Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Med Mokka var Opel tidlig ute med en liten og praktisk SUV som tyskerne utviklet sammen med koreanerne under GM-paraplyen. Her var bensin- og dieselmotor, forhjulsdrift, firehjulsdrift og automatgir. Fra 2012 fram til bilen svingte inn på de evige motorveier tidlig i 2019 solgte Opel nær 6000 Mokka i Norge. På snarvisitt Den beskjedne interessen for bensinmotoriserte familie-SUV-er i grenselandet mellom liten og kompakt bil, gjør at importøren dropper alt annet enn den elektriske varianten. Til gjengjeld pakkes Mokka-e i fire utstyrsvarianter. Disse koster: * Edition kr. 279.900 Fordi nordmenn som vanligvis utstyrer bilene sine raust, er de to siste på listen mest interessante. Først på Ultimate inneholder pakken LED Matrix lys, 12+10 tommer store instrument- og naviskjermer, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og nøkkelløs åpning og start av bilen. Den knallgrønne lanseringsfargen koster ikke noe ekstra. Å style bilen med svart etter hvit takfarge koster 3500 kroner ekstra mens svart panser øker prisen med nye 1900 kroner. Sjette familiemedlem Det betyr 50 kWt batteripakke delt i to med en del av pakken under forsetet og resten under baksetet, forhjulsdrift, 136 hk/260 Nm ytelse i sportprogrammet, 109 hk/220 Nm i normalprogrammet og 82 hk/180 Nm i økoprogrammet. WLTP-rekkevidden oppgis til 324 kilometer og DC-ladefarten til 100 kW via CCS-standard. Elektrisk Mokka kan, som de fem brødrene, ikke trekke tilhenger, men laster ski og annet innenfor 75 kg på taket. Folkelig og ujålete Mokka bryter virkelig med det Opel leverte de siste årene de var en del av Detroit-baserte GM. Først og fremst merkes det inne i bilen hvor det ultrakonservative førermiljøet nå har veket for skjermer a la Mercedes. Ikke helt dør til dør som i Honda e, men nok et skritt i forhold til Opel Corsa-e og vridd mot føreren som i en moderne cockpit samtidig som volumknott og mekanisk styring av klimaanlegget beholdes. Mens girvelgeren i Corsa-e også er å finne i eksempelvis flere Peugeot-modeller, er den i Mokka erstattet med en liten bryter på midtkonsollen. Flott og lekkert det. Intern konkurranse Opel ramser opp MG ZS, Hyundai Kona, Kia Soul, Nissan Leaf og VW ID.3 som viktige motstandere, men de aller viktigste konkurrentene i kampen om kundene befinner seg sannsynligvis i egen familie. Prisgapet mellom Corsa-e og Mokka-e er så lite (eksempelvis bare 9000 kroner mellom Elegance-utgavene) at valget egentlig gir seg selv.
|