img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
– Så vellykket at vi bare må fortsette
Det er gått et år siden Even Management lanserte sitt unike prosjekt: Next Generation. Resultatene har overskredet alle forventninger, og nå inviterer de norsk bilsport til å ta del i satsingen.

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 12-2020

Felles for de fleste toppidrettsutøvere er at de starter i svært ung alder. Fotball, støvler, ski og staver er overkommelig å skaffe for de fleste foreldre, og nærmeste løkke eller skibakke er som regel ikke langt unna.

Men hva om oppkommet interesserer seg for noe som brummer? Straks er utfordringene større, enten vi snakker to eller fire hjul. Utstyret er kostbart, det kreves teknisk innsikt av foreldre som må mekke, og det er sannsynligvis ikke egnede baner i mils omkrets. Dette krever foreldre som kjører barna – ikke bare er det tidkrevende, men det trengs også egnet bil / tilhenger for frakt av utstyret. Mer krav til penger og interesse fra de foresattes side!

Foreldre til unger som driver med motorsport vet dessuten at kravet til utstyr stiger år for år etter hvert som barnet vokser og ferdighetene øker – en viktig årsak til at mange dessverre gir opp på et tidlig stadium.

Årelang erfaring
Dette er utgangspunktet for Next Generation. Sportsdirektør Roy Snellingen har årelang erfaring med unge talenter fra Norges Toppidrettsgymnas og de ti siste årene som sportsdirektør for Even Management – selskapet som står bak en rekke førere som har hevdet seg i verdenstoppen, Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi og Johan Kristofferson for bare å nevne en håndfull.

– I bilsport har jeg alltid drømt om å kunne starte påvirkningen av talentene vi skal jobbe med så tidlig som mulig. Derfor valgte vi ut fire av Norges mest lovende gokart- og crosskart-førere i aldersgruppen 12-13 år slik at vi lære dem opp, øke læringshastigheten så de tidlig får høy kunnskap om toppidrett og motorsport, sier Roy Snellingen.

– Vi er også opptatt av et godt samarbeid med de foresatte siden motorsport krever mye oppfølging hjemmefra. Foreldre trenger coaching og veiledning for best mulig å kunne bidra. Det kanskje aller viktigste her er at foreldre gir utøveren muligheten til å «eie sin egen karriere» og at de foresatte nedprioriterer egne drømmer og behov. Grunnlaget for dette hos utøveren ligger i kunnskap om idrett, motorsport og utvikling. Med den på plass vil de ha bedre forutsetninger for å gjøre kloke karrierevalg, presiserer han.

Det ultimate målet for Snellingen og hans team er å finne en fremtidig verdensmester i rally, noe som kan virke svært ambisiøst når man starter med så unge utøvere. Men det er på dette alderstrinnet utøverne forankrer sine drømmer og lettest påvirkes i riktig retning.

Virtuell skolebenk
Den offisielle lanseringen av Next Generation fant sted i desember 2019 etter nærmere et år med intense forberedelser. Fire spente utøvere fikk med seg hver sin avansert simulator hjem – håndbygget av prosjektleder Marius Erlandsen, selv en talentfull bilsportfører i ung alder og med mange års erfaring fra motorsportarbeid i KNA.

Så langt har det vært avholdt langt over 100 treningsøkter i «det virtuelle rom» som inkluderer treningslære, kjøreteknikk, konkurranser, datalogging, oppsett av bil, for å nevne noe – alt under kyndig veiledning av Team Even som i tillegg til Snellingen og Erlandsen består av Tommy Østgaard som er i verdenstoppen innen simracing.

Om de er tilgjengelige, bidrar også rallystjernene Andreas Mikkelsen og Ole Christian Veiby på samlingene. Selv overvar jeg nylig en slik «skolekveld», og det er imponerende å se hvordan teamet kan sitte på hvert sitt rom og konkurrere mot hverandre og noen av verdens beste utøvere under profesjonell coaching av Roy, Marius og Tommy.

Bratt læringskurve
Et par av de unge utøverne har kjørt noen økter på bilspill tidligere, men ingen av dem har vært borti så avanserte simulatorer som de nå benytter. Den progresjon de fire har hatt på bare ti måneder er overveldende. De endte alle opp som topp 10 i norgesmesterskapet, Benjamin Fuglesang gikk helt til topps og danket ut både profesjonelle racerførere og rutinerte simracere som har trent i årevis.

De har også prøvd seg i andre virtuelle bilrace med stor suksess. I skrivende stund prøver de å kvalifisere seg til neste års Porsche TAG Heuer eSport Supercup – det uoffisielle verdensmesterskapet i simracing der konkurransen er beinhard med tusenvis av deltagere fra hele verden.

– Opprinnelig var planen å ha de fire talentene i stallen frem til utgangen av oktober for å vurdere om en eller flere av dem var gode nok til at vi ville satse videre på dem. Deretter skulle prosjektet avvikles og simulatorene selges. Men alle fire er så dedikerte at vi ikke ønsker å slippe taket i noen av dem og helst vil kjøre opplegget videre i minst en sesong til. Når vi ser hva vi har oppnådd på ti måneder ligger det utvilsomt et mye større potensiale her, sier Snellingen.

Vil ha flere med på laget
Så langt har Even Management investert over 1,5 millioner i å utvikle talentprogrammet gjennom erfaring og forskning fra idretten, nyere studier fra internasjonal bilsport, bygging av simulatorer etc. De synes opplegget er for bra til at det skal avsluttes, og vil gjerne at flere norske talenter skal få glede av programmet i fremtiden. Men for å ta satsingen videre trenger de samarbeidspartnere som kan bidra på flere plan. Norges Bilsportforbund (NBF) og KNA ser hvilken verdi opplegget kan ha for rekrutteringen til bilsport og vil fra 2021 ta aktiv del i satsingen (se rammesaker).

– Under Rally Sweden var Next Generation gjester av Hyundais WRC-team, og der kom selveste FIA-presidenten, Jean Todt og hilste på oss, for han hadde hørt at vi drev et helt unikt prosjekt med svært unge talenter. Vi har også fått henvendelser fra sentrale aktører i andre land som vil adoptere opplegget, men vi ønsker at dette skal forbli et norsk prosjekt slik at vi kan bidra med å utvikle norsk bilsport, men da er vi avhengig av at det blir bærekraftig, sier Snellingen som håper å finne en eller flere kommersiell aktører som ser verdien av prosjektet og ønsker å bidra.

– For å skape en fremtidig verdensmester vil man alltid være avhengig av å treffe de riktige talentene for å lykkes uansett hvor bra opplegget er. Jeg bruker å si at det er utøver, utøver og deretter opplegg. Når det er sagt mener jeg at vi har de beste forutsetningene for å kunne klare det med forankring i Next Generation konseptet.

– Gjennom modellen vår gjør vi mye for svært begrensede midler sammenlignet med hva det koster når den ekte biltreningen begynner. Og tenk hvor moro det kan bli for et firma eller en organisasjon som er med på satsingen, og kanskje få se en ny nordmann hevde seg i rallysportens elitedivisjon eller annen motorsport om noen år. Jeg mener vi har de beste forutsetninger for å bygge tidenes yngste verdensmester gjennom dette opplegget, konkluderer Snellingen.

Artikkelserien:

Del 1 - Så vellykket at vi bare må fortsette

Del 2 - KNA og Norges Bilsportforbund om Next Generation

Del 3 - Andres Mikkelsen om Next Generation

Del 4 - Talentene oppsummerer første år med Next Generation



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer