img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mange elvarebiler får mindre i støtte - her er endringene
Enova lanserer nå nye og endrede kriterier i støtteordningen for elektriske varebiler. Bilimportørene mener det er en «nedskalering» av ordningen. Se støttesatser per bilmodell nederst i artikkelen.

Det er over ett år siden Enova og Nullutslippsfondet lanserte støtteordningen, der kjøpere av elektriske varebiler kunne få opptil 50.000 kroner i kjøpsstøtte.

Siden den gang er det gitt tilsagn om støtte til kjøp av over 10.000 elektriske varebiler, og det skal så langt være over 1.425 Enova-støttede elvarebiler ute på veiene.

Ordningen møtte raskt kritikk fra flere aktører. Det er spesielt inndelingen i de tre trinnsatsene, som kun er basert på bilenes motoreffekt målt i hestekrefter, som har blitt kritisert for å gi urettferdige utslag.

Knyttes til bilmodell
Under Norges Bilbransjeforbunds høstmøte tirsdag presentere Enova flere endringer som trer i kraft mandag 23. november.

– Ordningen vi har hatt til nå har fungert godt på mange måter, men for at vi skal kunne fortsette dette er vi avhengig av å tilpasse ordningen slik at vi kan få en god og offensiv løsning i møte med fremtiden, sa Arnt Gunnar Lium i Enova.

Arnt Gunnar Lium fortalte at Enova har fått mange innspill fra bilbransjen som er tatt til etterretning. – Så langt har støtten vært knyttet til bilkategori. Nå knyttes den til de spesifikke bilmodellene, sa han. Foto: Skjermdump NBF

Utgangspunkt i listepris
Enova har utarbeidet en modell for å gi et estimat på hva en tilsvarende dieselvarebil ville kostet, dersom den eksisterte, og beregner støttebeløpet ut fra dette.

Støttesatsene skal dermed være tilpasset den enkelte bilmodell med utgangspunkt i bilens listepris sammenlignet med prisen på en tilsvarende fossil varebil. Satsene skal oppdateres automatisk daglig på enova.no/elvarebil.

– Merkostnaden bør beregnes mest mulig riktig, med minst mulig reduksjon av støttebeløp, sa Lium.

Enova gir inntil 50.000 kroner i støtte i den nye ordningen - det samme beløpet som tidligere.

– Tilsier modellen støtte på over 50.000 – runder vi det ned, sa Lium.

Lium fortalte at bildataene hentes fra Jato, og at det dermed er nødvendig at bilen finnes i Jatos systemer.

Grafikken viser hvordan Enova beregner støttesatsene. Foto: Skjermdump NBF

En annen nyhet er at bilen må være registrert i Kjøretøyregisteret senest ni måneder etter at tilsagn om støtte er gitt.

I den opprinnelige ordningen var fristen seks måneder, noe som ble kritisert av bilbransjen da enkelte aktører hadde utfordringer med lange leveringstider på biler. 

Utbetales ved registrering
Det er bilselgeren som søker om støtten på vegne av bilkjøperen før kontrakt på ny bil signeres, men det er bilkunden som er støttemottaker.

Kunder som skal lease bil kan derfor ikke få støtte til kjøpet, men det kan naturligvis leasingselskapet.

Når bilen er registrert i kjøretøyregisteret, får kunden en epost med en link som de må klikke seg inn på. Der kan kunden velge bil for utbetaling, og hvilken søknad den skal knyttes opp til.

– Bilkunden får pengene på konto innen en uke etter at alt er gjennomgått og bekreftet, sier Lium.

Bilimportørene er skuffet
I august gikk Bilimportørenes Landsforening (BIL) hardt ut mot det statlige støtteorganet.

BIL mente at endringene som den gangen ble presentert internt for bilbransjen ville innebære «en nedskalering av ordningen og at løsningen blir mer komplisert».

Etter å ha sett den endelige løsningen Enova nå presenterer, er Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL, skuffet.

– Vi kan ikke se at de har tatt hensyn til våre innvendinger. I utgangspunktet mener vi jo at det er veldig positivt at det er etablert en støtteordning, men erfaring så langt – med eksisterende ordning – tyder på at nullutslippsmålet for lette varebiler i 2025 ikke nås, sier Lillemork til YrkesBil.

– Når de nå kommer med en ny og komplisert modell, og som er en nedskalering av støtteordningen, vil det bli enda mindre sannsynlig at nullutslippsmålet nås, fortsetter han.

Mener det er rom for mer
Enova er forpliktet til å lage støtteordninger innenfor rammene i EUs statsstøtteregelverk.

– Det har vi selvsagt full respekt for. Men BIL mener Enova har lagt seg på en for restriktiv linje når de kun forholder seg til 40 prosent-satsen, som er EUs maksnorm bare for de virkelig store selskapene, sier Ida Krag, sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt i BIL.

Hun peker på at de fleste varebilkunder er i segmentet «små og mellomstore bedrifter», og at svært mange av dem er små virksomheter.

– Gjennom å bruke spennet i satsene i statsstøtteregelverket og la rammen for de små virksomhetene være 60 prosent, for de mellomstore 50 prosent, og forbeholde 40 prosentsatsen for de få, store virksomhetene – som er rammene EU har satt – ville ordningen bli mer treffsikker, sier Krag.

BIL mener det er de mindre virksomhetene støtteordningen er viktigst for, der behovet for grønne insentiver er stort.

– Eventuelle problemstillinger knyttet til videresalg fra små til store virksomheter bør om behov adresseres gjennom krav til eietid og lignende, heller enn å begrense prosentsatsen for alle. BIL har derfor anmodet Enova om å ta i bruk hele skalaen, og er skuffet over at vi ikke fikk gjennomslag for dette, sier Krag.

Enova har tidligere svart på kritikken fra BIL - les hva de svarer her.

Ser ikke logikken
De nye elektriske varebilene fra PSA, Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy og Opel Vivaro-e, som kommer på markedet i disse dager, kvalifiserer alle til 50.000 kroner i støtte etter dagens beregningsmodell.

Med den nye beregningen vil modellene få mellom 17.238 kroner og 38.010 kroner.

– Vi mener selvsagt det er synd at støtten på våre biler går ned, sier Roy Erik Johnsen til YrkesBil.

Han er merkesjef for PSAs varebiler i Bertel O. Steen.

Johnsen understreker at de ikke har fått helt klarhet i detaljene rundt hvordan Enova beregner støtten og underlaget for beregningene.

– Men slik det ser ut nå vil elbilkundene kunne tjene på at vi setter ned fossilbilprisen, eller øker elbilprisen, slik at differansen mellom dem øker og støttesatsen blir større. Jeg synes i så fall det er ulogisk at man kan oppnå høyere støttesats på en elvarebil ved å gjøre fossilbilen billigere – og dermed også mer attraktiv, sier Johnsen.

Roy Erik Johnsen (midten), merkesjef for PSAs varebiler i Bertel O. Steen, sier selskapets produktsjefer akkurat nå regner på hva de kan gjøre med sine biler for at de kan komme bedre ut i den nye støtteordningen. Stein Pettersen (t.h.) og Stian Gihle, er PR-sjefer for henholdsvis Citroën/Opel og Peugeot. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Like biler – ulik støtte
PSA Norge har også oppdaget at like biler er oppført med ulik støttesats.

– Vi har tre merker med modeller som teknisk sett er identiske, men som likevel har fått ulike støttesatser. Vi jobber nå opp mot Jato og Enova for å få riktige tall, sier Johnsen.

Bilene kom i salg i Norge i juli med planlagt levering før årsskiftet, og dermed innenfor seksmåneders fristen fra Enova. Men koronakrisen har forsinket bilene som nå skal leveres rett over nyttår.

– Da bortfaller støtten. Vi har prøvd å få utsettelser på fristen fra Enova, men har fått avslag. Dermed mister kundene støtten på 50.000 kroner. Men det er bra at de nå innfører ni måneders frist i den nye ordningen. Dermed har de kanskje innsett selv også at fristen er litt for kort, sier Johnsen.

Ville beregne med batteristørrelse
Flere av de elektriske varebilmodellene RSA selger vil også få lavere støtte med den nye beregningen.

Maxus e-Deliver 3 som i dag kvalifiserer til 50.000 kroner i støtte vil fra mandag få mellom 15.876 og 28.611 kroner i støtte. BYD T3 som lanseres i disse dager får 20.176 kroner i støtte.

Kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA, Espen Kristoffersen, har spilt inn overfor Enova at beregning av støtten burde basere seg mer på batteristørrelsen.

– Batteriene er den største kostnadsdriveren for elektriske varebiler. Hadde man beregnet støtten ut fra batteristørrelse ville det vært mer rettferdig, og den beste løsningen for alle parter, sier Kristoffersen til YrkesBil.




Dette er den nye Enova-støtten pr varebil-modell:

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer