Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For den som følger med på slikt er det alltid litt gøy å se hvilket av de tre merkene, Peugeot, Citroën og Opel, som presenteres først når PSA lanserer nye varebiler. Og ikke minst når Toyota kommer på banen. De er fjerde søsken i flokken, uten å være i familien "biologisk". Modellene fra de tre PSA-merkene er teknisk sett identiske, men pressemeldingene om nyhetene kommer sjelden samtidig. Nå er det informasjon om de minste elektriske varebilene, e-Partner, ë-Berlingo og Combo-e som står for tur. I desember ble det sendt ut en felles pressemelding for de tre modellene, men der var det sparsomt med informasjon. Vi har faktisk allerede fått noen drypp fra Toyota også, om deres Proace Electric. Så er det altså ë-Berlingo som fikk æren denne gangen blant PSAs egne. - Citroën Berlingo har en svært sterk posisjon i markedet for de små varebilene. Helt siden den første gang ble lansert i 1996 har den vært kjent for sine praktiske løsninger og stadige forbedringer. Det at den nå blir elektrisk, er selvsagt en helt naturlig evolusjon – og gjør at den bare passer enda bedre for det norske markedet, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef PSA varebil hos Bertel O. Steen. Med en rekkevidde på 275 kilometer (foreløpige tall) etter WLTP-standarden, er nye ë-Berlingo bygget på e-CMP plattformen fra PSA. Siden batteriene er plassert under gulvet ivaretas lasteplassen i varerommet. ë-Berlingo kan transportere to eller tre personer og kommer i to lengder. M, som er 440 meter lang, og XL, som har en lengde på 4,75 meter. Med en høyde på 1.84 skal ikke trange parkeringshus være noe problem. På samme måte som i fossilversjonen kan passasjersetet legges ned, noe som gir mulighet for å frakte objekter på henholdsvis 3,09 meter i M-versjonen, og 3.44 meter i den lengste utgaven. - Du kan frakte to europaller etter hverandre. Med en nyttelast på inntil 800 kilo og hengervekt på 750 kilo, er vi helt sikre på at nye ë-Berlingo fyller behovet mange profesjonelle varebilbrukere har for å tilpasse seg utslippsfri mobilitet, sier Johnsen. Motoren på 100 kW (136 hestekrefter) leverer et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 130 kilometer i timen. Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, noe som gjør at 80 prosent av batteriet lades på 30 minutter. PSA hevder dette er raskest i klassen. Salget av nye ë-Berlingo starter denne våren, og de første kundene vil etter planen få bilene sine etter sommeren, opplyser importøren.
|