker å vise handling i stedet for bare ord, så bør det være liv laga. Askim Entreprenør er innstilt til kontrakten på grunnarbeidet ved nye Tøyenbadet, som følge av at de benytter seg av våre utslippsfrie tjenester. Det er gøy, sier Wilhelmsen.

– I tillegg til nullutslippsbilene scorer vi høyt på distanse, som er et viktig kriterium i offentlige anbud, fordi vi har massegjenvinningsanlegget i Haraldrudveien og dermed får kort kjørelengde fra prosjekter i Oslo-området, legger han til.

Særlig en del mellomstore entreprenører kommer løpende og vil ha samarbeidsavtale med Wilhelmsen, på grunn av vektingen av miljø i offentlige anbud.

– Noen av de store entreprenørene hører vi ikke like mye fra, så jeg vet ikke om de satser like mye på ytre miljø og nullutslipp, sier han.

LES OGSÅ: Nå trykker Scania på den store strømbryteren

Null utslipp og gjenvinning
Nå jobber selskapet med å søke konsesjon for vaskeanlegg for gravemasser fra klasse en til klasse fem, på en eiendom de eier i Sør-Odal.

Tanken er da å kunne frakte gravemasser med null utslipp fra prosjektene i og rundt Oslo og til vaskeanlegget i Sør-Odal. Der skal massene vaskes og behandles, før de fraktes utslippsfritt tilbake til prosjektene igjen.

Innen de får satt nøkkelen i anlegget i Sør-Odal tror han vi nærmer oss slutten av 2021.

– Da kan større lastebiler på batteri, hydrogen eller biogass være aktuelle for frakt mellom Oslo-området og Sør-Odal. Jeg ser også på muligheten for å bruke tog, for vi har togforbindelse inn på anlegget i Sør-Odal og har mulighet for et sidespor inn på massegjenvinningsanlegget vårt i Ulven. Da hadde vi fått hele syklusen betydelig effektivisert. Det er en veldig grønn tanke som vi håper å få realisert, sier Wilhelmsen.

------------------------

Volvo FE Electric

Helelektrisk lastebil med totalvekt på 27 tonn.

Drivlinje: To elektriske motorer med maks. effekt på 370 kW (260 kW konstant effekt) med en 2-trinns Volvo-girkasse. Maks. dreiemoment i de elektriske motorene: 850 Nm. Maks. dreiemoment i bakakselen: 28 kNm.

Energilagring: Litiumionbatterier, 200–300 kWt.

Rekkevidde: Opptil 200 km.

Lading: To ulike ladesystemer er tilgjengelig. CCS2: Maks. ladeeffekt på 150 kW (likestrøm). Low Power Charging: Maks. ladeeffekt på 22 kW (vekselstrøm).

Ladetid: Fra tomme til fulladede batterier (300 kWt): CCS2 150 kW ca. 1,5 time, Low Power Charging ca. 10 timer.

------------------------------

Tom Wilhelmsen AS

Etablert i 2012.

Omsatte i 2019 for 61 millioner kroner, med et resultat før skatt på -4,1 millionr kroner. I 2018 omsatte selskapet for 74,3 millioner kroner med et resultat før skatt på 7,3 millioner kroner. 

Holder til i Ytre Enebakk.

32 ansatte.

Bilpark: 34 lastebiler (Volvo og Scania), hvorav 10 prosent elektriske (3 Volvo FE Electric).

Daglig leder: Tom Wilhelmsen.

**En større reportasje om Tom Wilhelmsen AS står på trykk i bladet YrkesBil nr. 10-2020. Ikke abonnent? Bli det her!**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer