img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Hyperbil med kjent basis
Det er lenge siden (en hel uke?) siden vi har hatt den siste 1000 hk+, hyperbilen, bygget i begrenset opplag for samlere. Her er en ny en, men denne byr på en spesiell vri.

Standard oppskrift på denne type biler inneholder blant annet en spesialbygget karbon monocoque, som virkelig skal produsere racing assosiasjoner og underbygge alle luftige påstander om at dette er HELT spesielt.

Naran, som denne heter, byr faktisk på et helt annerledes, og egentlig mye mer troverdig, narrativ.

«Jovisst er jeg eksklusiv, og klart jeg tenker i retning av Königsegg eller Pagani» virker det som den forsiktig sier, før den føyer til: «men jeg er faktisk basert på en BMW 8-serie».

Det er vel ikke det dårligste grunnlaget – og det er derfor du kanskje kjenner igjen glasshuset på denne bilen – tvillingtoppen til BMWs mest eksklusive coupé

Dealen er åpenbart at BMW gjør at denne bilen vil kunne selges og vil kunne gjøres gatetillatt. De leverer vitale komponenter og systemer til denne engelske glad-produsenten som så gjør sitt.

Det betyr blant annet at chassiset er et godt stykke unna BMWs, her er det for eksempel åpenbart at motoren sitter lavere og nærmere coupéen enn på noen gate-BMW.

Bilen du ser her er en statisk modell som ble vist frem «et sted i Vest-London» og selv om den virker ganske ferdig er det ikke et ord om når de skal begynne å bygge serien på 49 eksemplarer de har lovet.

Men de har da i hvert fall fortalt litt mer om bilen – og litt mer om seg selv også, forresten. Det er kanskje det mest interessante.

Bilen vil for eksempel ha plass til fire. Den vil få en bane-modus – men da bare med to personer om bord. Samtidig blir det masse luksus og antydninger av komfort.

Skal vi tenke Aston Martin Valhalla møter Mercedes Maybach?

Den står på Pirelli Trofeo R dekk som henger sammen med bilen via justerbare parallellogram foran og bak, som også dempes av justerbare Öhliner og som stoppes av AP Racing-keramikk.

Han som står for denne delen heter Daniel Mense og tilhører den store britiske underskogen av smarte konstruktører som selger seg til den ene superbilprodusenten etter den andre på prosjektbasis.

Han her startet med raske biler for Opel, har vunnet fire FIA Touring Car mesterskap med biler han har satt opp selv. Hans EY3 Engineering leverer i dag tjenester og komponenter til CTCC, WTCC, TCR, GTE, Historisk, Bakke og Formula 1. Og til Naran.

(saken fortsetter)

Men det er Steve Pegg som er sjefskonstruktør på prosjektet. Bakgrunn fra bl.a. Jaguar Land Rover og Faraday Future som nå påstår han har klart å få frem en bil med vekt på 1620 kg – hvilket er i nedre område av det man kan vente fra noe slikt.

Deler av lettvekstoppskriften er karosseri bygget av karbon og naturlig fiber, Natural Flax. Som vel egentlig bringen tankene tilbake til Trabant – og det var ikke noe galt med det karosseriet – før det begynte å spire.

Selve karosseriet er det Jowyn Wong som har stått for. Utdannet i Huddersfield før han var innom McLaren og så startet sitt eget Wyn Design.

Han har tidligere gjort for eksempel Apollo IE eller de Tomaso P72 – ingen av disse er blant mine favoritter. Men Naran er kanskje litt mindre aggressiv enn disse – litt mer sivilisert?

Best å vente med dommen, selvfølgelig, til den viser seg i virkeligheten.

Og da vet vi vel litt mer om drivlinjen også.

Foreløpig har vi dette:

Motoren er basert på BMWs 4,4 liters blokk, V8, men nå dratt opp til 5 liter med dobbel turbo og bygget av opprinnelig amerikanske Racing Dynamics. 

Nå holder de til i Aachen, Tyskland, og det er de som skal bygge bilene for Naran.

Omtrent hver komponent er oppgradert, fortelles det – uten detaljer. Men resultatet skal i hvert fall være 1048 hk og 1036 Nm.

De fordeles via en 8 trinns ZF automat. Egentlig til alle fire hjul. Men hvis du vil ha det litt moro kobler du ut flerplateclutchen i sentral-diffen og den drar bare bak.

Mange av transmisjonskomponentene er forresten også rett ut av BMWs hyller.

Man har kjørt en del simuleringer på bilen, selvfølgelig. For eksempel på aerodynamikken der man fant at bilen generer 1377 kg marktrykk et eller annet sted på prestasjonskurven. Eller mer nøyaktig: 400 kg ved 200 km/t. Men det er åpenbart reserver i fartsavdelingen.

Og så har man kjørt simuleringer på Ringen, som antyder 7min40.

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at Mense vil insistere på å kjøre et rekordforsøk der. For gatelovlige front-motorbiler. Han var sterkt inne i bildet da Nios elbil EP9 satte rekord der i 2017

Til sist litt om navnet.

Det er som hos Ford. Bilen er navnet etter sjefen. Ameerh Naran har drømt om egen superbil hele livet. Utdannet som produktdesigner, men tjente penger på å mekle privatjet. Nå er det han vil sette guttedrømmen ut i livet.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer