img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Her er helelektriske E-Transit – men den kommer ikke før i 2022
Ford forhaster seg ikke når de skal lansere nye E-Transit. Men med en WLTP-rekkevidde på 350 kilometer, 1.616 kilo lastekapasitet og det smarte «Pro Power Ombord»-systemet kan den være verdt å vente på.

Første gang vi møtte helelektriske E-Transit var under Fords «Go Further»-arrangement i Amsterdam i april i fjor.

Deretter har det kommet noen drypp av nyheter, senest i slutten av oktober.

Og i dag var endelig dagen da Ford viste den nye elektriske varebilen utilslørt i full offentlighet, en seanse som fant sted i et digitalt lanseringsshow.

Skal testes hos pilotkunder først
Ford har allerede drøyd ganske lenge med å elektrifisere det største medlemmet i Transit-familien.

I alle fall sammenlignet med konkurrenter som Volkswagen e-Crafter, MAN eTGE, Mercedes-Benz eSprinter (nå er den riktignok ikke rullet ut i markedet ennå), Renault Master Z.E., Maxus EV80 og Iveco Daily Electric – for å nevne noen.

Derfor var det også en smule overraskende da Fords sjef for nyttekjøretøy i Europa, Hans Schep, under dagens presentasjon fortalte at de første bilene skal leveres til europeiske kunder våren 2022.

På spørsmål om hvorfor – all den tid bilen åpenbart er klar nok til å lanseres i dag – forklarte han at de vil bruke tiden frem til lansering godt.

– Vi skal blant annet sette en rekke biler på veien ut i drift hos utvalgte pilotkunder i 2021, akkurat slik vi gjorde med den ladbare hybridversjonen av Transit Custom. Målet er å få tilbakemeldinger fra kunder og å lære av dataene og tilbakemeldingene som blir innhentet for å utvikle en elektrisk varebil som i størst mulig grad dekker det behovet som kundene faktisk har, sa Schep.

Lanseringen blir en del av Fords massive globale satsing på elektrifisering, hvor mer enn 11,5 milliarder dollar investeres i perioden frem mot 2022.

Nye Mustang Mach-E kommer til Europa tidlig i 2021, mens den helelektriske pickupen F-150 ankommer de første forhandlerne i Nord-Amerika medio 2022.

25 ulike varianter
I Europa vil Ford tilby 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.

Med en netto batterikapasitet på 67 kWh (brutto 75 kWh) får nye E-Transit en estimert elektrisk rekkevidde på 350 kilometer (Ford sa under dagens konferanse at de er trygge på rekkevidden, som er målt etter WLTP, men presiserer likevel at de vil komme tilbake med nøyaktige tall senere).

Uansett tyder det på at E-Transit vil få en konkurransedyktig rekkevidde, som bør være tilstrekkelig for mange varebilbrukere.

Batteriene kan lades både med normallading (AC-vekselstrøm) og hurtiglading (DC-likestrøm). Med bilens ombordlader på 11,3 kW vil den kunne lades fra 0 til 100 % på 8,2 timer. Med en ladeeffekt på opptil 115 kW fra en hurtiglader vil lading fra 15 % til 80 % ta rundt 34 minutter, ifølge Ford.

«Pro Power Ombord» er et smart system som gjør om bilen til en energikilde der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2300 W).

269 hestekrefter
Motoren leverer 269 hestekrefter og maksimalt dreiemoment er 430 Nm. Ford hevder den bakhjulsdrevne elektriske varebilen med det vil være sterkest av alle elektriske varebiler.

For øvrig klargjorde de i dag, for dem som lurer på det, at de ikke har noen firehjulsdreven versjon på trappene.

Et spesielt Øko-modus reduserer energiforbruket med opptil 8 – 10% når den kjøres uten last i motorveihastighet, ifølge data fra Ford.

Utgiftene til service skal være redusert med rundt 40 prosent sammenlignet med en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor. Dessuten skal det være behov for kun en service uansett kilometer det første året. 

Batteriet i nye E-Transit er plassert i bunnen av varebilen. Det gjør at lasterommet er på opptil 15,1 kubikkmeter, nøyaktig det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag.

Forventet lastekapasitet på 1.616 kilo for varebilen og 1.967 kilo for chassis-modellene er også bra for en elektrisk varebil.

Mange assistenter
FordPass Connect-modem er naturligvis standard, og E-Transit blir det første nyttekjøretøyet som kommer med det helt nye kommunikasjons- og underholdningssystemet SYNC 4.

Som standard er bilen utstyrt med en 12 tommers berøringsskjerm, forbedret stemmegjenkjenningsteknologi og navigasjon ved bruk av skytjenester. Med SYNC OTA (over the air)-oppdateringer vil E-Transit også løpende kunne oppdateres med ny og forbedret funksjonalitet og stadige forbedringer.

Flåteeiere kan ved hjelp av førerassistanseteknologier som trafikkskiltgjenkjenning og intelligent hastighetsbegrensning, sette begrensninger i kjøretøyet som sikrer at sjåføren overholder fartsgrenser og maksimerer rekkevidden.

Blindsoneassistent med varsel og oppbremsing for kryssende trafikk og ved rygging ut av trange parkeringsplasser, filsentrering, nødbremsassistent, et 360 graders kamera med ‘’fugleperspektiv’’ er blant de andre assistentene om bord.

E-Transit for Europa vil bli produsert på Ford Otosan Kocaeli fabrikken i Tyrkia, side om side med den prisvinnende modellen Transit Custom ladbar hybrid.

– Vi vet at mange norske kunder venter på E-Transit. Vi er derfor veldig fornøyde med å endelig kunne tilby en elektrisk varebil som på mange måter er noe helt nytt i dette segmentet. Når de kjøper en Transit vet kundene at de også kjøper mer enn 50 års erfaring, et stort forhandlernettverk, sertifisert påbygger og et økosystem med digitale verktøy som virkelig vil utgjøre en forskjell i det daglige, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

I Norge er det 73 forhandlere som selger Ford nyttekjøretøy – hvor 30 av disse er spesialiserte Transit-sentre.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer