img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
QQ i tredje tapping
Snart kommer tredje generasjon av Nissans pioner-modell Qasqhai. Om den er like pioner i sin ferskeste versjon har vi fått en liten indikasjon på allerede.

Første gang vi så en antydning til den nye Qashqai («bilen med et navn ingen kan stave» - produsentens eget utsagn) var som konsept på Genève-utstillingen i 2004.  

Dette var nytt. Høy sittestilling, men med kompakte hatchback-mål og en rekke smarte løsninger som skaffet rom både til mange folk og mange ting.

SUV var et begrep på den tiden, men dette var definitivt ingen SUV. Det ble helt åpenbart da den endelig kom på markedet etter en skikkelig lansering i Paris 2006

Fabrikken selv var såpass forvirret at da de skulle lansere den i Kina lurte de på om de skulle kalle segmentet for CCUV (Compact Crossover Utility Vehicle).

Fabrikken var også såpass usikker at de regnet med at hvis alt gikk bra, ville de selge 100.000 av den det første året. Det viste seg at frem til andre generasjon solgte den i snitt 200.000 hvert år.

Men designeren selv, Stephane Schwartz, kunne ikke skjønne hvorfor den måtte kategoriseres som noe som helst. Han mente at de ideene han hadde banket gjennom var så selvsagte og opplagte at det var ingen grunn til å pakke bilen inn i noen gruppetenking.

QQ – som det interne navnet veldig fort ble, det var ingen som orket hele dåpsattesten – var spesiell på en annen måte også. Det var den første Nissanbilen som ble utviklet, både teknisk og designmessig, i England.

Hvilket ikke hindret den i å bli en global suksess. I USA ble den riktignok solgt som Rogue Sport og i Japan ble den døpt Dualis.

Nytt navn var helt nødvendig, for der hadde den vittige delen av motorpressen allerede før lanseringen døpt om Qashqai til Cash Cow på grunn av modellens åpenbare suksess i regnskapsavdelingen.

(saken fortsetter)

Generasjon to fikk en merkelig lansering. Først en novemberkveld, 2013 i London med streaming og hashtag #nextgen. Et par år før BMW fant ut at denne geniale merkevaren var ubrukt slik at de kunne adoptere den.

Deretter ble vist frem – av alle steder – på bilutstillingen i Brussel i januar. Og så kom den til sist til Genève, men da var den så utbrukt at utstillingspublikummet møtte den med et stort gjesp.

Ikke markedet heldigvis. Bilen satte britisk rekord i null til 500.000. Til nå ved inngangen til tredje generasjon har de to årgangene solgt mer enn fem millioner. 33.000 av dem i Norge, men så langt i år: ikke riktig 500. QQ representerer snaue ti prosent av hele Nissan-salget.

Hvor mye de skal selge av den nye er altfor tidlig for importøren å ha noen formening om.

Spesielt fordi importøren ennå ikke kan si annet om lanseringstidspunkt enn at det blir en gang neste år.

Det er ikke mye jeg kan fortelle heller. Etter en times on-line lansering har jeg fått med meg at den blir ny, rund baut. Men allerede for et år siden viste vi renderinger som gir en god indikasjon på hva vi har i vente

(saken fortsetter)

Bygget på en forholdsvis ny plattform som heter CMF og som er skalerbar og som til nå har vært brukt på såpass forskjellige Alliance-biler som Datsun Redi-Go, Nissan X-Trail og Renault Talisman.

Høyfast stål, lett vekt og stiv, er nøkkelord.

Opphengningen er ny, med to forskjellige versjoner bak. Med 19-tommers hjul får du smør&brød-utgaven. Med 20-tommere og/eller firehjulsdrift får du den helt uavhengige multilink-pakken.

Drivlinjen er grei. Den kjente 1,3-literen, men nå i en 12 volt mild-hybrid utgave. Jeg er ikke en gang sikker på om jeg får lov til å fortelle hvor mye motoren yter eller hvilke transmisjonsvalg du vil få (eller om du vil få noen valg overhodet).

Man skriver nemlig på noen Non-Disclosure Agreements før slike øvelser som dette. Og det er greit nok med hensyn til sperrefrist etc.

Men dette er første gang den skriftlige, «lovlige», pressemeldingen, med informasjoner fra konferansen ikke engang inneholder de enkleste, mest uskyldige detaljer. Som for eksempel ytelse.

Jeg får imidlertid lov til å fortelle at den kommer også med e-POWER som er Nissans navn på min favorittutgave når vi snakker hybrider. Her går bensinmotoren på ideelt turtall og lader ganske små batterier som så sørger for næring til motorene.

Ingen direkte mekanisk drivkontakt og ingen endring på motorens turtall når bilens hastighet endres.

Denne drivlinjen fyller fire år omtrent i dag og har blant annet vært brukt på den japanske Note.

(saken fortsetter)

Men da vi sto og så på konseptbilen IMQ i Genève i fjor sa Roel de Vries (ingeniør, nå topp i marketing hos Nissan) til meg at denne drivlinjen ville vi nok ikke se før i 2022 i Europa.

Så bra da, at jeg får lov til å fortelle at den er fremskjøvet med et år i forhold til det jeg trodde.

Men en informasjon som virkelig ville gjort det interessant å videreformidle en slik opplysning – som hva dette resulterer i av forbruk og utslipp – det aner jeg ikke. Heller ikke noen japanske tall med sammenlignbare modeller med og uten e-POWER har jeg klart å finne.

At den får full pakke med assistenter og smarte lykter, er kanskje derimot en bombe for de fleste av dere.

Ikke misforstå. Jeg klager ikke på Nissan i denne sammenhengen. Der gjør de jobben sin som best de kan. Og det blir åpenbart bedre og bedre. I går kunne de presentere resultatene etter andre kvartal, og det går såpass bra nå at de ga oss et mer optimistisk tall på forventet tap i år. I sommer regnet de med litt over fire milliarder dollar. Nå sa de 3,2.

Derimot klager jeg på at jeg er så naiv at jeg har latt meg suge inn i enda et intetsigende skjerm-event.

Jeg burde vite bedre etter et halvt år med den slags.

Forresten: Jeg har lovet å si fra til dere når jeg har vært gjennom et slikt arrangement der det ikke har vært antydning av tekniske hikk.

Dette var heller ikke et av dem.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer