img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Mest hybrid for Toyota
PRØVEKJØRT: Mens konkurrenter som Peugeot, Opel, VW, Seat og Skoda barberer CO2-utslippet med små elbiler, står Toyota fjellstøtt på hybridløsningen når ny Yaris lanseres.

Først publisert i bladet Bil 2-2020.

Vi fikk kjøre bilen lenge før den offisielle lanseringen, derfor er bilen på bildene lett kamuflert.

Toyota har nå sagt så mange ganger at Norge ikke kan være mal for bilutviklingen i verden, at det er for tidlig å satse bredt på elbiler og at hybride løsninger inntil videre er rett medisin for en renere klode, at jeg begynner å tro på dem.

For er det så at styrtrike Norges tunge satsing på elektrisk mobilitet er i ferd med å gjøre det ideelle til det godes fiende, og at Toyota i kraft av sin størrelse er mer opptatt av å dra hele verden i riktig retning enn å tilfredsstille sterkt skattesubsidierte norske behov?

Ikke elektrisk
Uansett: Alle som håper at neste generasjon av suksessen Toyota Yaris dukker opp i en elektrisk versjon eller i det minste som ladehybrid, må jeg dessverre skuffe. Det skjer ikke.

Toyota blir også elektrisk, men det gjelder ikke Yaris. Uansett hvor mye miljøorganisasjonene måtte mase om at lavutslippsbilene hindrer nullutslipp: Yaris blir heller ikke ladehybrid. Større batteri drar bare opp vekten og gjør bilene mindre miljøvennlige når strømmen tar slutt.

Dessuten: Yaris vokser ikke som så mange andre småbiler har gjort. Den blir faktisk litt kortere og holder seg under fire meter, men blir samtidig litt bredere, litt lavere og akselavstanden øker med fem centimeter.

Og Yaris blir betydelig sikrere, får langt flere førerstøttesystemer og overstyrer når det er i ferd med å gå galt.

Men viktigst av alt: Samtidig som samlet effekt øker med 16 hk til 116 hk, reduseres forbruk og utslipp med 20 prosent – fra 108 til 86 gram CO2/km.

Alt nytt
Hvordan Toyota har fått til dette? Jo, ved å gjøre Yaris tvers gjennom ny. Plattformen er ny, motoren helt ny, drivlinjen ny og batteriet nytt. Av de 20 slankede kiloene kommer halvparten fra batteriet.

Samtidig vedgår Kaisuke Morisaki, en av hybridteknikkens fedre hos Toyota, at de gode forbrukstallene har blitt mulige takket være softvareoptimalisering, å file på detaljene til ønskede og nødvendige mål oppnås. Som i Europa er å komme under 95 gram CO2/km.

– Vi har med Yaris oppnådd resultater som tilfredsstiller kravene et godt stykke inn i fremtiden, er Morisakis fornøyde kommentar til at konkurrentene må ty til kostbar batterielektrifisering for i sum å nå de samme målene.

Aldri mer diesel
Det betyr eksempelvis at Toyota ikke engang tenker i retning dieselmotorer (som riktignok er energieffektive, men samtidig stadig mer kostbare å rense eksosen fra), og at Yaris med vanlig bensinmotor (joda, det vil bli laget), ikke er aktuell i Norge.

For Toyota i Norge gjelder bare hybride biler så langt det lar seg gjennomføre. Igjen betyr det automatgir.

Mens utgående Yaris står på egen småbilplattform, flyttes modellen nå som første over på en småbilvariant av den skalerbare og svært fleksible TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecure).

Tre sylindre
Det gir mulighet til å ta i bruk den firesylindrede to-liters motoren i Auris, men kutte av en sylinder. Med tre tilbake endres motorkarakteristikken, og jeg er sannelig ikke sikker på om det er til det bedre hvis det ørene fanger opp skal være målestokk for komforten i bilen.

De hybride elementene er også nye med mer regenerering av bevegelsesenergien så bilen kan kjøres mer elektrisk. Det innbefatter også utskifting av nikkel-metall batteriet i utgående Yaris til et 27 prosent lettere og luftkjølt litium-ion batteri i nye Yaris.

Mer sportslig
Hjulopphenget er også nytt med større vekt på sportslighet. Toyota presiserte under presentasjonen at bilen er testet ut på Nürburgring, men om akkurat det var nødvendig for å attrahere de godt voksne kjernekundene til Yaris er jeg usikker på.

Den myke og litt tilbakelente Yaris-stilen er nå mer erstattet med sportsligheten kjent fra eksempelvis tøffe GRMN.

Mange har med rette klaget over at rattet på Toyotas biler ikke kan trekkes langt nok bakover. På Yaris er dette forbedret med seks centimeter, men fortsatt mener jeg de burde lagt på fire cm til.

Yaris har aldri vært kjent for å være først til å ta nye sikkerhetsskritt. Det endrer Toyota nå, og jeg vet ikke om noen liten eller mellomstor bil som standardiserer kollisjonsputer mellom setene for å unngå at de to som sitter foran kastes mot hverandre ved sidekollisjoner.

Kikkertelementer
Instrumentering og infotainmentskjerm er også helt nytt. Og hurra for at Yaris kommer med headupdisplay rett på frontruten. Virkelig bra.

Men hvorfor innføre et par kikkertelementer på instrumentpanelet når det hele kan gjøres så enkelt som VW og Mercedes gjør med en stor skjerm hvor føreren enkelt plukker fram ønsket tilleggsinformasjon til den nødvendige som allerede ligger der?

Mk 3 av Yaris har tatt seg av 20 til 25 prosent av alle småkundene i Norge. Det blir vanskeligere med Mk 4 sett i lys av alle de små, elektriske og foreløpig avgiftsfrie bilmodellene som både er her og lanseres i nærmeste fremtid.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer