Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bare for å komme protestene i forkjøpet: Ja da, det finnes andre spylebiler med vanngjenvinningssystem i Norge. Men YrkesBil har ikke klart å oppdrive tilsvarende dimensjoner og finesser som det her er snakk om. Bak på Vacumkjempen Nord-Norges nye Mercedes-Benz Arocs 3763L (3263) 8x4 har Skandinavisk Miljøteknikk AS på Nesodden nemlig levert en diger Frontliner Canalmaster Recycler fra tyske Müller Umwelttechnik. Renser og gjenbruker Spylepumpen i dette tilfellet har en kapasitet på 470 liter i minuttet og 205 bar, mens vakuumpumpen har maks vakuum på -0,85 bar og klarer 3.400 m3 i timen. Vakuumtanken på 14 m3 har flyttbart skott for å kunne justere mellom mengde vann og slam man vil ta med. For eksempel 6.000 liter vann og 8.000 liter slam. 300 meter med 5/4 toms spyleslange og 80 meter ½ toms spyleslange sørger for effektiv spyling, mens innsug skjer gjennom 24 meter 5 toms sugeslange og 50 meter 3 toms sugeslange. – Dette gjør bilen meget effektiv på spyling av rør. Dessuten er alt laget for å håndtere arbeidstemperaturer ned til 25 minusgrader, sier Stian Kristiansen til YrkesBil. Han er daglig leder og medeier i Vacumkjempen Nord-Norge AS. Kristiansen forklarer at med en «vanlig» spylebil der de har med vann kan de stå i 30-40 minutter og spyle, før de må de rigge ned og kjøre til en hydrant for å fylle vann. Så kan de kjøre tilbake til arbeidsstedet og rigge alt opp på nytt og fortsette. – I Nord-Norge har vi lange avstander, så det tar fort en time eller to bare å hente mer vann. Det meste vi gjør er timesbasert, så jeg regner med vi skal klare å spare 60 prosent av kostnadene på et slikt oppdrag med den nye bilen, sier Kristiansen. Samtidig blir tunge løft og fysiske belastninger for sjåførene erstattet med hydraulikk, pneumatikk og elektronikk. Kan bli vanligere – Bilen er så effektiv at hvis det er et større rørspyleoppdrag som varer mer enn to-tre dager for en «vanlig» spylebil, er vi konkurransedyktig selv om vi bruker en dag på å kjøre til og fra oppdraget. Vi gjør jobben på halve tiden, sier Kristiansen. De har fra før tre supersugere og to stor-kombier (spyler og suger), alle bygget på Scania. – Nå prøver vi vår første Mercedes, fordi de på dette tidspunktet var de eneste som greide å levere stort nok kraftuttak på 2.250 Nm, sier Kristiansen. Kai Tommy Waldahl hos påbyggeren Skandinavisk Miljøteknikk AS (Skantek) forteller at det historisk har vært lite oppmerksomhet mot spylebiler med vanngjenvinning i Norge. – I Tyskland, der de ikke har så god tilgang på rent vann, er teknikken derimot veldig utbredt. Müller har levert slike påbygg i mange år, sier Waldahl. Han tror biler med vanngjenvinningsanlegg vil bli et mer vanlig syn i Norge etter hvert også. – Man sparer bruk av drikkevann til rensing av avløpsrør, samtidig som man sparer miljøet for transport til og fra arbeidsstedet for å fylle bilen med spylevann, sier Waldahl.
|