Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai Tucson er knapt til å kjenne igjen. Fra å ha vært en traust familie-SUV med ikke altfor frisk dieselmotor, er fjerde generasjon av denne verdensbilen om få måneder på vei til Norge på ny plattform, adskillig tøffere i trynet og full av bensin- og elektrisk energi. Du ser det umiddelbart i den store grillen med kjørelysene som viktige elementer på hver side. Når lyktene slukkes forsvinner de ut av syne og blir elementer i den mørke grillen. Tatt en «Mercedes» Tucson-skjermen inneholder også en liten, men ganske vesentlig detalj hentet fra andre modeller i Hyundai/Kia-konsernet: når blinklysbryteren slås på, aktiveres et kamera plassert under speilet på den siden det blinkes til. Bildet kommer opp i det venstre instrumentet når det blinkes til venstre, og i høyre instrument når det blinkes til høyre. Så smart og informativt er dette at flere produsenter burde gå for liknende løsninger. Skjerm på skjerm Naturligvis kan slike viktigheter og det meste av andre funksjoner i bilen styres fra rattet, men det blir ofte mange knappetrykk før rett informasjon dukker opp. Det hadde heller ikke gjort noe om Hyundai hadde løftet infotainmentskjermen høyere opp slik Kia har gjort i storehalvbroren Sorento. Girvalg med knapper Jeg forstår tankegangen om man forholder seg til tradisjonelle biler med automatgirspak, men Jaguar-løsningen i I-Pace ved å bytte om knappene faller mer naturlig når de bare skal trykkes på. Men viktigere foran mer innvendig plass, særlig i baksetet, større bagasjerom og materialer som er bedre å ta på og som gjør det trivelig å oppholde seg i bilen, er drivlinjen og kjøreoppsettet. Morsommere å kjøre Tucson har en rekke kjøreprogrammer, men der stadig flere produsenter elektrifisere bakakselen for å spare penger og mellomakselplass, holder Hyundai seg til mekanisk kraft fra forhjulene og bakover. Normalt triller bakhjulene bare med, men inntil halvparten av tilgjengelig kraft kan overføres bakover ved behov. Hyundai har også utstyrt Tucson med Highway Driving Assist, som både holder bilen midt i filen, sørger for riktig avstand til andre kjøretøyer, og bruker navigasjonsdata for å tilpasse hastigheten. Minst 50 km rekkevidde Det betyr at samlet effekt i hybriden oppgis til 230 hk og til 265 hk i ladehybriden. Bensinmotoren på 1,6 liter/180 hk er den samme i begge. Ladehybriden starter på strøm med antydet WLTP-rekkevidde rett over 50 km. Vil man spare strømmen til senere, så kjører bilen i vanlig hybridmodus, og det er mulig å lade batteriet med bensinmotoren før man kommer til et område som krever null utslipp. 13,8 kWt batteripakke Ut over det er hybriden og ladehybriden så godt som like, men årsaken til at hybriden ikke vil bli tatt til Norge henger sammen med at engangsavgiften på hybriden er høyere enn pristillegget for mer avansert teknologi/batteri i ladehybriden. At Hyundai nå vil vise at de ikke bare er et elektrisk bilmerke i Norge, med også beveger seg inn i det ladehybride sporet, beviser prisingen av Tucson hvor toppmodelen havner tusenlappen under dagens toppmodell og på grunn av utstyr og teknologi framstår som et langt mer attraktivt kjøp enn utgående Tucson. Ny Tucson prisstarter på 464.000 kroner for den litt enklere utstyrte Trend mens toppmodellen Premium ender på rundt 509.000 kroner. Viktige konkurrenter vil være Mitsubishi Eclipse Cross, Toyota Rav4, Suzuki Across, BMW X1, Volvo XC40, Ford Kuga og MG EHS.
|