Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyotas varebilsamarbeid med franske PSA gjør at kun detaljer skiller Toyota Proace fra tilsvarende modeller hos Citroën, Opel og Peugeot. Så det er ikke i ulik teknikk Toyotas konkurransekraft ligger, heller i håndteringen av kundene og deres krav til minst mulig ståtid. Personbilteknikk Den minste pakken veier 383 kg, den tyngste 534 kg. Oppgitte batteriytelser er alle brutto målte, det vil si at verdiene inkluderer innlagt sikkerhetsmargin som gjør at batteriet aldri kan lades helt fullt eller tappes til null. I tillegg til batterivalgene leveres bilen i tre karosserilengder og to utstyrsvarianter (Basic og Comfort). Pris starter på 354.300 kroner. Velger stort batteri Den elektriske drivlinjen og batteripakken stjeler ikke vareromsvolum. Kritisk for eldrevne varebiler er rekkevidden og ladetiden. Holder eksempelvis et fulladet batteri til alle dagens gjøremål, eller ender dagen i rekkeviddeangst og deretter ladeangst? Lang nok rekkevidde? Norsk hverdag ser sannsynligvis ganske annerledes ut med betydelig høyere kjørelengder. Derfor er det vel så viktig å fokusere på hvordan temperatur, kjøreadferd, nyttelast og veitype påvirker rekkevidden: * Vinter og middels fart (30-80 km/t): 20-30 prosent rekkeviddereduksjon. * Vinter på motorvei (100 km/t): 30-40 prosent rekkeviddereduksjon. I motsatt ende: * Pen sommerkjøring uten last og lav fart: 15-20 prosent rekkeviddeøkning. 220 km på vinterføre Men like viktig som effektiv rekkevidde er farten batteriet svelger ladestøm langs veien. For personbilers vedkommende er det her ofte ganske et stort sprik mellom oppgitte tall og faktisk ladefart, og at ladefarten faller raskt etter 60 prosent batterifyllingsgrad. Dessuten vil ladefarten alltid være høyest når batteriet har rett arbeidstemperatur. Derfor er den generelle anbefalingen og ikke DC-lade før batteriet er nede på rundt 10 prosent og avslutte på 60 prosent. Høy effektiv ladefart Toyota oppgir DC-ladefarten til 100 kW. Under den første testen oppnådde vi på 150 kW lader maksimalt 75,0 kW ladeeffekt på 35 prosent batterifylling som holdt seg stabil til 60 prosent fyllingsgrad. Deretter ble batteriet på vei til neste lader tappet til 14 prosent. Den nye laderen hadde også 150 kW ytelse og her slurpet bilen i seg hele 80,3 kW ved ladestart som økte til 86,0 kW ved 26 prosent fyllingsgrad. Nivået holdt seg ganske stabilt og var ved 78 prosent fyllingsgrad ikke sunket lavere enn til 61,8 kW. Dette er veldig bra og ganske uvanlig med de mange ladeerfaringene vi har med personbiler. På 30 minutter og 48 sekunder hadde vi lastet 35,88 kW. Men allerede på 79 prosent fyllingsgrad sank ladefarten til 32,4 kW og til 30,5 kW på 80 prosent. Nyttelast oppgis til 925 kg og bilen trekker ett tonn tung tilhenger. PSA tankesett Ladefart hjemme (AC) er inntil 11 kW. Girvelgeren, en liten og ganske tøff bryter, er hentet fra PSAs personbilprogram. Likeledes bryter for kjøremodusoppsett til høyre for girvelgeren. Mer om Toyota Proace electric leser du i YrkesBil nr. 2-2020.
|