img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Talentfabrikken
Norske Even Management har fostret en rekke førere på topp internasjonalt nivå. Nå rekrutterer de fra lavere aldersgrupper enn noen gang tidligere. Målet er å skape fremtidens verdensmester i rally.

Først publisert i bladet BIL Autofil nummer 1-2020 

I ti år har selskapet som ble startet av de kjente bilsportprofilene Erik Veiby, Valter Jensen, Einar Staff og Nils Tronrud (ta første bokstav i fornavnene, så har du navnet på selskapet) hjulpet talentfulle førere opp og frem.

I dag styres selskapet av Erik Veiby og sportssjef Roy Snellingen mens Staff er passiv investor. Veiby står for forhandlinger og management mens Snellingen har ansvar for den sportslige utviklingen som skjer på toppidrettens prinsipper.

Snellingen var i unge år i verdenstoppen innen motocross og arbeidet flere år som hovedtrener og sportssjef på NTG før han begynte i selskapet.

Startet med Andreas Mikkelsen
Even Rally, som det opprinnelig het, startet med at Andreas Mikkelsen oppsøkte Veiby med lua i hånda for å få økonomisk hjelp til satsingen etter finanskrisen i 2008. Det norske talentet hadde fått sin første WRC-bil allerede som 16-åring, men fikk beskjed om at han måtte ta turen ned i lavere divisjoner og vise hva han var god for før han kunne avansere til WRC.

Han kjørte noen løp i Subaru Cup, men Mikkelsen var med god hjelp fra Even Management snart på plass i en Skoda for å konkurrere i IRC sammen med kartleser Ola Fløene. Der ble det to mesterskapstitler, i 2011 og 2012, noe som ikke gikk upåaktet hen hos Skoda-eier Volkswagen som ansatte den unge nordmannen som tredjefører da de debuterte i WRC i 2013.

Snart ble også en finsk og en svensk fører snappet opp av Even Management – Veiby og Snellingen klarte nemlig ikke bestemme seg for om det var Pontus Tidemand eller Esapekka Lappi som hadde best forutsetninger for å nå helt til topps i sporten.

I dag vet vi at Lappi har tre års fartstid hos Toyota og ett hos Citroën, mens Tidemand ikke har greid å få fast sete hos et WRC-team selv om han hadde en strålende karriere i WRC2 for Skoda. Med kun en håndfull fabrikkteam er nåløyet meget trangt.

Kommende stjerner
Også Ole Christian Veiby kjører for Even Management – i 2020 kjører han full sesong i WRC2 for Hyundais fabrikkteam som driftes av estlandske Markko Märtin. I tillegg har Even den doble verdensmesteren i rallycross, Johan Kristoffersson i stallen, samt flere kartlesere i verdenstoppen.

Nå starter Even Management Next Generation – et nytt prosjekt basert på ti års egenerfaring. Visjonen er å drive motorsport på toppidrettens prinsipper, og hovedmålet er å skape en fremtidig verdensmester i rally. Og ikke bare det – om de lykkes vil de ha den yngste verdensmester noensinne i stallen sin.

(saken fortsetter)

Rallyførerne Andreas Mikkelsen og Ole Christian Veiby blir sammen med simracer i verdenstoppen, Tommy Østberg (i midten) mentorer for talentene (fra venstre) Benjamin Fuglesang, Oskar Biksrud, Dennis Bjerke og Karl Peder Nordstrand.

Tidlig påvirkning
– Vi jobber hele tiden med å videreutvikle oss og hadde lyst til å gjøre noe annet enn vi har drevet med tidligere. Vi vurderte å gå inn i andre idrettsgrener, men det er innen motorsport, og spesielt rally, vi har ekspertise og erfaring. Derfor besluttet vi å holde oss til sporten vi kjenner, og heller se om vi kan finne nye løsninger med hensyn til rekruttering, sier Roy Snellingen som lenge har drømt om å forme talenter fra meget unge aldersgrupper.

Rally er en sport som krever årevis med erfaring for å nå helt til topps. Yngste verdensmester gjennom tidene, Colin McRae, var 27 år da han vant tittelen i 1995. I dag er snittalderen på WRC-førerne 33 år, og det ser ikke ut som den vil synke noe særlig med det første.

Det er nær sagt umulig for en nykommer å få et sete i WRC uten årelang erfaring fra lavere divisjoner, noe som krever enorme budsjetter.

Simulatortrening
I Formel 1 er situasjonen en annen – selv om det er stor rift om setene også der er det flere tenåringer som har kommet seg til racingens øverste divisjon de siste årene. Felles for disse er at de er snappet opp i svært ung alder, gjerne mens de kjørte gokart, og at de har benyttet simulatortrening i utstrakt grad.

Et godt eksempel er Max Verstappen som vant sitt første Formel 1-løp som 18-åring – den yngste gjennom tidene. Han er blant verdens beste innen simulatorracing. Også det norske supertalentet, Dennis Hauger, som går gradene innen formelbil-racing, bruker svært mye tid på simulator.

– Statistikken viser at de tre siste verdensmestrene har kjørt rally i 6-7 år før de vant VM, hvorav 2-4 sesonger i WRC. Ved å begynne så tidlig som ved 14 års alder bør det derfor i teorien være mulig å vinne VM i en alder av 23-24 år. Derfor har vi nå plukket opp fire talenter i aldersgruppen 12-13 år til vårt nye simulatorteam, sier Snellingen som har utviklet en femtrinns modell for sine unge utøvere.

Virtuelle møter
De skal drive mye simulatortrening det første året. Til formålet har Even Management fått spesialbygget fem avanserte simulatorer – en til hver utøver samt en som står på hovedkontoret i Oslo.

(saken fortsetter)

Med avansert simulator hjemme i Sigdal kan Oskar Biksrud konkurrere online og få tilbakemeldinger fra instruktørene.

Hver mandag ettermiddag skal de fire konkurrere mot hverandre og en erfaren fører, det kan være Ole Christian Veiby når han er hjemme, eller Tommy Østgård, en av verdens beste simracere som konkurrerer på VM-nivå og er hyret inn for å coache de unge.

I tillegg har Even utviklet et treningsprogram etter tilsvarende oppskrift som benyttes for å utvikle toppidrettsutøvere, der deltagerne må føre treningsdagbok. Men selv om de får et program å følge, har skole og lekser høyeste prioritet.

Om noen av de fire skulle være klare for det og ha vist seg dyktige nok, vil det kunne være mulighet for en eller to til å prøve seg i et rally i løpet av året. I Baltikum er det nemlig ingen nedre aldersgrense for å kjøre rally i lavere divisjoner så lenge man har med en profesjonell kartleser, helst en med VM-erfaring. Og slike har Even Management flere av i stallen, som for eksempel Jonas Andersson og Stig Rune Skjærmoen.

I trinn to får utøverne mer praktisk rallytrening, og når de er 18-19 år skal de være i stand til å kjøre sine første løp i nest øverste divisjon, WRC2. De mest dedikerte kan da være attraktive for WRC-teamene som 20-åringer, og være helt i verdenstoppen innen de når midten av tyveårene.

(saken fortsetter)

Sportssjef Roy Snellingen i Even Management har utviklet et program basert på toppidrettens prinsipper, og målet er at de beste av talentene en dag skal nå helt til topps i Rally-VM. – Vi gir dem verktøyet, men de må selv ta ansvar for egen utvikling, sier han.

– Vi er opptatt av å bygge hele mennesker. Vi gir dem verktøyet – de får høste av vår kunnskapsbank inkludert tips og råd fra erfarne førere og kartlesere, men de må tenke selv og utforme sin egen utvikling. Og så er det viktig at vi har det gøy underveis, sier Snellingen.

Han legger ikke skjul på at det er økonomiske fordeler ved å starte så tidlig. De fem simulatorene koster til sammen mindre enn hva det koster å kjøre ett eneste WRC2-løp. Treningen er gratis, og simulatoren kan flyttes dersom en av deltagerne i teamet mister interessen eller ikke innfrir kravene Even stiller.

Utøverne de har plukket ut i første gruppe har bakgrunn fra gokart og crosskart, men Roy Snellingen ser heller ikke bort fra at de kan rekruttere fra andre idretter – Andreas Mikkelsen var jo for eksempel en dyktig alpinist før han startet rallykarrieren, nevner han som et apropos. Det viktigste er at de har naturlig talent og er villige til å ofre det som trengs for å bli toppidrettsutøvere.

Even Junior Team

Rekrutteringen av de nye utøverne startet med en søknadsprosess. Etter nøye vurdering av 18 mottatte søknader ble aktuelle kandidater kalt inn til intervju. Deretter fulgte en intern evaluering som medførte at fire utøvere ble valgt ut. Alle har vist gode resultater i sin gren, og de har alle de egenskapene som skal til for videre utvikling, sier Even Management om prosessen som har ført frem til at disse fire er valgt ut:

Navn:

Alder:

Bosted:

Karriere:

Oskar Biksrud

13 år

Eggedal

Gokart siden 2013

Dennis M. Bjerke

12 år

Lierskogen

Gokart siden 2013

Benjamin Fuglesang

13 år

Son

Gokart siden 2014

Karl P. Nordstrand

12 år

Hamar

Crosskart siden 2013





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer