img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Økt interesse for Le Mans
Porsche annonserer at de skal tilbake i toppdivisjonen på Le Mans i 2023. Der får de konkurranse av Peugeot, Audi, Toyota, og flere følger trolig etter.

Motorsportdivisjonen hos Porsche fikk denne uken grønt lys av styret til å starte forberedelsene til en Le Mans-retur i 2023. Fra dette året blir det helt nye biler av typen LMDh som skal ta over for dagens prototyper i LMP1-divisjonen.

Les: FIA er lei stygge racerbiler

Det som gjør denne klassen spesielt attraktiv er at bilene, i tillegg til klassiske Le Mans og verdensmesterskapet WEC, også kan konkurrere i det nordamerikanske IMSA sportsbilmesterskapet.

Bilene med en vekt på rundt 1000 kg skal drives av et hybridsystem med en samlet effekt på 680 hestekrefter.

– Den nye LMDh-kategorien gir oss mulighet til å kjempe om totalseier med et hybridsystem i de klassiske løpene på Le Mans, Daytona og Sebring uten at vi trenger å rane banken. Prosjektet er midt i blinken for Porsche som har langdistanse-racing som en del av vårt DNA, forklarer Porsche-sjef Oliver Blume.

For første gang på over 20 år blir det mulig å kjempe om totalseier i disse klassiske løpene med nær identiske biler. Sammenlignet med dagens eksklusive prototyper vil LMDh-bilene koste en brøkdel å utvikle og drifte.

Bilene er basert på et oppgradert LMP2-chassis, og hybridsystemet, inkludert den elektroniske styringen, er standardisert. Chassiser tilbys fra fire ulike produsenter, men hvert merke står fritt til å utvikle sin egen forbrenningsmotor og eget karosseri innenfor regelverket.

– I den nære fremtiden satser Porsche på tre ulike drivlinjer – helelektriske, plug-in hybrider og emosjonelle sportsbiler med forbrenningsmotor. Vi ønsker å representere denne trilogien også innen motorsport, sier Michael Steiner, styremedlem med ansvar for forskning og utvikling.

Elbilsatsingen reflekteres gjennom Formel E og forbrenningsmotoren i den globale satsingen på GT-racing.

– Nå komplementerer vi satsingen med LMDh. Der benyttes effektive, hybride drivlinjer, akkurat som i mange av våre biler. Hadde reglene i tillegg åpnet for syntetisk drivstoff, hadde det gitt enda bedre insentiver med hensyn til bærekraft, sier Steiner.

– Vi holder rekorden med 19 totalseire i 24-timersløpet på Le Mans, og vi har vært øverst på podiet en rekke ganger i de store amerikanske klassikerne. Vi kan fortsette denne tradisjonen med en LMDh-bil samtidig som vi holder kostnadene på et moderat nivå, sier Fritz Enzinger, visepresident med ansvar for motorsport hos Porsche.

Han legger til at interessen har vært stor for den nye klassen hos mange produsenter.

– Jeg håper vi kan fortsette der vi slapp og kjempe mot mange merker slik vi gjorde på 80- og 90-tallet. Det hadde gitt motorsporten et solid løft, konkluderer Enzinger.

Les også: Mot nye tider på Le Mans

Også Audi har avslørt sine motorsportplaner for de kommende årene. De skal også tilbake til Le Mans med en LMDh-bil, men satser i tillegg tøft på ørkenrally – inkludert sagnomsuste Dakar Rally i 2022.

Der skal de benytte en elbil med en kraftig batteripakke kombinert med en range-extender med TFSI-teknologi. Målsetningen er å forbedre elmotoren og batteriteknologien i årene fremover. Erfaringen de høster i motorsport skal så overføres til produksjonsbilene.

Audi er første produsent som har forpliktet seg til å utvikle en alternativ drivlinje til Dakar Rally, men dette er ikke en uvant rolle for merket med de fire ringene. I 2012 tok de første seier for en hybrid løpsbil på Le Mans og siden 2014 har de vært suksessrike i Formel E.

Satsingen i Formel E avsluttes etter 2021-sesongen for å gi rom for Dakar og LMDh.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer