Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 12-2020 Felles for de fleste toppidrettsutøvere er at de starter i svært ung alder. Fotball, støvler, ski og staver er overkommelig å skaffe for de fleste foreldre, og nærmeste løkke eller skibakke er som regel ikke langt unna. Men hva om oppkommet interesserer seg for noe som brummer? Straks er utfordringene større, enten vi snakker to eller fire hjul. Utstyret er kostbart, det kreves teknisk innsikt av foreldre som må mekke, og det er sannsynligvis ikke egnede baner i mils omkrets. Dette krever foreldre som kjører barna – ikke bare er det tidkrevende, men det trengs også egnet bil / tilhenger for frakt av utstyret. Mer krav til penger og interesse fra de foresattes side! Foreldre til unger som driver med motorsport vet dessuten at kravet til utstyr stiger år for år etter hvert som barnet vokser og ferdighetene øker – en viktig årsak til at mange dessverre gir opp på et tidlig stadium. Årelang erfaring – I bilsport har jeg alltid drømt om å kunne starte påvirkningen av talentene vi skal jobbe med så tidlig som mulig. Derfor valgte vi ut fire av Norges mest lovende gokart- og crosskart-førere i aldersgruppen 12-13 år slik at vi lære dem opp, øke læringshastigheten så de tidlig får høy kunnskap om toppidrett og motorsport, sier Roy Snellingen. – Vi er også opptatt av et godt samarbeid med de foresatte siden motorsport krever mye oppfølging hjemmefra. Foreldre trenger coaching og veiledning for best mulig å kunne bidra. Det kanskje aller viktigste her er at foreldre gir utøveren muligheten til å «eie sin egen karriere» og at de foresatte nedprioriterer egne drømmer og behov. Grunnlaget for dette hos utøveren ligger i kunnskap om idrett, motorsport og utvikling. Med den på plass vil de ha bedre forutsetninger for å gjøre kloke karrierevalg, presiserer han. Det ultimate målet for Snellingen og hans team er å finne en fremtidig verdensmester i rally, noe som kan virke svært ambisiøst når man starter med så unge utøvere. Men det er på dette alderstrinnet utøverne forankrer sine drømmer og lettest påvirkes i riktig retning. Virtuell skolebenk Så langt har det vært avholdt langt over 100 treningsøkter i «det virtuelle rom» som inkluderer treningslære, kjøreteknikk, konkurranser, datalogging, oppsett av bil, for å nevne noe – alt under kyndig veiledning av Team Even som i tillegg til Snellingen og Erlandsen består av Tommy Østgaard som er i verdenstoppen innen simracing. Om de er tilgjengelige, bidrar også rallystjernene Andreas Mikkelsen og Ole Christian Veiby på samlingene. Selv overvar jeg nylig en slik «skolekveld», og det er imponerende å se hvordan teamet kan sitte på hvert sitt rom og konkurrere mot hverandre og noen av verdens beste utøvere under profesjonell coaching av Roy, Marius og Tommy. Bratt læringskurve De har også prøvd seg i andre virtuelle bilrace med stor suksess. I skrivende stund prøver de å kvalifisere seg til neste års Porsche TAG Heuer eSport Supercup – det uoffisielle verdensmesterskapet i simracing der konkurransen er beinhard med tusenvis av deltagere fra hele verden. – Opprinnelig var planen å ha de fire talentene i stallen frem til utgangen av oktober for å vurdere om en eller flere av dem var gode nok til at vi ville satse videre på dem. Deretter skulle prosjektet avvikles og simulatorene selges. Men alle fire er så dedikerte at vi ikke ønsker å slippe taket i noen av dem og helst vil kjøre opplegget videre i minst en sesong til. Når vi ser hva vi har oppnådd på ti måneder ligger det utvilsomt et mye større potensiale her, sier Snellingen. Vil ha flere med på laget – Under Rally Sweden var Next Generation gjester av Hyundais WRC-team, og der kom selveste FIA-presidenten, Jean Todt og hilste på oss, for han hadde hørt at vi drev et helt unikt prosjekt med svært unge talenter. Vi har også fått henvendelser fra sentrale aktører i andre land som vil adoptere opplegget, men vi ønsker at dette skal forbli et norsk prosjekt slik at vi kan bidra med å utvikle norsk bilsport, men da er vi avhengig av at det blir bærekraftig, sier Snellingen som håper å finne en eller flere kommersiell aktører som ser verdien av prosjektet og ønsker å bidra. – For å skape en fremtidig verdensmester vil man alltid være avhengig av å treffe de riktige talentene for å lykkes uansett hvor bra opplegget er. Jeg bruker å si at det er utøver, utøver og deretter opplegg. Når det er sagt mener jeg at vi har de beste forutsetningene for å kunne klare det med forankring i Next Generation konseptet. – Gjennom modellen vår gjør vi mye for svært begrensede midler sammenlignet med hva det koster når den ekte biltreningen begynner. Og tenk hvor moro det kan bli for et firma eller en organisasjon som er med på satsingen, og kanskje få se en ny nordmann hevde seg i rallysportens elitedivisjon eller annen motorsport om noen år. Jeg mener vi har de beste forutsetninger for å bygge tidenes yngste verdensmester gjennom dette opplegget, konkluderer Snellingen. Artikkelserien: Del 1 - Så vellykket at vi bare må fortsette Del 2 - KNA og Norges Bilsportforbund om Next Generation Del 3 - Andres Mikkelsen om Next Generation Del 4 - Talentene oppsummerer første år med Next Generation
|