img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
- Bør først oppfylle nullutslippsmålene de allerede har
Bilimportørenes Landsforening (BIL) ser positivt på ambisjonene i Klimaplan 2030, men mener regjeringen først og fremst bør øke innsatsen for å oppfylle nullutslippsmålene de allerede har i Nasjonal Transportplan.

– Målene som ligger inne i dagens Nasjonal Transportplan 2018–2029, når det gjelder nullutslipp fra nyttekjøretøyer, er allerede svært ambisiøse. Mange vil nok si overambisiøse på noen av punktene. Da må det først satses på å oppfylle de målene vi allerede har, fremfor å vurdere ytterligere skjerpelser.

Det sier Tore Lillemork, teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), til YrkesBil.

BIL representerer alle de største importørene av nyttekjøretøyer i Norge. På vegne av medlemmene reagerer Lillemork på en del av innholdet i regjeringens Klimaplan 2030 som ble presentert nylig.

LES OGSÅ: BIL-rapport: Flere av regjeringens mål nås sannsynligvis ikke

Deler NLFs syn
Han mener det er mer enn ambisiøst nok å arbeide for gjeldende nullutslippsmål for nyttekjøretøyer og anbefaler ikke at regjeringen skjerper klimakravene overfor veitransporten ytterligere.

– BIL vil være en konstruktiv samarbeidspartner for myndighetene og bidra med vår kunnskap som Norges representant for bilimportørene og dermed -produsentene. Samtidig må både BIL og myndighetene forholde oss til hva som finnes i markedet av ny teknologi og hva det er mulig for kundene å investere i, tatt i betraktning at de er avhengige av positiv bunnlinje, utdyper Lillemork.

Samtidig presiserer den tekniske direktøren at BIL ønsker å «bidra med alt vi kan til at dagens ambisiøse mål skal nås».

Mandag var også NLF-direktør Geir A. Mo ute og kritiserte klimaplanen, og uttalte at «regjeringens ambisjoner ikke henger sammen med teknologiutviklingen».

Dette synet deler Lillemork.

– Bør ligge fast
Gjeldende Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029, som ble vedtatt i 2017, setter følgende måltall for CO2-utslipp:

• Innen 2025 skal «alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy», og «alle nye bybusser være nullutslippskjøretøy, eller bruke biogass».

• Innen 2030 skal «alle nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslipp». I tillegg skal «varedistribusjonen i de største bysentra være tilnærmet nullutslipp».

• De samlede CO2-utslippene i Norge skal ned minst 40 prosent innen 2030.

Arbeidet med neste NTP-periode, 2022-2033, er i innspurten og skal være ferdig før Stortingets sommerferie i år.

Lillemork minner om at for næringskjøretøyer kommer økonomi og positiv bunnlinje for transportørene sterkt inn i bildet, mer enn hva som er tilfelle for privatbiler.

– Selv om politikere ofte vil skjerpe denne type målsettinger for å vise handlekraft, og ikke stå på stedet hvil, mener vi dagens mål bør ligge fast til neste NTP-revisjon – sannsynligvis i 2025, som jo bare er fire år frem i tid. Da vil man kunne se et klarere bilde av teknologiutviklingen videre frem til 2030, sier han.

LES OGSÅ: Ny hydrogen-allianse skal sørge for fart i utviklingen

Finnes knapt produkter
BIL har tidligere kommentert de seneste endringene i støtten til elektriske varebiler, som de mener er «en nedskalering av ordningen», men understreker at de ser positivt på selve støtteordningen.

Lillemork er positiv til at regjeringen i klimaplanen sier de vil fortsette å gi insentiver til innfasing av nullutslippsløsninger, blant annet ved å satse på Enova.

– Problemet er at det ikke foreligger noe særlig konkret om hvor mye støtte man har til disposisjon. At det må gjøres utrolig mye når det kommer til treakslede lastebiler og langdistansebusser – for å ta det vanskeligste – er det ingen tvil om, sier Lillemork.

– Først må produktene finnes, og det gjør de knapt nok. Men siden vi snakker om målsetting ti år frem i tid vil det helt sikkert skje mye, legger han til.

Lillemork understreker samtidig at bilimportørene ikke vil være «dinosaurer» som stritter imot klimamålene.

– Er det mulig så vil jo våre medlemmer gjerne selge elektriske lastebiler, de. Men målene som settes må være realistiske, slik at det faktisk er mulig å oppnå dem. Nå sier ikke vi at alle målene er urealistiske, men de fleste målene må følges opp med betydelige statlige støtteordninger – underforstått: mer enn i dag – dersom de skal være oppnåelige, legger han til.

LES OGSÅ: Behov for 90.000 ladepunkter for elektriske tunge kjøretøy innen 2030

– Diffuse formuleringer
I punktet som omhandler biodrivstoff i klimaplanen reagerer Lillemork på bruken av forbehold som «vurdere», «ta sikte på» og «se an», når regjeringen presenterer hvordan de vil få opp bruken av denne type drivstoff.

– Jeg ser at de er mer uforpliktende når det gjelder biodrivstoff. De tør på en måte ikke å forholde seg til det. Grunnen er nok at det kan ligge noen fallgruver her, med tanke på bærekraftig opprinnelse og volumkapasitet, sier Lillemork.

BIL mener biogass og biodrivstoff utgjør et viktig bidrag for å redusere CO2-utslippene.

– Det er et enormt potensial, som er lite utnyttet, til ganske raskt å få ned fossilt CO2-utslipp fra nyttetransporten, i og med at man også kan omfatte størstedelen av den eksisterende bilparken, sier Lillemork.

Når regjeringen snakker om klimatiltak lokalt, med nulltutslippssoner i Oslo og Bergen, mener Lillemork de bommer litt.

– Jeg skal ikke være negativ til dette generelt, men begrunnelsen om at en nullutslippssone i Oslo sentrum har noe å si for klimaet får jeg ikke til å henge på greip, fordi klima er et globalt anliggende, ikke lokalt. Hadde det vært snakk om alle verdens 20 største byer ville det nok hatt en effekt på klimaet. Med dagens Euro VI-motorer er det heller ikke noe problem med lokal forurensning lenger – det er godt dokumentert, sier Lillemork.

– Kanskje å ta i?
I klimaplanen heter det også at regjeringen vil «halde fram med å bruke Enova som eit verkemiddel for å støtte teknologiutvikling og tidleg marknadsintroduksjon i transportsektoren. Dette verkemiddelet er særleg relevant for måla for tunge varebilar, tungtransport og langdistansebussar».

– Å tro at Norge kan bidra noe særlig til teknologiutvikling blir å ta i litt. Så store er vi ikke, selv om vi ligger i forkant på elektrifisering, sier Lillemork.

– Men tidlig markedsintroduksjon i transportsektoren, er noe annet. Der har Norge selv hånd om mye av det norske markedet, avhengig av hvor mye penger vi er villige til å bruke på dette etter hvert som produktene kommer på markedet, legger han til.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer