Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Citroën har gjort det bra i Kina, og nå ønsker de også å feste grepet om nabolandet India som har et raskt voksende bilmarked. Første modell ut er C5 Aircross som skulle vært lansert i India inneværende år, men som grunnet pandemien er utsatt til første halvår 2021. I tillegg er en ny, kompakt modell under utvikling basert på CMP-plattformen med kodenavn C3 SportyCross. Med en lengde på snaue fire meter blir dette trolig Citroëns innstegsmodell på det indiske markedet. Nykommeren vil få en 1,2-liters turbo bensinmotor med 116 hestekrefter kombinert med 6-trinns automatgirkasse. Men det som kan gjøre bilen aktuell også for oss er at den alternativt kan utstyres med den elektriske drivlinjen vi kjenner fra andre PSA-modeller med 136 hk / 260 Nm. Kombinert med en batteripakke på 37 kWt får den en rekkevidde på 230 km, men den kan også benytte den større pakken på 50 kWt som gir rekkevidde på inntil 330 kilometer. Med produksjon i India kan den rimeligste utgaven være en utfordrer til nye Dacia Spring som trolig blir Europas billigste elbil når den kommer på markedet høsten 2021. Det franske magasinet Auto Plus spekuler også i en ny modell som skal fylle gapet mellom C3 Aircross og C5 Aircross og at denne vil få betegnelse C4 FamilyCross. Citroën hadde en C4 Aircross i periodene 2012-2017, men det var i realiteten en omdøpt Mitsubishi ASX (også solgt som Peugeot 4008). Basert på CMP-plattformen kan en slik modell også tilbys med så vel fossile som elektriske drivlinjer.
|