Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Startskuddet for BYD Første modell ut fra de lette kjøretøysegmentene til kinesiske BYD på det norske markedet blir elvarebilen T3. De første bilene er nå i landet. |
||||||||||||||||
Det vil si, vi hilste jo på T3 i Norge allerede i sommer, da BYD-importøren hadde lansering av merket på Aker Brygge. Det var riktig nok en personbilversjon av T3 de hadde utstilt den gangen, sammen med SUVen Tang. – Vi satte skilt på de første T3 varebilene denne uken, forteller Espen Kristoffersen til YrkesBil. Han er kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA, og ansvarlig for blant annet BYD og Maxus. Fra før er BYD mest kjent i Norge for sine elektriske busser. Hurtiglading BYD-importøren RSA mener rekkevidden på 265 kilometer (WLTP blandet kjøring), eller inntil 310 km (WLTP bysyklus), er et av de største fortrinnene til T3 (50,3 kWt). Til sammenligning skal Kangoo Z.E. (33 kWt) klare 230 kilometer (WLTP blandet kjøring) og inntil 310 kilometer (WLTP bysyklus), mens e-NV200 (40 kWt) skal klare 200 kilometer (WLTP blandet kjøring) og inntil 301 kilometer (WLTP bysyklus). Med blant annet topphengslede bakdører topphengslet bakdør og skyvedører på begge sider av bilen, skal det være mulig for eksempel for en håndverker å håndtere materialer inn og ut av bilen. Batteriet på 50,3 kWt kan lades fra 30 til 80 prosent på 30 minutter med DC-hurtiglader (CCS). – Markedet for elektriske varebiler er i stor vekst, og vi har stor tro på at dette er en el-varebil som møter den økende etterspørselen etter rene, nullutslippsvarebiler, sier salgssjef i BYD, Simen Wøien Christensen. Får redusert støtte – Vi har biler tilgjengelig for rask levering, fastslår Christensen. BYD tilbyr 8 års batterigaranti og prisen starter på 324.900 kroner. Som YrkesBil skrev tidligere i uken, er BYD T3 en av elvarebilene som nå får mindre i Enova-støtte når den nye støtteordningen trer i kraft fra mandag 23. november.
|