img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Lavpriset rekkevidde
PRØVEKJØRT: 395 WLTP-kilometer til gunstig pris og med kort leveringstid. Det er kortversjonen av Renault Zoe etter siste oppgradering. Men å lade den er fortsatt et kapittel for seg.

Først publisert i bladet Bil 2-2020.

Renault hadde ikke mer enn så vidt fått lansert oppgradert Zoe før de sto midt i en priskrig om elbilkundene det neppe var mulig å se konturene av før julen 1999. VW Golf til 249.900 kroner. MG ZS EV til samme pris, og litt senere: Nissan Leaf 40 kW til 239.900 kroner.

Du så dem alle steder i hovedstaden. 250 hvite og grønne Zoe som GreenMobilitys Din Bybil. Med en app leies bilene for noen kroner i minuttet.

Elektriker på kjøpet
Renault var tidlig ute med elektrisk bil. Allerede i mars 2014 rullet de første Zoe ut på det norske veinettet, og med elbilen fulgte elektriker som skrudde opp veggboks hjemme hos eieren. Den var inkludert i prisen, mens eiere av alle andre merker måtte betale rundt 16.000 kroner for en slik boks.

Forskjellen var bare at de som kjøpte andre bilmodeller ikke trengte den for å få ladet elbilen sin, mens de færreste i Norge fikk ladet Zoe uten boksen. Problemet lå i jordingen av elnettet, som er annerledes i Norge enn i de fleste andre land i Europa.

Mens resten av Europa bruker såkalt TN-nett med sentral jording, er IT-nett med lokal jording fortsatt mest vanlig i Norge (se faktaboks).

Zoe kunne heller ikke hurtiglades, bare semihurtiglades med inntil 22kW.

Fortsatt komplisert
Nå har det gått nesten seks år, og Renault har oppgradert Zoe med oppfrisket interiør, litt justering av front og hekk, men viktigst av alt: større batteripakke (52 kWt) med inntil 395 km WLTP-rekkevidde. Og best av alt: 25.000 kroner lavere pris. Altså en i pose og sekk-løsning.

OBS! Prisene var gyldige da saken ble publisert i BilAutofil for et år siden - her finner du oppdaterte priser for Renault Zoe.

Før var det 90 og 110 hk i Zoe, nå er det 108 i kombinasjon med de to laveste utstyrspakkene og 135 hk med de to mest omfattende pakkene om inkluderer ryggekamera, blindsonevarsling, trafikkskiltgjenkjenning, navigasjon og Bose lydanlegg på toppen av listen. Heldigvis hører varme i rattet med i grunnversjonen.

Best for to
Fortsatt sitter du ganske høyt i Zoe og setet kan ikke justeres ned. Litt uvant til å begynne med, men egentlig greit når man først blir vant til det. På den best utrustede varianten kan, takk og pris, også korsryggstøtten justeres.

Plassen i baksetet forteller alt om at Zoe primært en bil for to, eller for bruk i nærmiljøet.

Samtidig innbyr forbedret rekkevidde i kombinasjon med bra komfort i forsetene til utvidet kjøremønster. Selv ved nullføre klarer den fint 250-280 km ved vanlig landeveisfart, og drøyt 200 km på motorvei i 100-110 km på denne tiden av året.

(saken fortsetter)

40 kW
At Zoe nå kan hurtiglades via CCS og i praksis slurper innpå 40 kW til halvfullt batteri, gjør ventetiden ved ladestasjonen akseptabel. Ideelt sett hadde det vært en klar fordel med høyere ladefart, men her må nytte veies mot kostnader.

Høyere ladefart betyr mer avansert overvåking av batteripakken og derigjennom høyere bilpris. Så enkelt er det.

Om baksetet er trangt og ikke så egnet for voksne over lange strekninger, er det deilig med 135 hk for å korte forbikjøringsstrekningene. Men sportslig? Glem det, her gjelder først og fremst å ha det behagelig.

338 liters bagasjerom er langt bedre enn i de fleste 4,08 meter lange elbiler. Det er dypt, og hadde det ikke vært for den svære ladeboksen hadde alt vært bare velstand. (Mer om ladeboksen senere). For her er intet kabelrom under panseret, så alt som medbringes av ledninger må dessverre ligge løst i bagasjerommet.

Svaksyntlyden
Siden elmotoren støyer lite, er dekkstøyen det en gjerne sitter og irriterer seg over i en elbil. Men i Zoe skapes irritasjonen først og fremst av den «svaksynte-lyden», en lovpålagt lyd som skal gjøre det mulig for blinde og svaksynte å høre de «lydløse» elbilene.

Flott det, men det står ingen steder i regelverket at lyden skal være så ubehagelig som i Zoe. Andre produsenter har en langt mer behagelig lyd, så det første jeg gjorde ved hver oppstart av vår test-Zoe var å skru den av. Snart blir det også umulig. Måtte Renault ha funnet på en mer behagelig lyd innen den tid.

All instrumentering og det meste av annen informasjon befinner seg på to skjermer med ganske intuitiv tilgjengelighet. Takk og pris for at alt som har med klimaregulering i bilen fortsatt styres via gammeldagse hjul og brytere.

Dessuten liker jeg det lille knappepanelet til å styre radio/lyd på høyre side bak rattet. Denne 20 år gammel Renault-spesialiteten fungerer fortsatt godt.

(saken fortsetter)

Ladeboksen
Alle elbiler kommer med hjemmeladekabel tilkoblet en boks som overvåker ladingen. Den er tung og klumpete nok. Det er ingen ting mot boksen i Renault Zoe. Jeg har veid den med kabler og medfølgende tilbehør: 14,8 kg!

Kobles ladekabelen (Schuko) til en utekontakt må boksen ha et bord å ligge på fordi ledningen mellom boksen og veggkontakten er altfor kort.

Men du trenger du jo ikke slepe på boksen i bilen om du følger forskriftene og legger opp dedikert vegglader hjemme? Ikke det?

Etter et par dagers Zoe-bruk parkerte jeg på en stor, kommunal innfartsparkeringsplass i det sentrale østlandsområdet. Her har eieren, altså kommunen, vært så vennlig å sette opp noen ladepunkter med combo-2-uttak, og jeg har problemfritt ladet diverse elbiler der jevnlig gjennom årene. Plug and play.

Men ikke med Zoe. Ladestasjonen vekslet med å blinke rødt og blått, til det endte i oransje og ingen strøm. Så jeg prøvde neste uttak, men med samme resultat.

Så var det fram med boksen, mannsløftet, og koble den mellom laderen og bilen. Nå virket alt som det skulle, men boksen måtte ligge foran bilen mens jeg var på togtur. Smart? Ikke særlig.

Spørsmålet er i enkelthet hvorfor ikke Renault for lengst har løst dette når alle andre har det?

Nett-fakta*
Her er den tekniske versjonen av hvorfor du ikke får ladet elbilen:

  • TN-systemet (Terra-nøytral) i Europa har spenning 400 volt mellom fasene og 230V mellom fase og nøytralleder (N-ledere). Transformatorens nullpunkt er normalt fremført til forbruker som N-leder sammen med faselederne.
  • IT-nettet (Isolert-Terra) i Norge har isolert nullpunkt. Linjespenningen er 230 volt mellom fasene, og det fremføres ingen nøytralleder.
  • TN-nett er direkte koblet mot jord.
  • IT-nett er flytende i forhold til jord og elektrisk utstyr som måler spenningen mot jord blir lurt.

*Kilde: Byggeindustrien




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer