Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Før SUV-ene gjorde sitt inntog var det mellomstore stasjonsvogner og til dels sedaner som var de dominerende familiebilene i Norge. Men det begynner å bli noen år siden Mondeo, Passat og Avensis tronet øverst på registreringsstatistikken. Passat har riktignok holdt stand ved å tilbys som ladbar hybrid – 1234 slike ble ifølge OFV registrert i 2020, men Avensis er borte fra markedet og av Ford Mondeo ble det kun registrert 96 stykker i hele fjor. Så skal vi ikke glemme Octavia som det ble registrert 2274 av. Men hele 45 prosent av nybilkundene i 2020 valgte en SUV. Våre spionbilder viser at Ford tar konsekvensen av synkende salg for Mondeo. I USA er produksjonen av søstermodellen Fusion stoppet, og det hjalp tydeligvis ikke å lansere en hybrid Mondeo på det norske markedet heller. Derfor er Ford nå i ferd med å utvikle en helt ny bilmodell som trolig skal føre Mondeo-betegnelsen inn i fremtiden. Kall den gjerne en soft-roader eller en crossover, ikke ulikt grepene de har tatt med Active-variantene av Fiesta og Focus. Tidligere har Ford benyttet en bastard basert på Focus stasjonsvogn som testbil, men her har de pakket den inn i sitt endelige karosseri. På tross av tung kamuflasje ser vi at bilen får en sporty fastback-design og mer bakkeklaring enn dagens Mondeo. Det forventes at bilen blir avduket i løpet av 2021 og kommer på markedet som 2022-modell, kanskje med betegnelse Mondeo Active. En annen nykommer som er ute og tester er modellen som skal erstatte den utgåtte Citroën C5. Denne har vi vist flotte renderinger av tidligere, så det er godt å få bekreftet at bilen nå er på veien med ingeniører bak rattet.
|