Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW var tidlig ute blant premium-produsentene med elbiler, og man kan trygt si at i3 skilte seg ut fra mengde gjennom særpreget design, men også gjennom banebrytende materialbruk. Mens i3 var noe for seg selv vil de fleste elbiler fra BMW i fremtiden være basert på kjernemodellene. Vi har fått eksempler på dette gjennom nylig ankomne iX3, og neste år følger i4 som er basert på 4-serien. Selv om nylig lanserte iX står på egne ben, vil nok den også få søsken med alternative drivlinjer på sikt. Vi vet også at BMW planlegger elbiler basert på X1, samt 5- og 7-serien i årene fremover. Deres plattform er designet for alle typer drivlinjer. Selv om bilen på disse bildene ser ut som en vanlig 3-serie ved første øyekast, så avslører den seg gjennom manglende eksosrør, mindre luftinntak i fronten og den avslørende stickeren med teksten «Electric Test Vehicle». Vi kan regne med at drivlinjen vil tilsvare den som er i iX3 med 286 hestekrefter og maks dreiemoment på 400 Newtonmeter. Batteripakken i SUV-en har en kapasitet på 80 kWt og vil trolig gi en rekkevidde på rundt 500 kilometer i 3-serien basert på WLTP-syklusen. Som iX3 får nok også den elektriske 3-serien bakhjulsdrift som standard, men gjennom Concept i4 har BMW demonstrert at det er fullt mulig å få firehjulsdrift og vesentlig mer effekt inn i pakken. Trolig går det et års tid før vi får se den alternative 3-serien på veien, og får vite om den eventuelt overtar betegnelsen fra i3 når BMW velger å pensjonere denne. Direkte konkurrenter vil være Tesla Model 3 og Polestar 2, men vi vet at en rekke nye modeller er på vei og skal lanseres de nærmeste årene, blant annet hos erkerivalen Mercedes.
|