img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
En Mustang for familien
De første eksemplarene av elektrisk Ford Mustang Mach-E er her og inneholder det meste som skal til for å bli en riktig storselger i 2021.

Ford Mustang Mach-E. Bare navnet bærer i seg kraft og styrke, og selv om det er et hav av Ford-modeller mellom den ikoniske USA-sportsbilen og Mexico-bygde Mach-E, er tanken ved navnebruken at den nye Mach-E ikke bare skal framstå som en el-SUV, men bringe videre design- og kjøreopplevelser fra originalen.

De tydeligste elementene gjenkjennes i de tre lyktene på hver side bak, noen elementer foran, panseret og dørplateprofilene.

351 hk og temmet
351 hk til tross, Mustang-hestene framstår som mer temmet enn i sportsbilen.

Og det skulle bare mange. Mach-E er tross alt ingen sportsbil, men familiebilen for folk flest, en biltype som i forhold til størrelsen inntil nå har kostet betydelig mer.

Dette er kortversjonen av Ford Mustang Mach-E:

  • Pris fra 422.000 kroner til 554.000 kroner.
  • To batteripakker (75/99 kWt).
  • Valg mellom bakhjuls- og firehjulsdrift.
  • Tre motoreffekter: 269, 294 og 351 hk.
  • Som igjen betyr fire rekkevidder: 2WD: 440/610 km – 4WD: 400/540 km.
  • I tillegg kan ulike teknikkpakker velges.

Du er aldri i tvil om at Tesla Model Y er den viktigste årsaken til Fords valg av størrelse (4,73 mot 4,75 meter) og tekniske løsninger på Mach-E. Begge har to batteristørrelser/rekkevidder å velge mellom, hos begge trekker basisbilen på bakhjulene og Ford bruker som Tesla begrepene «Standard» og «Long Range».

Innvendig er det ikke mye Mustang i Mach-E, men desto mer Tesla og litt BMW i3. Førstnevnte med referanse til den 15,5 tommer store, vertikalt monterte skjermen midt på dashbordet og sistnevnte i den lille instrumentskjermen foran rattet.

Med lengde på drøyt 4,7 meter, bredde nær 1,9 meter og 1,6 meter ragende over bakkenivå passer Mustang ypperlig som familiebil. Selv om bagasjerommet på 402 liter ikke er av de største, er det likevel stort nok for de fleste.

Skittentøyrom
Så har du i tillegg 100 liter under panseret som er nok til å hive gummistøvler og klissvåte turklær i. Utstyrt med tappeplugg kan rommet spyles med hageslangen etterpå!

Mach-E er på elbilvis rask og tar deg til 100 km/t på 5,1 sek. Den er ikke like kjapp som eksempelvis Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge med sine 408 hk, men inntil 351 hk holder i massevis for de aller fleste. De tider er forbi da en elbil måtte kunne konkurrere med de raskeste fossilbilene ut av lyskryss. Viktigere er å kunne foreta kjappe forbikjøringer når det trengs.

(saken fortsetter)

På holkeføre
Jeg skal ikke uttale meg om hvordan bakhjulstrekkeren ter seg på vinterføre. Lanseringsmodellen drifter på alle hjul, og sannsynligvis vil Ford oppleve det samme som Tesla at de fleste går for 4x4. AWD-varianten (én motor foran og én bak) er i hvert fall enkel å ha med å gjøre på virkelig vrient føre som da jeg i helgen la bak meg mil eller mil med hålke på sideveiene tur/retur over Haukeli.

Takk og pris for både varme i frontruta og varme i rattet.

Bilnøkkelen kan legges inn på telefonen om man foretrekker det. Ikke alle liker det bittelille dørhåndtaket ved siden av låseknappen, men jeg synes det fungerer helt fint. Bakdørene åpnes ved å trykke på knappen på døren, og de må deretter åpnes før de kan lukkes.

Sliter med førersetet
Førersetet har jeg derimot problemer med etter noen mil fordi det ikke gir god nok lårstøtte. Sitteposisjon og sittekomfort vil alltid være individuelt, og normalt er det ikke noe problem i Fords biler, men i Mach-E hadde det vært kjekt med forlengbar sittepute. Så hadde det vært fint med et mykt materiale der kneet hviler mot midtkonsollen.

Ford fokuserer tungt på rekkevidden til Mustang Mach-E som – avhengig av batteristørrelse og valg av drivlinje – varierer fra 400 til rett over 600 km målt ut fra WLTP-standarden.

22 kWt i gjennomsnitt
Med det største batteriet (brutto 99 kWt – netto 88 kWt) og 4x4 oppgis rekkevidden til 540 km og forbruket til 18,7 kWt. Det var aldri jeg i nærheten av slik føret og temperaturen er nå, men med én pedals bruk og maksimal regenerering endte hver måling med strømforbruk på rundt 22 kWt som også var gjennomsnittet av 760 kilometer med opp til 1100 høydemeter i forskjell. 15 prosent av energiforbruket gikk til å drifte bilens klimaanlegg.

Det stemmer godt med bilens måler som indikerte rundt 400 km rekkevidde med rett under fulladet batteri og nullføre. Kjørt litt forsiktig og i sommertemperatur antar jeg at de fleste vil klare å kjøre fra Oslo til Trondheim eller Bergen uten å lade.

(saken fortsetter)

Høy ladefart
Mer enn ekstrem rekkevidde er ladefarten ute på veien viktigere. Ford oppgir ladefart ved DC-lading til 150 kW, og med varmt batteri og sju varmegrader i luften oppnådde jeg på det beste 133,1 kW ladefart.

Mustang oppfører seg som de aller fleste andre elbiler ved å ha størst ladefart med lite strøm på batteriet. Å lade over 80 prosent på lynladere er bare bortkastet tid og penger. Mens jeg ladet 40,80 kWt på 23:48 minutter til 63 prosent batterikapasitet, falt ladefarten til 11 kWt idet fyllingsgraden passerte 80 prosent.

Så langt det er mulig å skue nå vil Ford Mustang Mach-E være en av de fem mest spennende elbilene som kommer i første halvår 2021: De andre er VW ID.4, Skoda Enyaq, BMW iX3, og trolig Tesla Model Y. Alle har betydelig volumpolensial og gjør det vanskeligere å velge fossilbil.

Ford Mustang Mach-E First Edition AWD
Pris billigste Kr. 412 000
Pris testbil Kr. 589 000
Motortype Elektrisk
Motor foran n/a
Motor bak n/a
Samlet ytelse 351 hk/580 Nm
Batteri (brutto/netto) 99/88 kWt
Lading DC/AC 150 kW/7-11 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 5,1 sek
Toppfart 180 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk/test 100 km 18,7/22,0 kWt
Rekkevidde (WLTP) 540 km
Dimensjoner (L/B/H) 473/188/160 cm
Akselavstand 298 cm
Bilvekt 2182 kg
Bakkeklaring 14,5 cm
Tilhengervekt 750 kg
Bagasjerom foran 100 liter
Bagasjerom bak 402 – 1420 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer