img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Bugattis Corona Speciale
Bugatti har gitt oss detaljer på en ny fantastisk fantasibil. Et godt eksempel på hva man bruke pandemier til.

Det har de siste ukene ligget ute ganske mange bilder av noe sterkt kamuflert, men som åpenbart var en Bugatti, kjørende rundt på Paul Richard-banen.

Mange tolket dette håpefullt som at Bugatti endelig var på vei tilbake til racerbanen. Kanskje med biler basert på den nye hyperbil-oppskriften til Le Mans.

Det ville i så fall være på tide. Siste gang verden så Bugatti-blå på en racerbane var til det franske Grand Prix i 1956. Men type 251 var en flau affære, den brøt etter 18 runder.

Nå er kamuflasjen borte og bilens detaljer presentert.

Og jeg raser gjennom teksten i forbindelse med den flunkende nye Bugatti Bolide for å finne ut hvorfor.

Det står, appetittvekkende, at den gjør Nürburgring på 5.23.1 og Le Mans på 3.07.1 – men litt finlesing avslører at det må være simuleringer. Og det står også at den oppfyller alle FIAs sikkerhetskrav, men ikke mer.

Med andre ord, den ville fått lov til å kjøre løp, men ingen vet hvilke.

Men så ser jeg et slags stikkord:

«Hvis vi snakker om teknologi og organisasjon er dette et av de aller mest ambisiøse prosjektene i hele min karriere», sier Frank Götzke. Det er han som er teknisk ansvarlig for denne bilen. Han har tidligere vært sentral både på Veyron 16.4 og på Chiron 2.

Og så føyes det til at på bare åtte måneder skapte han en fullstendig ny bil rundt den kjente W16 4x4 drivlinjen som også ble skikkelig endret for dette prosjektet.

Åtte måneder!

Da er vi tilbake til februar/mars. 

Hva skjedde da?

Vi begynte å få en anelse av hva som ville komme. En verden som skulle stoppe opp en stund, hjemmekontor, helt ny organisering av arbeidsplassene.

«Hei gutta. Vi fåkke gjort no’ likkavæl, så la oss dra ut i drømmeland» liksom.

Det har de gjort.

Først og fremst på materialsiden. Beskrivelsen er ganske omfattende når det gjelder hvordan de har fått vekten ned til 1240 kg. Titan og omhyggelig vevde kullfibre.

Så ekstrem er denne konstruksjonen at en rekke av skruene eller festekomponentene kommer fra 3D-printeren og er hule innvendige med en veggtykkelse på 0,5 mm. Vi får til og med statiske verdier for disse: 1250 N per kvadratmillimeter.

Sannsynligvis fordi vi skal bli imponerte.

Det er mulig det er imponerende å hente aerospace-verdier ned på landeveien.

Det er andre detaljer her også som imponerer.

Omfattende beskrivelser av hva som er gjort med motoren, for eksempel. Omtrent hele kjøleanlegget later til å være bygget om, og vi får innsikt i de utroligste detaljer. Samtidig som det har vært gjort noe som ser ut som solide inngrep i de fire nyutviklede turboenhetene.

Det hele resulterer da i vanvittige 1850 hk og 1850 Nm. På 110 oktan racing-bensin.

Dette sier Bugatti-sjefen, Stefan Winkelmann, selv om bilen:

«Bugatti er på evig jakt etter tekniske innovasjoner … Her står vi aldri stille … Denne gangen spurte vi oss selv hvordan vi kunne vise den mektige W16-motoren som et teknisk symbol i sitt reneste uttrykk …… Et kompromissløst eksperiment …… Å kjøre Boliden er som å ri en kanonkule …» osv.

Og så føyer han til: «For første gang har vi vist hva denne W16-motoren virkelig er i stand til»

Selv om jeg vil vel ikke si at en litereffekt på litt over 230 hk er eksepsjonelt for en turbomotor lenger.

(saken fortsetter)

Design-folkene har selvfølgelig hatt det morsomt. Her har det ikke vært tatt hensyn til annet enn at formen skal følge funksjonen. Noe som selvfølgelig også har ført til ganske mange åpninger for å hente inn frisk luft.

Men det er tydelig at de har hatt en X som en slags styling idé her. Litt som Bell X-1 som gikk gjennom lydmuren i 1947.

Også her er det imidlertid ting i detaljene jeg ikke helt er med på. Det fortelles for eksempel at ved 320 km/t sørger aeroen for 1800 kg trykk på bakhjulene og 800 på forhjulene. For meg høres dette ut som et kritisk tilfelle av understyring. 

Men greit nok.

Bugatti har vist oss en bil med et vekt/kraft forhold på 0,67 kg pr. hk. Det burde bli kjapt. 

Og er selvfølgelig en solid up yours til alle femi, pinglete el-superbil-interesserte.

Men det hele avsluttes med at «hvorvidt Bugatti Bolide skal settes i serieproduksjon (serie???) er ennå ikke bestemt.

Ooops, sorry. Du vil kanskje gjerne ha målene? Akselavstanden på 275 cm er litt lenger enn på de modellene du kjenner. Høyden på 995 mm er noenogtjue lavere enn Chiron, og bredden er litt under, på 199 cm. Lengden har jeg åpenbart oversett.

Toppfarten antydes til nordsiden av 500 et sted.

PS!
Bolide er et fransk fellesbegrep for konkurranse-biler. Jeg kan ikke huske at det er brukt siden før krigen. Navnet var jo egentlig satt på meteorer, fortrinnsvis slike som eksploderte, og har ikke noe med den svenske byen Boliden å gjøre.

Hermes gjorde et «Bolides»-silkeskjerf i 1967.  Finner du et slikt snakker vi nok fem-sifret i euro. Ikke bare er det Vintage Hermes, men det er det eneste skjerfet designet av Rena Dumas. Hun var egentlig arkitekt, men også gift med Jean-Luis Dumas som var sjef hos Hermes helt til for femten år siden.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer