Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford Mustang Mach-E. Bare navnet bærer i seg kraft og styrke, og selv om det er et hav av Ford-modeller mellom den ikoniske USA-sportsbilen og Mexico-bygde Mach-E, er tanken ved navnebruken at den nye Mach-E ikke bare skal framstå som en el-SUV, men bringe videre design- og kjøreopplevelser fra originalen. De tydeligste elementene gjenkjennes i de tre lyktene på hver side bak, noen elementer foran, panseret og dørplateprofilene. 351 hk og temmet Og det skulle bare mange. Mach-E er tross alt ingen sportsbil, men familiebilen for folk flest, en biltype som i forhold til størrelsen inntil nå har kostet betydelig mer. Dette er kortversjonen av Ford Mustang Mach-E:
Du er aldri i tvil om at Tesla Model Y er den viktigste årsaken til Fords valg av størrelse (4,73 mot 4,75 meter) og tekniske løsninger på Mach-E. Begge har to batteristørrelser/rekkevidder å velge mellom, hos begge trekker basisbilen på bakhjulene og Ford bruker som Tesla begrepene «Standard» og «Long Range». Innvendig er det ikke mye Mustang i Mach-E, men desto mer Tesla og litt BMW i3. Førstnevnte med referanse til den 15,5 tommer store, vertikalt monterte skjermen midt på dashbordet og sistnevnte i den lille instrumentskjermen foran rattet. Med lengde på drøyt 4,7 meter, bredde nær 1,9 meter og 1,6 meter ragende over bakkenivå passer Mustang ypperlig som familiebil. Selv om bagasjerommet på 402 liter ikke er av de største, er det likevel stort nok for de fleste. Skittentøyrom Mach-E er på elbilvis rask og tar deg til 100 km/t på 5,1 sek. Den er ikke like kjapp som eksempelvis Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge med sine 408 hk, men inntil 351 hk holder i massevis for de aller fleste. De tider er forbi da en elbil måtte kunne konkurrere med de raskeste fossilbilene ut av lyskryss. Viktigere er å kunne foreta kjappe forbikjøringer når det trengs. (saken fortsetter) På holkeføre Takk og pris for både varme i frontruta og varme i rattet. Bilnøkkelen kan legges inn på telefonen om man foretrekker det. Ikke alle liker det bittelille dørhåndtaket ved siden av låseknappen, men jeg synes det fungerer helt fint. Bakdørene åpnes ved å trykke på knappen på døren, og de må deretter åpnes før de kan lukkes. Sliter med førersetet Ford fokuserer tungt på rekkevidden til Mustang Mach-E som – avhengig av batteristørrelse og valg av drivlinje – varierer fra 400 til rett over 600 km målt ut fra WLTP-standarden. 22 kWt i gjennomsnitt Det stemmer godt med bilens måler som indikerte rundt 400 km rekkevidde med rett under fulladet batteri og nullføre. Kjørt litt forsiktig og i sommertemperatur antar jeg at de fleste vil klare å kjøre fra Oslo til Trondheim eller Bergen uten å lade. (saken fortsetter) Høy ladefart Mustang oppfører seg som de aller fleste andre elbiler ved å ha størst ladefart med lite strøm på batteriet. Å lade over 80 prosent på lynladere er bare bortkastet tid og penger. Mens jeg ladet 40,80 kWt på 23:48 minutter til 63 prosent batterikapasitet, falt ladefarten til 11 kWt idet fyllingsgraden passerte 80 prosent. Så langt det er mulig å skue nå vil Ford Mustang Mach-E være en av de fem mest spennende elbilene som kommer i første halvår 2021: De andre er VW ID.4, Skoda Enyaq, BMW iX3, og trolig Tesla Model Y. Alle har betydelig volumpolensial og gjør det vanskeligere å velge fossilbil.
|