img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
- Kan bli en eksplosjon av elektriske varebiler
RSA-sjef Frank Dunvold tror andelen elektriske varebiler kan eksplodere, fra under 9 til opp mot 30 prosent i 2021. Samtidig blir de to største varebilmerkene tilskuere på sidelinjen i «elvarebilkampen» frem til 2022, i påvente av aktuelle produkter.

Utvalget av elektriske varebiler med brukbar rekkevidde, lastekapasitet og hurtiglading utvides i høyt tempo for tiden.

Alle de store varebilaktørene i Norge har eller får tilgang på elektriske varebiler i 2021 – med unntak av de to største merkene: Volkswagen og Ford.

I alle fall om vi ser bort fra marginale produkter som e-Crafter og Transit Custom ladbar hybrid.

I 2020 utgjorde helelektrisk drivlinje kun 8,7 prosent av totalmarkedet på rundt 29.000 varebiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Bransjen er enige om at andelen skal betydelig opp i år, men anslagene på hvor mye spriker.

LES OGSÅ: De mest solgte varebilene, lastebilene og bussene i 2020

Forbehold om tilgang på biler
Et av merkene som bet fra seg på registreringsstatistikken gjennom fjoråret er Maxus. Det kinesiske merket gikk fra null til rundt 700 registreringer og ble kun slått av Nissan e-NV200.

Maxus-importøren RSA, som også satser på elvarebiler fra BYD, mener et av de store slagene i 2021 i det norske bilmarkedet vil stå om elvarebilkundene.

– Vi tror på et totalmarked på 150.000 personbiler og rundt 35.000 varebiler, sier Frank Dunvold til YrkesBil.

RSA-sjefen anslår i overkant av 60 prosent helelektriske personbiler, og mener andelen elektriske varebiler kan bli opp mot 30 prosent.

– Dersom det er tilgang på varebiler kan andelen fort bli så høy. Det kan bli en eksplosjon blant elvarebil-kundene som så langt ikke har tenkt så nøye over valget, sier Dunvold.

– Næringslivet tenker kostnader, og totale brukskostnader ved å eie elvarebiler er nå lavere enn diesel. Det finnes egentlig ikke et eneste argument for hvorfor du skal kjøpe en diesel-varebil når du nå kan få elektriske varebiler. Det eneste er rekkevidden, dersom du skal kjøre over 40 mil. Men husk at håndverkerne opererer lokalt – og har ikke bruk for veldig lang rekkevidde, mener Dunvold.

LES OGSÅ: Disse bilene skal lanseres i 2021

Trygg på leveringskapasitet
RSA-sjefen trekker frem at det er enda flere fordeler med å velge elektrisk for varebiler kontra elektriske personbiler:

– Drivstoffkostnader er en brøkdel, du kan spare tid ved å kjøre i kollektivfelt, innkjøpskostnaden er mindre. I tillegg må næringslivskunder ha elbiler i porteføljen for å kunne være med i offentlige anbud. Alle disse tingene gjør at jeg tror kundene får øynene mer opp for elektriske varebiler, og at den store bølgen kommer i år, sier Dunvold.

Han begrunner den elektriske varebilbølgen med at store produsenter som Toyota og PSA-merkene alle kommer med elektriske alternativer neste år.

– Bertel O. Steen og Toyota kommer derfor til å markedsføre de elektriske modellene. Men alle disse fire modellene produseres på samme fabrikk, noe som kan gi begrenset tilgang på biler. I tillegg er det spørsmål om batteriproduksjon, og hvilke andre markeder som vil ha tak i bilene, mener Dunvold.

For Maxus er imidlertid levering ikke noe problem ifølge Dunvold:

– Vi får de bilene vi vil ha. Maxus sitt morselskap er på eiersiden av CATL, som produserer batterier, og BYD produserer sine egne batterier, sier Dunvold.

– Derfor tror jeg Bertel O. Steen og Toyota vil re opp senga, også kan vi legge oss der, smiler Dunvold, som har et salgsmål på «et par tusen» Maxus varebiler.

Møller mangler produkter
Ingen er mer fremoverlent på elektrifisering enn Møller. Unntatt på varebiler hvor de mangler produkter.

– Varebil ligger minst fem år bak personbiler på elektrifisering, og det kan ikke stilles samme ambisjoner og krav til høy elbilandel i varebilsalget før flere elvarebilmodeller er på plass, uttalte konsernsjef i Møller, Ulf Tore Hekneby, på et pressemøte før jul.

Etter å ha ventet på elektriske versjoner av Caddy og Transporter fra ABTe-Line siden 2018, besluttet Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren i september 2020 å ikke ta inn de to modellene likevel.

– Vi så for oss at ABTe-Line skulle være et alternativ i markedet frem til varebilen I.D. Buzz Cargo på MEB-plattformen kommer i 2022. Prosjektet ble imidlertid forsinket, noe som medvirket til at Caddy-versjonen ikke lenger var aktuell. ABTe-Line var kun basert på utgående modell av Caddy og ikke på femte generasjon som vi nå introduserer. I tillegg så vi at det kom flere konkurrenter i Transporter-segmentet, og konkurranseevnen i dette markedet ville bli tøft for denne modellen, forklarer Håkon Wirak, direktør i Volkswagen Nyttekjøretøy til YrkesBil.

(artikkelen fortsetter under bildet)

MYE PÅ GANG: Oppe fra venstre Roy-Erik Johnsen, merkesjef for PSAs varebiler i Bertel O. Steen og Frank Dunvold, adm. direktør for Maxus- og BYD-importøren RSA. Nede fra venstre: Hans-Petter Bakken, nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge, Håkon Wirak, direktør i Volkswagen Nyttekjøretøy, Per Ragnar Johansen, ansvarlig for Mercedes-Benz varebil i Bertel O. Steen og Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

– Blir krevende
Han tror rundt 20 prosent av det norske totalmarkedet for varebiler blir elektrisk i 2021.

– Men vi tror at det blir forskjeller mellom «by og land». Noen områder vil bli mer elektrifisert enn andre, og vi tror også på forskjeller mellom kundesegmentene, sier Wirak.

– Hvordan er det å se på at konkurrentene kommer med elvarebiler, mens dere kun har e-Crafter og ikke får andre el-produkter før i 2022?

– Det er noe vi må leve med, samtidig som det blir viktig å finne gode løsninger overfor våre kunder i denne perioden. Vi har fremdeles en veldig sterk modellrange – særlig kombinasjonen 4Motion og DSG som vi har kjempetro på både gjennom 2021 og i mange år fremover. Når det er sagt er det alltid krevende å ikke være representert i deler av et marked, men vi skal være offensive, sier Wirak.

Samtidig er han klar på at de skal begynne på «den elektriske reisen» i 2021.

– Vi skal begynne å aktivere og kommunisere rundt både I.D. Cargo og Buzz. Teknologiskifte på Nyttekjøretøy blir ikke en-til-en med personbil. Her vil det stilles andre og konkrete krav til produktegenskaper, samt at insentivene vil være annerledes, sier Wirak.

– 2022 ikke for seint
Heller ikke Ford, som i antall registreringer ble det nest største varebilmerket i Norge i 2020, skal lansere batterielektrisk varebil i 2021. Helelektriske E-Transit kommer først i 2022. 

– Noen mener sikkert at det er for seint. Det er ikke vi enige i. Vi mener det er bedre å komme riktig og ikke nødvendigvis først. Med «riktig» mener jeg de spesifikasjonene som kundene etterspør: Høy nyttelast i kombinasjon med tilstrekkelig rekkevidde, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, til YrkesBil.

– Selvfølgelig er det mange som kunne tenke seg å kjøpe E-Transit i dag, men venter de et år så får de bilen som treffer med de spesifikasjonene de egentlig trenger. Jeg kan nevne 350 kilometer rekkevidde (WLTP), hurtiglading, 1.616 kilo lastekapasitet og det smarte «Pro Power Ombord»-systemet, som E-Transit tilbyr.

– Når ser vi de første E-Transit i Norge?

– Det er ingen hemmelighet at Ford Motor Norge har vært dypt involvert i utviklingen av Mustang Mach-E i fire år, og vi har vært involvert ganske lenge også på E-Transit. Noen fordeler skal vi jo ha av det, så vi vil ha biler i Norge tidligere enn 2022 – i alle fall i testprosjekter som både vil synes og høres i det norske markedet, sier Berg, som ikke vil ut med noen «kvalifisert gjetning» av hva el-andelen i varebilmarkedet blir i 2021.  

Mange PSA-modeller
PSA står midt i utrullingen av elektriske e-Expert, ë-Jumpy og Vivaro-e, og til høsten kommer elektriske versjoner av Partner, Berlingo og Combo. e-Boxer og ë-Jumper er også på trappene.

– Jeg tror det i alle fall vil være 15 prosent elektrisk i totalmarkedet for varebiler i 2021. Hvor stor andel av vårt salg som blir elektrisk er vanskelig å si, men mellom 1.500 og 2.000 elektriske Expert, Jumpy og Vivaro er sannsynlig. Vi skal i alle fall bite godt fra oss, sier Roy-Erik Johnsen. Han er merkesjef for PSAs varebiler i Bertel O. Steen, til YrkesBil.

– Hvordan blir leveringskapasiteten for de elektriske fremover?

– Vi skulle ønske oss flere biler i landet nå, men når vi kommer til april-mai ser det ut til at vi får det vi ber om av biler.

Over 600 ordre til Toyota
Toyota ruller ut samme biler som PSA. Nå først Proace Electric, og i oktober/november kommer også Proace City Electric.

– Vi er fornøyde med å ha tegnet over 600 ordre på Proace Electric. De første kundebilene ble levert før jul, så starter de store utleveringene nå på nyåret. Interessen er stor, sier Hans Petter Bakken, nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge, til YrkesBil.

– Hva med leveringskapasiteten?

– Det ser bra ut og det skal bli bedre fremover. Men Proace går bra i hele Europa, også i Norge, så det kan by på produksjonsutfordringer. Vi mistet også en måned som følge av Covid-stengningen, og jobber fremdeles med å ta det igjen.

– Hvor høy blir el-andelen i det norske varebilmarkedet i 2021?

– Jeg kan ikke tallfeste det, men el-andelen på varebil er fremdeles ikke veldig høy. Skal vi få kurven til å peke brattere opp frem mot 2025 må det være noen insentiver der. derfor ble jeg overrasket da Enova-støtten ble redusert.  

Venter på eSprinter
Mercedes-Benz startet salget av eVito høsten 2018, men leverte kun 51 eksemplarer i 2020.

– For mange kunder fungerer rekkevidden på 15 mil og et tonn nyttelast utmerket, men mangel på hurtiglading føler jeg har vært en «show stopper» for mange, selv om man strengt tatt ikke trenger det for mye av den aktuelle bruken, sier Per Ragnar Johansen, ansvarlig for Mercedes-Benz varebil i Bertel O. Steen, til YrkesBil.

Han varsler at Mercedes-Benz kommer sterkere i elvarebilmarkedet i 2021.

eSprinter skal lanseres utpå vinteren. Vi jobber nå opp mot fabrikken for å sette priser. I klassen for store varebiler har eSprinter svært konkurransedyktige spesifikasjoner. Det er et spennende segment, og vi kommer med hurtiglading, lang rekkevidde og god nyttelast. Leveringskapasiteten skal også bli bra, sier han.

Johansen anslår andelen elektriske varebiler til rundt 15 prosent av totalmarkedet i 2021. For eget merkes del er det ikke klart ennå – fordi lanseringsplanene for eSprinter ikke er spikret.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer