img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Advarer bransjen om bruk av feil slanger
Statens Havarikommisjon (SHK) slo nylig alarm om slangeforbindelser i bremsesystemet på vogntog, etter å ha avdekket bruk av feil slangetype under granskning av en dødsulykke. Tungbilbransjen advarer mot å ta snarveier.

Bakgrunnen for at SHK har kommet med totalt fire sikkerhetstilrådninger til Statens Vegvesen, Norges Bilbransjeforbund og Norges Lastebileier-Forbund, er en dødsulykke på E18 vestgående ved Asker 13. mai 2019.

Hendelsen startet med at et vogntog fikk driftsstans i midtre kjørefelt. Deretter inntraff en fatal ulykke etter cirka 20 minutter, da en personbil kjørte inn i tilhengeren. Både fører og passasjer i personbilen omkom.

Havarikommisjonen har avdekket at vogntogets driftsstans oppstod på grunn av et slangebrudd i de fleksible bremseslangene mellom bil og tilhenger.

Nylig PKK-godkjent
Granskningen viste at slangen var en oljeslange som hadde flere skjøter, og at den ikke var godkjent for trykkluftsystemet.

Tilhengeren var godkjent etter PKK cirka to uker før driftsstansen. Inspeksjon av at slanger er av godkjent type var imidlertid ikke et kontrollpunkt, og det er heller ikke et vurderingspunkt om eventuelle skjøter er i strid med fabrikantens anvisning.

Havarikommisjonen mener nå at verkstedbransjen og lastebileiere bør ha økt oppmerksomhet på regelmessig ettersyn og vedlikehold på slangeforbindelser i bremsesystemet mellom lastebil og tilhenger.

– Vi tar dette på største alvor, og har i tråd med sikkerhetstilrådningen vi fikk informert alle våre 220 medlemsbedrifter som håndterer tungbiler om innholdet i rapporten og oppfordringen fra SHK. Budskapet er at alle må være spesielt oppmerksomme på denne problematikken, sier Knut Martin Breivik til YrkesBil.

Han er fagsjef forhandler- og verksteddrift, samt administrativt ansvarlig for Faggruppe Nyttekjøretøy, i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Sårbar for ytre påkjenning

Slik beskriver SHK hendelsesforløpet:

«Under kjøring på E18 vestover oppstod teknisk svikt på en slange som forsyner tilhengernes bremsesystem med trykkluft. Dette resulterte i at tilhengerens automatiske bremsesystem koblet inn med maksimal bremsekraft, og det var derfor ikke mulig for fører å kjøre videre.

Driftsstansen inntraff på en strekning med tre kjørebaner, i midtre felt i vestgående retning og under relativt høy trafikkmengde. Høyre felt var et påkjøringsfelt.

Undersøkelsen har vektlagt de bakenforliggende forhold som førte til at det automatiske bremseanlegget på tilhengeren koblet inn under kjøring og trafikantinformasjon på strekningen.

Funn viste at driftsstansen oppstod grunnet et slangebrudd i de fleksible bremseslangene mellom bil og tilhenger, og at trykkluftforbindelsene i dette området kan være sårbare for ytre påkjenninger under normal drift.

Slangen, som var en del av tilhengerens bremsesystem, var ifølge leverandøren designet for transport av olje og var skjøtet flere steder. Det var innvendige sprekker ved siden av det gjennomgående bruddet.

Den aktuelle oljeslangen hadde også andre egenskaper, og var mindre fleksibel enn godkjente slanger som er beregnet for trykkluft».

– Ikke utbredt problem
Hos Volvo Truck Center (VTC) på Furuset, som er NBF-medlem, kommer ikke beskrivelsene fra havarikommisjonens rapport som noen overraskelse.

– Vi har sett eksempler opp gjennom årene, med folk som har brukt raske løsninger for å komme seg videre, som har blitt permanent, sier Espen Sandbraaten, som er sjef for kundemottaket hos VTC.

– Det går imidlertid lang tid mellom hver gang vi ser at noen tar slike snarveier, så noe utbredt problem er det nok ikke. Og oppdager vi noe sånt så har vi naturligvis et ansvar for å si ifra. Bremsesystemene skal man ikke «tukle» med, understreker Jan Bodin, teknisk leder hos VTC.

Bruk av feil type slanger, slik som oljeslange i stedet for luftslange, kan han ikke huske å ha sett.

– Da er det nok «vanligere» at slanger skjøtes med et rør og slangeklemmer. Og gjort riktig skal det normalt holde. Noen hengere leveres sågar nye med slanger som er tredd utenpå rør med slangeklemmer over, sier Bodin.

Han er samtidig klar på at slanger til ulike bruksområder har vidt forskjellige egenskaper og advarer derfor mot å bruke slanger på områder de ikke er ment for.

– Denne ulykken viser jo med all tydelighet viktigheten av å benytte forskriftsmessige deler. Ryker det en luftslange, og man kanskje skal lage en «midlertidig nødløsning», kan man ikke bare erstatte med en hvilken som helst slange som ser ut til å passe. Konsekvensene av feilbruk kan bli katastrofale, sier Bodin.

Tilrår PKK-forbedring
SHK mener at forbindelsene mellom lastebil og tilhenger er sårbare for ytre påkjenninger, og at de derfor må anses som kritiske komponenter for sikkerheten ved bremsesystemer. Statens vegvesen blir derfor rådet til å forbedre kontrollen av slangeforbindelser i bremsesystemet mellom lastebil og tilhenger i PKK.

Jan Bodin forklarer at trykkluftslangene mellom bil og henger allerede blir kontrollert ved PKK hos VTC. Men det forutsetter naturligvis at både bil og henger er med.

– Vi skal sjekke alt som er med bilen når den fremvises for kontroll. Men i mange tilfeller blir bare bilen kontrollert hos oss, mens hengeren kontrolleres et annet sted. Da kontrollerer vi uansett slangeuttak, låser, slangebruddventiler og slikt på bilen. Vi bruker da vårt eget utstyr og kobler oss på, sier Bodin.

SHK mener også at kombinasjonen av tett trafikk i høy hastighet, samt vogntogets plassering over tid, utgjorde en betydelig ulykkesrisiko fordi kravet til oppmerksomhet på denne veien ble vesentlig skjerpet.

Undersøkelsen har også vist at begrenset tilgang på variable skilt i området gjorde at driftsstansen ikke ble varslet til trafikantene. SHK gir derfor veivesenet tilrådning om å øke bruken av overvåkingskamera og trafikkinformasjon, for å redusere ulykkesrisiko ved driftsstans og andre uforutsette hendelser på høytrafikkerte veier.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 11 - 2020. Ikke abonnent? Bli det her og få de viktigste bransjereportasjene først**

TYDELIG MERKET: – Hva slags slange det er og til hvilket bruk den er godkjent skal være tydelig merket både med skrift og farger på selve slangen, sier Jan Bodin, teknisk leder hos Volvo Truck Center. Foto: Brede Høgseth Wardrum

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer