Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kinesiske Volkswagen hadde åpenbart et saftig budsjett for ID.4-lanseringen der. Kanskje de fikk et dobbelt budsjett siden de slapp å lansere ID.3 også – for den skal nemlig bare selges i Europa. De gikk til et byrå som heter S.B.F. (Superbonfire) og de gikk til en dronekonstruktør som heter REV Air som bygde 2000 spesialdroner med FPV kameraer (BMCC 6K – for de spesielt interesserte). Det hele ble filmet av åtte ganske vanlige kamera-droner med 4K oppløsning. Droneplassen, der de tok av fra målte 4.500 kvadratmeter – nesten en fotballbane, og hele showet ble filmet over 4 dager, med to flights hver dag. Koreografene hadde 15 forskjellige 3D-formasjoner og det påstås at det ikke er noe computer-generert stoff i denne videoen, og ikke noe animasjon. (saken fortsetter) Den største formasjonen var en 3D-figur av en ID.4 – den var 400 meter lang, 161 m bred og 142 m høy. Det vil si omtrent skala 3:1. Men VW-logoen var den høyeste: 147 m og kloden var den lengste på 450 meter. Showet ble gjort live i Shenzhen men det er selvfølgelig på sosial medier det har tatt av. 90 millioner mennesker så live strømmingen, og etter det har 2 milliarder klikket seg inn. – Dette viser Volkswagen-kreftene der, skriver VW-sjefen, Herbert Diess, i en begeistret kommentar. «That’s the next level from China». Og så føyer han til: – En rolle-modell for oss her i Europa. Fritt fram for Wolfburgs eventmakere, med andre ord. Og fra en som hater fyrverkeri: kan vi endelig slutte med det tøvet nå?
|