img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021
Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.

ID.3 kom sent, men godt for Volkswagen i Norge som nå pøser ut elbilen i et slikt tempo at den etter to måneder allerede ligger godt an til å bli landets nest mest kjøpte bilmodell i 2020, etter Audi e-tron.

Men blir den det i 2021? Slett ikke, ifølge VW-direktør Harald Edvardsen-Eibak som løfter fram storebror ID.4. Allerede i januar kommer de første kundebilene av ID.4 1st og 1st Max til kundene.

Først kun 2WD
Selv om ID.4 både laster på taket og trekker tilhenger, er de første bilene fortsatt kun bakhjulsdrevet. Plattformen deler hele ID-familien, og bortsett fra utvendig størrelse er ID.3 og ID.4 nærmest helt like også innvendig.

Firehjulsdrift som fire av ti bilkjøpere så langt i år har endt opp med, vil ikke være på plass før godt ut i 2021, sannsynligvis først i etterkant av sommerferien. Hva pristillegget blir er heller ikke klart. Å stå på reservasjonslisten koster 4000 kroner.

Dette er ID.4 1st:

  • 4,56 meter lang, 32 cm lengre enn ID.3.
  • Samme motor, 204 hk.
  • Motoren bak og primært bakhjulsdrevet.
  • Større batteripakke, 77 kWt netto mot 58 kWt i ID.3.
  • Bedre rekkevidde, rundt 500 km mot 424 km for ID.3.
  • Hurtigladefarten øker fra 100 til 125 kW.
  • Kun litt mer kupeplass enn i ID.3 fordi akselavstanden er ganske lik på de to.
  • Betydelig større bagasjerom.
  • Tilhengerfeste i prisen, trekker inntil 1000 kg.
  • Bøyler åpner for boks/stativ på taket.
  • 4x4 først etter sommerferien.
  • Pris fra 426.900 kroner levert kunde i Oslo.
  • Tesla Model Y, Volvo XC40, Mustang Mach-E nevnes som de viktigste konkurrentene.

Hvor mange ID.4 som er bestilt til Norge får ikke Edvardsen-Eibak lov til å si, men det skal ikke stå på biler. Men litt løfter Edvardsen-Eibak på sløret: det kommer til å bli levert ut flere ID.4 i andre halvår med 4x4-varianten på plass.

Kunder som nå bestiller ID.4 med kun drift på bakhjulene kan regne med å få den levert i mars.

VW har selv gått ut med at målet om å produsere en halv million ID.4 innen utgangen av 2025 ligger fast med Kina som det største markedet foran Europa og USA.

80 prosent elektrisk
Volkswagens fokus i Norge neste år blir på de elektriske bilene. Fra en elektrisk andel av bilvolumet på 50 prosent i fjor høst, er VWs andel så langt i år økt til 70 prosent og i oktober lå den på 88,7 prosent ifølge statistikk fra OFV. For Audi er el-andelen nå over 90 prosent.

– Vi regner med at minst 80 prosent av VWs volum neste år blir elektriske biler, og det kan bli mer. Vi får de bilene vi vil ha av både ID.3 og ID.4, sier Edvardsen-Eibak og legger til at rundt halvparten av ID.3-kjøperne ikke har eid en VW før/hatt en VW de siste fem årene. Mange av kundene er også førstegangskjøpere av elektrisk bil.

Fire plug-in
Men i alt fokuset på elbiler, glemmer ikke VW helt de fossile bilmodellene som bilgiganten tross alt selger flest av i Europa.

T-Roc blir VWs viktigste fossilbil i 2021, men de fire ladehybrider blir enda viktigere. Disse er:

  • Golf
  • Passat
  • Tiguan
  • Tuareg

Samtidig har VW-importøren valgt å droppe Tiguan Allspace fra nyttår og Golf stasjonsvogn blir heller ikke tatt til Norge. Golf GTE kommer i to varianter som ventes å stå for 80 prosent av Golf-salget fra 2021.

Volkswagen ID.3 - ID.4    
  ID.3 ID.4
Motor: Elektrisk Elektrisk
Effekt/moment: 204 hk/310 Nm 204 hk/310 Nm
Drivlinje: 1A/bakhjulsdrift 1A/bakhjulsdrift
0-100 km/t: 7,3 sek 8,5 sek
Toppfart: 160 km/t 160 km/t
Batteri (brutto/netto): 62/58 kWt 82/77 kWt
Rekkevidde: 424 km 487 - 522 km
Forbruk: 16,9 kWt 18,2 kWt
Ladefart DC/AC 100 kW/11 kW 125 kW/11 kW
CO2/NOx:  0 g/km – 0 mg/km 0 g/km – 0 mg/km
Mål LxBxH: 426/181/155 cm 458/185/163 cm
Akselavstand: 277 cm 277 cm
Bakkeklaring: 15,0 cm n/a
Bagasjerom: 385 – 1267 liter 543 – 1575 liter
Egenvekt: 1719 kg 2049 kg
Batterivekt n/a 493 kg
Tilhengervekt: 0 kg 1000 kg
Garanti, bil 5 år/100 000 km 5 år/100 000 km
Garanti, batteri: 8 år/160 000 km 8 år/160 000 km
Pris 1st Kr. 342 400 Kr. 417 300
Pris 1st Max Kr. 442 700 Kr. 499 900
Miljøklasse A A

Kilde: OFV/produsenten


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer