Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Helt siden Renault viste frem Kangoo Z.E. Concept 23. april 2019 har det ligget i kortene at en ny generasjon Kangoo var på trappene. I vinter fanget en av våre faste «spionfotograder» en testmodell på minnebrikken sin i Nord-Sverige, noe som tydet på at ting begynte å skje. Så ble Europa lamslått av koronakrisen, og vi vet ikke om modellen egentlig skulle blitt vist tidligere – men nå er i alle fall de første offisielle bildene sluppet, sammen med en sparsom mengde informasjon. Kommer våren 2021 Express-navnet har blitt brukt på enkelte versjoner av Kangoo i nyere tid, men som modellnavn vekker det kanskje først og fremst noen litt eldre minner eller assosiasjoner. Dette er et navn Renault brukte på en av sine små varebilmodeller – basert på Renault 5 – fra 1985 til 2002. I enkelte markeder lød den også navnet Rapid eller Extra. De nye varebilene vil ha lanseringsstart i Europa fra våren 2021. Renault skriver i pressemeldingen at nye Kangoo «hovedsakelig er rettet mot «flåte-kunder» og bedrifter som har en større bilportefølje», men de vil nok ikke nekte deg å kjøpe «bare én» bil heller. Med over fire millioner solgte enheter siden første lansering i 1997 er dette en varebilmodell man skal ta på alvor. I Norge er det den elektriske Kangoo Z.E. som selger best, med 316 registreringer hittil i år (8. november) ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Kangoo med fossilmotor er registrert i 97 eksemplarer i samme periode. Stor sideåpning For å ta det førstnevnte først: Cluet ligger i at de har «fjernet» b-stolpen, noe som gir det Renault hevder er markedets bredeste tilgang til varerommet fra siden, med en åpning på 1.416 millimeter. Det er angivelig dobbelt så stor åpning som på dagens Kangoo-versjon. Det er jo lett å tenke seg at dette vil være praktisk der det er plassbegrensning for inn- og utlasting, så vi gleder oss til å få se nærmere på dette i det virkelige liv. Easy inside gallery oversatt til norsk blir noe sånt som «innvendig takstativ». Det er der for at lange gjenstander kan transporteres høyt og dermed frigjøre gulvplass. Smart! For øvrig har modellen fått en «total make over» i fronten, blant annet med en godt synlig kromlinje mellom grillen og frontfanger. LES OGSÅ: Renault satser på hydrogen-varebiler Nytt interiør Easy Link multimediasystem og nye kjøreassistentsystemer, inkludert «Permanent Rear View» eller digitalt innvendig speil – som skal sørge for god sikt bakover. Andre nye funksjoner inkluderer «trailer swing assist», bremsestabilitetskontroll og et avansert og automatisk nødbremssystem. Hvilke versjoner som tas til Norge, spesielt med tanke på drivlinjer, er fremdeles uavklart opplyser importøren. Men det som er klart er at fra fabrikk blir nye Kangoo varebil tilgjengelig i to lengder og tilbys med manuell og automatisk girkasse, i diesel-, bensin- og senere i en elektrisk versjon. Lastevolum fra 3,3 til 3,9 m³ i standardversjonen og fra 4,2 til 4,9 m³ i den lange versjonen. Rimeligere varebil Her snakker vi lastevolum fra 3,3 til 3,7 m³, men importøren presiserer at det er uavklart hvilke versjoner som skal tas til Norge. Også Express er tilgodesett med Easy Link multimediasystem og er utstyrt med blant annet ryggeassistent, blindsonevarsling, parkeringshjelp og vidvinkelspeil. Kangoo-variantene skal produseres på Renault-fabrikken i Maubeuge i Frankrike, mens Express skal produseres på Renault-fabrikken i Tanger i Marokko. Så er jo oppfølgingsspørsmålet når den nye Mercedes-Benz Citan og en ny Nissan NV250, modeller som begge er basert på Kangoo, kommer i nye versjoner.
|