img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ny hydrogen-allianse skal sørge for fart i utviklingen
Daimler Truck AG, Iveco, OMV, Shell og Volvo Group forplikter seg til samarbeid for å skape grunnlag for en stor utrulling av hydrogendrevne lastebiler i Europa de kommende ti årene.

At Daimler og Volvo spiller på lag i hydrogen-utviklingen visste vi jo – det er ikke så lenge siden de to konsernene dannet en Joint Venture for utvikling av hydrogendrevne nyttekjøretøy.

Nå har de slått seg sammen med Iveco, som har et hydrogensamarbeid med Nikola, og energiselskapene OMV og Shell. 

I et samarbeid – under navnet H2Accelerate – vil de få fart i utviklingen av markedet for hydrogendrevne tunge kjøretøy og en nødvendig fylleinfrastruktur.

LES OGSÅ: Lastebilprodusenter kutter ut dieselmotoren ti år tidligere enn planlagt

Opptrapping over ti år
Alle de fem konsernene sier i en felles uttalelse tirsdag at de mener hydrogen er et helt essensielt «drivstoff» for å kunne oppnå en fullstendig dekarbonisering av lastebilsektoren.

De peker også på at en storskala-utrulling av hydrogendrevne lastebiler forventes å skape en eller flere nye industrier i seg selv:

Det skal blant annet lages karbonnøytrale produksjonsfasiliteter for hydrogen, storskala distribusjonssystemer for hydrogen, et nettverk av høykapasitets fyllestasjoner for hydrogen (både flytende og komprimert gass) i tillegg til produksjonen av kjøretøy med brenselceller.

Ifølge meldingen mener deltakerne i H2Accelerate at en synkronisert satsning i form av investeringer gjennom 2020-tallet vil skape grunnlag for den storskala utrullingen av hydrogendrevne tunge lastebiler som er nødvendig for å nå EUs ambisjon om nullutslipp innen 2050.

Den tiårige opptrappingen skal etter planen begynne med grupper av kunder som er villige til å forplikte seg til å benytte hydrogenbasert transport på et tidlig stadium.

Disse flåtene skal etter planen operere innenfor regionale clustere og langs europeiske høykapsitetskorridorer med god dekning av fyllestasjoner.

På sikt ser man for seg at de regionale clusterne kan kobles sammen til et pan-europeisk nettverk.

LES OGSÅ: Behov for 90.000 ladestasjoner for elektriske tunge kjøretøy innen 2030

Raskt opp i 10.000 biler
I første fase, frem mot 2025, er det snakk om et hundretalls elektriske lastebiler med brenselcelle, over 20 høykapsitets fyllestasjoner for hydrogen i utvalgte clustere.

I fase to, fra 2025-2030, skal det produseres et tresifret antall hydrogendrevne lastebiler med brenselceller årlig, og man skal rask opp i en flåte på over 10.000 lastebiler.

Nettverket av fyllestasjoner skal på denne tiden dekke flertallet av de viktigste transportkorridorene på kontinentet.  

H2Accelerate-deltakerne er tydelige på at de ikke vil makte denne opptrappingen på egenhånd.

De vil sammen jobbe for å få inn finansiering til å gjennomføre første fase, samtidig som det skal jobbes opp mot politikere og myndigheter for å få støtte og tilrettelegging.

– I fremtiden vil vi ha en kombinasjon av batteri- og hydrogendrevne lastebiler, i tillegg til en viss grad av fornybare drivstoff, sier Martin Lundstedt, toppsjef i Volvo Group.

LES OGSÅ: Skal utvikle hydrogenfyllenettverk i Norge

Må bli konkurransedyktig
Elisabeth Brinton, sjef for «New Energies» i Shell, er klar på at hydrogendrevne lastebiler må komme ned på – eller under – kostnadsnivået for dagens dieseldrevne lastebiler, og med tilsvarende fylletid og rekkevidde.

– For å nå denne ambisjonen må det på plass et tydelig regulatorisk rammeverk fra myndighetene, sier Brinton.

Gerrit Marx, sjef for nyttekjøretøy og spesialkjøretøy i CNH Industrial, som eier Iveco, understreker viktigheten av å få med seg transportører og andre aktører i bransjen.

– Vi må vise med konkrete prosjekter at løsningene er konkurransedyktige og levedyktige, både finansielt og operasjonelt, sier Marx.

LES OGSÅ: Stor hydrogensatsning i Norge

Scania og Hyundai ikke med
Verdt å merke seg er at to aktører – minst – som allerede er godt inne på hydrogensporet, ikke er med i den nye alliansen: Scania og Hyundai.

Scania har som kjent lenge jobbet med hydrogendrevne lastebiler i et prosjekt med den norske dagligvaregrossisten Asko, og har fire lastebiler i drift i Trøndelag.

I dette prosjektet var også Karin Rådström tungt inne. Hun var da Head of Sales and Marketing i Scania. I april i år ble hun ansatt som sjef for Mercedes-Benz Trucks, med plass rundt styrebordet i Daimler Trucks.

Svensken tiltrer stillingen 1. februar neste år, etter karantene. Se ikke bort fra at hun har ett og annet å tilføre om praksiserfaring fra hydrogenprosjekter i samarbeid med transportører.

Hyundai har som kjent satt i drift et titall Xcient hydrogendrevne lastebiler i Sveits.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer