Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
- Kan bli en eksplosjon av elektriske varebiler RSA-sjef Frank Dunvold tror andelen elektriske varebiler kan eksplodere, fra under 9 til opp mot 30 prosent i 2021. Samtidig blir de to største varebilmerkene tilskuere på sidelinjen i «elvarebilkampen» frem til 2022, i påvente av aktuelle produkter. |
||||||||||||||||
Utvalget av elektriske varebiler med brukbar rekkevidde, lastekapasitet og hurtiglading utvides i høyt tempo for tiden. Alle de store varebilaktørene i Norge har eller får tilgang på elektriske varebiler i 2021 – med unntak av de to største merkene: Volkswagen og Ford. I alle fall om vi ser bort fra marginale produkter som e-Crafter og Transit Custom ladbar hybrid. I 2020 utgjorde helelektrisk drivlinje kun 8,7 prosent av totalmarkedet på rundt 29.000 varebiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Bransjen er enige om at andelen skal betydelig opp i år, men anslagene på hvor mye spriker. LES OGSÅ: De mest solgte varebilene, lastebilene og bussene i 2020 Forbehold om tilgang på biler Maxus-importøren RSA, som også satser på elvarebiler fra BYD, mener et av de store slagene i 2021 i det norske bilmarkedet vil stå om elvarebilkundene. – Vi tror på et totalmarked på 150.000 personbiler og rundt 35.000 varebiler, sier Frank Dunvold til YrkesBil. RSA-sjefen anslår i overkant av 60 prosent helelektriske personbiler, og mener andelen elektriske varebiler kan bli opp mot 30 prosent. – Dersom det er tilgang på varebiler kan andelen fort bli så høy. Det kan bli en eksplosjon blant elvarebil-kundene som så langt ikke har tenkt så nøye over valget, sier Dunvold. – Næringslivet tenker kostnader, og totale brukskostnader ved å eie elvarebiler er nå lavere enn diesel. Det finnes egentlig ikke et eneste argument for hvorfor du skal kjøpe en diesel-varebil når du nå kan få elektriske varebiler. Det eneste er rekkevidden, dersom du skal kjøre over 40 mil. Men husk at håndverkerne opererer lokalt – og har ikke bruk for veldig lang rekkevidde, mener Dunvold. LES OGSÅ: Disse bilene skal lanseres i 2021 Trygg på leveringskapasitet – Drivstoffkostnader er en brøkdel, du kan spare tid ved å kjøre i kollektivfelt, innkjøpskostnaden er mindre. I tillegg må næringslivskunder ha elbiler i porteføljen for å kunne være med i offentlige anbud. Alle disse tingene gjør at jeg tror kundene får øynene mer opp for elektriske varebiler, og at den store bølgen kommer i år, sier Dunvold. Han begrunner den elektriske varebilbølgen med at store produsenter som Toyota og PSA-merkene alle kommer med elektriske alternativer neste år. – Bertel O. Steen og Toyota kommer derfor til å markedsføre de elektriske modellene. Men alle disse fire modellene produseres på samme fabrikk, noe som kan gi begrenset tilgang på biler. I tillegg er det spørsmål om batteriproduksjon, og hvilke andre markeder som vil ha tak i bilene, mener Dunvold. For Maxus er imidlertid levering ikke noe problem ifølge Dunvold: – Vi får de bilene vi vil ha. Maxus sitt morselskap er på eiersiden av CATL, som produserer batterier, og BYD produserer sine egne batterier, sier Dunvold. – Derfor tror jeg Bertel O. Steen og Toyota vil re opp senga, også kan vi legge oss der, smiler Dunvold, som har et salgsmål på «et par tusen» Maxus varebiler. Møller mangler produkter – Varebil ligger minst fem år bak personbiler på elektrifisering, og det kan ikke stilles samme ambisjoner og krav til høy elbilandel i varebilsalget før flere elvarebilmodeller er på plass, uttalte konsernsjef i Møller, Ulf Tore Hekneby, på et pressemøte før jul. Etter å ha ventet på elektriske versjoner av Caddy og Transporter fra ABTe-Line siden 2018, besluttet Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren i september 2020 å ikke ta inn de to modellene likevel. – Vi så for oss at ABTe-Line skulle være et alternativ i markedet frem til varebilen I.D. Buzz Cargo på MEB-plattformen kommer i 2022. Prosjektet ble imidlertid forsinket, noe som medvirket til at Caddy-versjonen ikke lenger var aktuell. ABTe-Line var kun basert på utgående modell av Caddy og ikke på femte generasjon som vi nå introduserer. I tillegg så vi at det kom flere konkurrenter i Transporter-segmentet, og konkurranseevnen i dette markedet ville bli tøft for denne modellen, forklarer Håkon Wirak, direktør i Volkswagen Nyttekjøretøy til YrkesBil. (artikkelen fortsetter under bildet) MYE PÅ GANG: Oppe fra venstre Roy-Erik Johnsen, merkesjef for PSAs varebiler i Bertel O. Steen og Frank Dunvold, adm. direktør for Maxus- og BYD-importøren RSA. Nede fra venstre: Hans-Petter Bakken, nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge, Håkon Wirak, direktør i Volkswagen Nyttekjøretøy, Per Ragnar Johansen, ansvarlig for Mercedes-Benz varebil i Bertel O. Steen og Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge. – Blir krevende – Men vi tror at det blir forskjeller mellom «by og land». Noen områder vil bli mer elektrifisert enn andre, og vi tror også på forskjeller mellom kundesegmentene, sier Wirak. – Hvordan er det å se på at konkurrentene kommer med elvarebiler, mens dere kun har e-Crafter og ikke får andre el-produkter før i 2022? – Det er noe vi må leve med, samtidig som det blir viktig å finne gode løsninger overfor våre kunder i denne perioden. Vi har fremdeles en veldig sterk modellrange – særlig kombinasjonen 4Motion og DSG som vi har kjempetro på både gjennom 2021 og i mange år fremover. Når det er sagt er det alltid krevende å ikke være representert i deler av et marked, men vi skal være offensive, sier Wirak. Samtidig er han klar på at de skal begynne på «den elektriske reisen» i 2021. – Vi skal begynne å aktivere og kommunisere rundt både I.D. Cargo og Buzz. Teknologiskifte på Nyttekjøretøy blir ikke en-til-en med personbil. Her vil det stilles andre og konkrete krav til produktegenskaper, samt at insentivene vil være annerledes, sier Wirak. – 2022 ikke for seint – Noen mener sikkert at det er for seint. Det er ikke vi enige i. Vi mener det er bedre å komme riktig og ikke nødvendigvis først. Med «riktig» mener jeg de spesifikasjonene som kundene etterspør: Høy nyttelast i kombinasjon med tilstrekkelig rekkevidde, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, til YrkesBil. – Selvfølgelig er det mange som kunne tenke seg å kjøpe E-Transit i dag, men venter de et år så får de bilen som treffer med de spesifikasjonene de egentlig trenger. Jeg kan nevne 350 kilometer rekkevidde (WLTP), hurtiglading, 1.616 kilo lastekapasitet og det smarte «Pro Power Ombord»-systemet, som E-Transit tilbyr. – Når ser vi de første E-Transit i Norge? – Det er ingen hemmelighet at Ford Motor Norge har vært dypt involvert i utviklingen av Mustang Mach-E i fire år, og vi har vært involvert ganske lenge også på E-Transit. Noen fordeler skal vi jo ha av det, så vi vil ha biler i Norge tidligere enn 2022 – i alle fall i testprosjekter som både vil synes og høres i det norske markedet, sier Berg, som ikke vil ut med noen «kvalifisert gjetning» av hva el-andelen i varebilmarkedet blir i 2021. Mange PSA-modeller – Jeg tror det i alle fall vil være 15 prosent elektrisk i totalmarkedet for varebiler i 2021. Hvor stor andel av vårt salg som blir elektrisk er vanskelig å si, men mellom 1.500 og 2.000 elektriske Expert, Jumpy og Vivaro er sannsynlig. Vi skal i alle fall bite godt fra oss, sier Roy-Erik Johnsen. Han er merkesjef for PSAs varebiler i Bertel O. Steen, til YrkesBil. – Hvordan blir leveringskapasiteten for de elektriske fremover? – Vi skulle ønske oss flere biler i landet nå, men når vi kommer til april-mai ser det ut til at vi får det vi ber om av biler. Over 600 ordre til Toyota – Vi er fornøyde med å ha tegnet over 600 ordre på Proace Electric. De første kundebilene ble levert før jul, så starter de store utleveringene nå på nyåret. Interessen er stor, sier Hans Petter Bakken, nyttekjøretøyansvarlig i Toyota Norge, til YrkesBil. – Hva med leveringskapasiteten? – Det ser bra ut og det skal bli bedre fremover. Men Proace går bra i hele Europa, også i Norge, så det kan by på produksjonsutfordringer. Vi mistet også en måned som følge av Covid-stengningen, og jobber fremdeles med å ta det igjen. – Hvor høy blir el-andelen i det norske varebilmarkedet i 2021? – Jeg kan ikke tallfeste det, men el-andelen på varebil er fremdeles ikke veldig høy. Skal vi få kurven til å peke brattere opp frem mot 2025 må det være noen insentiver der. derfor ble jeg overrasket da Enova-støtten ble redusert. Venter på eSprinter – For mange kunder fungerer rekkevidden på 15 mil og et tonn nyttelast utmerket, men mangel på hurtiglading føler jeg har vært en «show stopper» for mange, selv om man strengt tatt ikke trenger det for mye av den aktuelle bruken, sier Per Ragnar Johansen, ansvarlig for Mercedes-Benz varebil i Bertel O. Steen, til YrkesBil. Han varsler at Mercedes-Benz kommer sterkere i elvarebilmarkedet i 2021. – eSprinter skal lanseres utpå vinteren. Vi jobber nå opp mot fabrikken for å sette priser. I klassen for store varebiler har eSprinter svært konkurransedyktige spesifikasjoner. Det er et spennende segment, og vi kommer med hurtiglading, lang rekkevidde og god nyttelast. Leveringskapasiteten skal også bli bra, sier han. Johansen anslår andelen elektriske varebiler til rundt 15 prosent av totalmarkedet i 2021. For eget merkes del er det ikke klart ennå – fordi lanseringsplanene for eSprinter ikke er spikret.
|