img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Enova innrømmer feil - Paxster er fremdeles forundret
Det var en gledelig overraskelse i Enovas nye støtteordning for elvarebiler at også L7e-kategorien var tatt med. Men så viser det seg at de kun var med grunnet en feil. Norske Paxster forstår fremdeles ikke hvorfor de ikke får støtte.

«Blant de positive overraskelsene i Enovas nye støtteordning for elvarebiler var at også L7e-kategorien var tatt med. De kompakte, by-tilpassede bilene som skal sørge for den siste kilometeren med varedistribusjon. Men ett bilmerke manglet», skrev YrkesBil mandag. 

Norske Paxster uttalte i saken at de var mildt sagt forundret over at konkurrenten, franske Goupil, med sine L7e-modeller stod på listen over kjøretøy som kvalifiserer for Enovas støtteordning for elvarebiler - samtidig som Paxster ikke stod der. 

Nå kan Enova fortelle at det var en feil fra deres side som medførte at Goupils L7e-modeller stod på listen de meddelte i forrige uke, i forkant av at endringene i støtteordningen trådte i kraft mandag 23. november.

– Støttetilbudet dekker ikke kjøretøy registrert som motorsykkel med fire hjul (L7e). Vi oppdaget glippen på torsdag et par timer etter utsendt pressemelding og oppdaterte lista umiddelbart. Disse modellene fremgår ikke av oversikten på det nå iverksatte støttetilbudet på våre nettsider, sier kommunikasjonsrådgiver hos Enova, Daniel Milford Flathagen, til YrkesBil.

– Hvorfor holdes denne type «siste-killometer’n-kjøretøy» utenfor støtteordningen, når de åpenbart kan utføre en viktig del av økende distribusjonsoppgaver?

– Vi er enig i at denne typen kjøretøy kan være godt egnet til distribusjon. I Enova må vi imidlertid alltid stille spørsmålet om det er hensiktsmessig for oss å prioritere ressurser til en type tiltak målt opp mot andre tiltak, og ikke minst om støtte fra oss er nødvendig for – og egnet til – å få til en varig endring i markedet i tråd med omstillingen til lavutslippssamfunnet, svarer Flathagen, og fortsetter: 

– For det er derfor vi er her. Støtte fra Enova er jo ikke en påskjønnelse for alle gode miljøløsninger, selv om de er gode. Vi skal få til mest mulig omstilling for pengene. Når vi utvikler støtteordninger som denne ser vi derfor blant annet på størrelsen på de markedene vi ønsker å endre, og utslippene de representerer. Når vi har valgt å prioritere å tilby ordninger for tyngre kjøretøy, anleggsmaskiner og elvarebiler er det fordi disse segmentene har betydelige utslipp, og representerer mange kjøretøy, svarer Flathagen.

YrkesBil har latt Arild Brudeli i Paxster AS få lese Enovas forklaring - som han ikke umiddelbart kjøper: 

– At L7e fortsatt ikke er med i ordningen er fremdeles helt uforståelig for meg, sier Brudeli.

– Jeg forstår heller ikke argumentasjonen til Enova. Fram til i dag har vi i Paxster stått helt alene her i Norge som en produsent som har hatt ønske om å endre den siste kilometeren i leveranse og gjøre den grøn, fortsetter han.

Brudeli sier Paxster gjerne er med på å diskutere størrelsen på markedet og behovet for å få ned klimagass utslippene.

Han viser blant annet til tall fra Pitney Bowes, et amerikansk teknologiselskap som er mest kjent for portomålere og annet postutstyr og tjenester, som viser at det ble levert 290 millioner pakker hver dag i 2018 i verden.

– Samtidig vet vi at 40 prosent av alle pakker er mindre enn en skoeske i størrelse og 30 prosent av alle pakker er enkeltleveranser. I leveranse så utgjør den siste kilometeren gjerne 50-60 prosent av hele kostnaden ved å frakte en vare. Dette gjenspeiles også i utslipp. Som regel er langtransporten optimalisert og man frakter store volum sammen. Mens når det skal leveres deles det opp i små enheter, stort sett kjørt med diesel drevende varebiler, eller scootere på to eller tre hjul, sier Brudeli.

– Den skitne siste kilometeren er et samfunnsproblem og et stort forurensingsproblem, særlig i urbane strøk. Bilene som kjører dette i dag er i stor grad fossile kjøretøy. Veldig mange bud kjører dessuten privatbil og bare tar på seg jobben, og denne gruppen øker fordi prispresset på å få billig levering er stor, sier Brudeli. 

Med pandemien som herjer nå, der netthandel og hjemlevering har eksplodert, kan han ikke forstå at ikke dette temaet ligger høyere opp på dagsordenen.

– Vi er ikke uten etter noe påskjønnelse fra Enova, men vi trenger hjelp fra noen flere med å endre den møkkete siste kilometeren for leveranse. Heldigvis har vi noen få kunder som er pionerer og som ser at noe må gjøres. Som Amedia, Posten og DHL. Noen av disse er så framoverlente at de satser grønt fordi de mener det er det rette for framtiden, sier Brudeli, og avslutter slik:

– Jeg innser at vi og Enova ser dette veldig forskjellig.

BILDETEKST: Arild Brudeli (t.v.) og Lasse Hansen i Paxster AS er forstår fremdeles ikke hvorfor Paxster ikke er med på listen over kjøretøy som kvalifiserer til Enovas elvarebilstøtte. Foto: Jon Winding-Sørensen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer