img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Rapport: Flere av regjeringens mål nås sannsynligvis ikke
Bilimportørenes Landsforening (BIL) konkluderer i mulighetsstudien «Grønn teknologi og nyttekjøretøy» med at flere av målene om innfasing av såkalte «nullutslipps-nyttekjøretøy» sannsynligvis ikke nås innen fristene. Samtidig påpeker Norges Bilbransjeforbunds «Veikart for tungtransporten» at økt behov for transport vil spise opp utslippskuttene.

Noe av bakgrunnen for nyttekjøretøy-dokumentene, som YrkesBil omtalte første gang høsten 2019, var at de to organisasjonene mente det hadde vært for lite politisk engasjement for nyttekjøretøysektoren.

– Vårt inntrykk er at mange beslutningstakere er litt underernært på faktainformasjon når det gjelder nyttekjøretøy. Derfor har vi utarbeidet denne rapporten, som en slags realitetsorientering – uten at vi forsøker å være tendensiøse på noe vis, sier Knut Martin Breivik, fagsjef forhandler- og verksteddrift i Norges Bilbransjeforbund (NBF), til YrkesBil.

LES OGSÅ: – Bør først oppfylle nullutslippsmålene de allerede har

– Vesentlig usikkerhet
Konklusjonen i BILs rapport, «Grønn teknologi og nyttekjøretøy», er at flere av målene regjeringen har satt sannsynligvis ikke er mulig å oppnå innen fristene, uten vesentlig økte støtteordninger.

Gjennom mulighetsstudien tar BIL for seg hva som finnes og hva som kommer i årene fremover av nullutslippsteknologi for nyttekjøretøy.

Rapporten ser også på måltallene i NTP for de ulike kjøretøykategoriene, med vurdering av hvor realistisk det er å oppnå disse målene.

(artikkelen fortsetter under bildet)

– Vår overordnede vurdering er at 2025-målet for bybusser er oppnåelig, gitt de rette incentivene, mens 2025-målet for lette varebiler ikke kan forventes nådd før nærmere 2030, uten økte incentiver. De øvrige 2030-målene er også svært ambisiøse. Med unntak av målene for tyngre varebiler og varedistribusjon er disse forbundet med vesentlig usikkerhet, også fordi de strekker seg så mye som 10 år frem, sier Tore Lillemork.

LES OGSÅ: Behov for 90.000 ladepunkter for elektriske tunge kjøretøy innen 2030

Mindre sannsynlig
Det er særlig målene om at 75 prosent av langdistansebusser og 50 prosent av tunge langtransportbiler som selges i Norge i 2030 skal ha såkalt nullutslippsteknologi BIL er tvilende til.

– Basert på dagens kunnskap, som vi har innhentet fra våre medlemmer som representerer kjøretøyfabrikantene, mener vi det er mindre sannsynlig at disse målene kan nås, sier Lillemork.

Han understreker samtidig at det er for tidlig å være bastant om noe såpass langt frem i tid.

– Heller ikke bilprodusentene kan si hvor fort utviklingen vil gå frem mot 2030. Utviklingen er ikke bare avhengig av teknologiske fremskritt, men vel så mye markedsaksept – som igjen er avhengig av incitamenter og konkurranseforhold, sier han.

Stor grad av incentiver
En anonym prisundersøkelse BIL har foretatt blant lastebil- og bussimportørene, viser at merinvesteringskostnaden for gass (komprimert eller flytende) eller hybrid drivlinje ligger på mellom 10 og 50 prosent.

Skal du over på batterielektrisk må du opp i to til tre ganger prisen av tilsvarende dieselkjøretøy, mens man for hydrogen snakker opp mot fem ganger så høy pris.

– Det er nødvendig å få frem at det trengs stor grad av incentiver, både til anskaffelser og lade- / fylleinfrastruktur, for å nå målene for nyttekjøretøyer. Mest for de tyngre kjøretøyene, men også i betydelig grad for varebiler, sier Lillemork, som samtidig understreker at BIL vil bidra med sitt for at målene skal nås.

Store arealer trengs også langs hovedveiene for kraftig utbygging av ladekapasitet for store kjøretøyer.

BIL mener også det bør legges mer vekt på dagens alternative drivstoffer og -linjer, som kan redusere CO2-utslippene med mer enn 50 prosent. I den sammenheng trekker de frem biodrivstoff, HVO, hybridløsninger, LNG (flytende naturgass), LBG (flytende biogass) og trolleyløsninger.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Utslippskuttene spises opp av økt transportvolum
NBF har i arbeidet med sin rapport «Veikart for tungtransporten – veien mot 2030» engasjert Transportøkonomisk Institutt (TØI) til å beregne fremtidig utslippsutvikling for tungtransporten i Norge. Hovedfunn: «Utslippskuttene vil være formidable, men økt behov for transport vil spise opp kuttene».

Nasjonal Transportplan estimerer nemlig at godstransport på vei vil øke med nesten 170 millioner tonn – det vil si 25 prosent – fra 2016 til 2030.

– Likevel er det ikke umulig å oppfylle Norges målsetning om 50 prosent reduksjon i klimagassutslippene innen 2030. Men det vil være nødvendig med en meget offensiv politikk for å få ned utslippene nok til å kompensere for den økte transportmengden, sier Knut Martin Breivik til YrkesBil.

NBFs grundige dokument på totalt 60 sider er spekket med tall, beregninger og grafer. Her kan du fordype deg i hva som skal til – gitt ulike forutsetninger – for at tungtransporten kan oppfylle sin del av regjeringens klimamål.

LES OGSÅ: Ny hydrogen-allianse skal sørge for fart i utviklingen

– Løser ingen krise
All kalkulasjon i rapporten er foretatt av forsker Lasse Fridstrøm i TØI. Han har blant annet beregnet fire baner som beskriver ulike måter markedet kan utvikle seg på frem til 2030 (se graf). 

– Vi er åpne for at ny teknologi kommer, men frem til 2030 ser ikke vi for oss at dette vil løse noen utslippskrise. I tungtransporten må dette først og fremst gjøres med dagens teknologi, uttalte Breivik.

NBF skriver i rapporten at «nye, bedre og mer effektive dieselmotorer vil være hovednøkkelen».

– Staten må etablere effektive incentiver for å få ny teknologi inn på veiene og dermed få ned utslipp fra tungtransporten. Samtidig hjelper det ikke å kreve lavutslippsbiler i Norge, hvis det samtidig strømmer inn Euro 3-biler fra Øst-Europa, uttalte Breivik.

Mer biodrivstoff
I tillegg mener NBF at innslaget av biodrivstoff må økes:

For at samlet klimagassutslipp fra tunge godsbiler skal gå ned med 50 prosent fra 2018 til 2030, krever dette ifølge TØI en biodrivstoffandel for dieseldrevne kjøretøy i 2030 på 63,4 % i NB19 banen, 59,5 % i EE1 banen, 55,0 % i EE2 banen, 53,0 % i EEK banen og 51,0 % i EEK0 banen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

«Dette er trolig et langt enklere og billigere alternativ enn å etablere massive incentivprogrammer for å øke andelen tunge nullutslippsbiler», heter det i rapporten.

«Regjeringens strategi for økt andel bærekraftig biodrivstoff har som målsetning 40 prosent innblanding i 2030. 40 prosent er for lite for tungbiltransporten», fastslås det.

Modulvogntog og CO2-fond
NBF kommer med flere anbefalinger i rapporten. Blant annet mener de at Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) må iverksette program for å øke innkjøpskompetansen hos offentlige myndigheter, og at leverandører av transporttjenester og nyttekjøretøy må involveres i programmet.

Rapporten foreslår at staten bør utvikle en belønningsordning for tettsteder og byer som legger til rette for effektiv logistikk som bidrar til å få ned utslippene. NBF mener også at det må tilrettelegges for størst mulig bruk av modulvogntog, noe det nylig ble åpnet mer for i Norge, og at næringslivets CO2-fond må etableres så raskt som mulig.

I tillegg til det grønne skiftet drøfter rapporten rettferdig transport og behovet for fagarbeidere.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer