img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Elektrisk komfort
Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.

Se opp for elektriske ë-C4, kompaktbilen med stor bakluke som Citroën mener er en verdig motstander til VW ID.3, Nissan Leaf og Hyundaiene Kona og Ioniq. Men se heller ikke bort fra at ë-C4 også kommer til å gjøre livet surere for sine fem halvbrødre. De seks bilene bygd over samme tekniske PSA-lest er:

Citroën ë-C4        435 cm    Kr. 277.000 – 312.000
DS 3 E-Tense      412 cm    Kr. 297.000 – 357.000
Opel Corsa-e       406 cm    Kr. 259.900 – 269.900
Opel Mokka         415 cm    Kr. 279.900 – 331.900
Peugeot e-208     406 cm    Kr. 267.900 – 314.900
Peugeot e-2008   430 cm    Kr. 299.900 – 346.900

Samme tekniske lest betyr 136 hk, 260 Nm i dreiemoment og rundt 350 km rekkevidde.

Alle seks hurtiglades med CCS-standard og 100 kW DC ladefart, men ingen av den kan trekke tilhenger.

Plattformens utforming gjør det umulig å montere feste for sykkelstativ. Til gjengjeld kan du ha boks/ski/sykkel på taket, det kan ikke eksempelvis ID.3.

Mindre merkelojalitet
Det sies med ettertrykk at bilkjøpernes fremtidige valg kommer til å bli bestemt av design, funksjonalitet og velvære inne i bilen – og mindre av merkelojalitet eller teknikk kundene ikke kan se eller gjøre noe med.

Det er her ë-C4 i det minste kommer styrket ut av kampen mot halvbrødrene. For det skal godt gjøres ikke å like ë-C4.

Med 136 hk taper ë-C4 i effektkampen mot 204 hk i flere av konkurrentene, men i det daglige spiller det mindre rolle, for bilen er i de aller fleste situasjoner mer enn rask nok der den flyter av sted nesten, men bare nesten, like deilig som klassikeren Citroën GS.

Flyvende teppe
Citroën hevder at deres «Progressive Hydraulic Cushions med to hydrauliske stoppere i fjæringen gir tilnærmet «flyvende teppe»-komfort. Vel, på nivå med GS og dens hydrauliske fjæring eller biler med luftfjæring, er det ikke. Men utvilsomt effektivt til langt lavere produksjonspris.

GS er for øvrig 50-åringen som Citroën til lanseringseventene hadde gjenfunnet et strøkent eksemplar av blant få som har overlevd tidens tann, for å vise at inspirasjonen til enkelte detaljer på ë-C4, som eksempelvis bakerste sidevindu, er hentet fra GS.

Skal mer enn doble
Det mest interessante med ë-C4 i møte med GS er hvor mye bilene har vokst i høyde og bredde siden 1970. Jeg husker GS som en passe stor familiebil, nå ser den liten og puslete ut ved siden av 152 cm høye crossoveren ë-C4.

Citroën håper å selge 2000 ë-C4 neste år, altså det dobbelte i antall av denne ene modellen sammenliknet med hele merkevolumet i 2020.

Det er tenkt gjort mulig ved å kjøre fram ë-C4 i tre utstyrsvarianter:

  • Feel priset fra 277.000 kroner.
  • Feel Pack priset fra 292.000 kroner.
  • Shine priset fra 312.000 kroner.

Allerede Feel Pack inneholder ryggekamera, navigasjon, nøkkelfri adgang og start samt headupdisplay.

På toppnivået inkluderes delskinn, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, parkeringssensor og oppvarmet ratt. Legg til 1400 kroner, og Citroën legger til varme i frontruten og baksetet.

Kjekt å ha-detaljer som glasstak til å åpne, 360-graders kamera, dashbordkamera som tar opp kontinuerlig, elektriske seter med massasje, trådløs telefonlader, selvkjøring på nivå 2 og oppgradert lydanlegg ligger i tilvalgspakken.

Skuff og nettbrett
Ingen Citroën uten spesielle detaljer: For skuffen over hanskerommet er ikke der bare for å fylles med småting, men allerede på Feel Pack inneholder den en nettbrett-holder med et beskyttelsesdeksel. Holderen festes i en brakett over skuffen og et beskyttelsesdeksel gjør det umulig for føreren å se hva som er på skjermen samtidig som bildet framstår helt klart for passasjeren.

Etter massiv kritikk er trenden med å inkludere alle krimaanleggfunksjonene i dashbordskjermen på retur. På ë-C4 har Citroën derfor flyttet parallellbetjening av klimaanlegget ned på en linje over midtkonsollen. Sistnevnte inneholder to USB-kontakter, en standard og en USB-C.

Girvelger-bryter
Nytt er også at den så karakteristiske og ganske store girvelgeren nå er erstattet av en tøff bryter. På bryterens høyre side styres de tre kjøreprogrammene:

Sport: 136 hk og raskest gassrespons.
Normal: 109 hk.
Eco: 82 hk.

Regenereringsbryteren er plassert nede til venstre for girvelgeren og gir ganske kraftig oppbremsning, men ikke helt én-pedals funksjon.

Bagasjerom (380 liter) med gulv i to høyder har godt med plass til eventuelle ladekabler under selve gulvet. Trist at Citroën ikke har satt av plass til ekstra bagasjerom under panseret.

Selvfølgelig kan blant annet lading og forvarming styres via en app som – tro det eller ei – er oppe og går før de første bilene kommer til Norge. Det skjer omtrent samtidig med avfyring av nyttårsrakettene.

Citroën ë-C4 Shine
Pris billigste Kr. 277 000
Pris testbil Kr. 353 500
Motortype Elektrisk
Motor 136 hk/260 Nm)
Drivlinje 1A, forhjulsdrift
0-100 km/t 9,7 sek
Toppfart 150 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk 14,3 kWt
Rekkevidde (WLTP) 350 km
Lading DC/AC 100/7,4 - 11 kW
Dimensjoner (L/B/H) 435/183/152 cm
Akselavstand 267 cm
Bilvekt 1541 kg
Bakkeklaring 15,6 cm
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom 380 – 1250 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer