img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Prøvekjørt: Elektrisk fra Toyota
Flere modeller å velge blant i kombinasjon med skjerpede miljøkrav og trusselen om på bli stengt ute fra urbane kjerneområder, løfter interessen for elektrifisert varetransport. Nå er også Toyota på plass med elektrisk Proace.

Toyotas varebilsamarbeid med franske PSA gjør at kun detaljer skiller Toyota Proace fra tilsvarende modeller hos Citroën, Opel og Peugeot.

Så det er ikke i ulik teknikk Toyotas konkurransekraft ligger, heller i håndteringen av kundene og deres krav til minst mulig ståtid.

Personbilteknikk
Teknikken er altså lik og det meste hentes fra PSAs personprogram: framhjulsdrift, 136 hk motoreffekt, 260 Nm i dreiemoment og basis batteripakke på 50 kWt som i utvidet versjon leverer 75 kWt hvilket betyr opptil 330 kilometer rekkevidde mens den minste pakken gir 230 WLTP-kilometer.

Den minste pakken veier 383 kg, den tyngste 534 kg.

Oppgitte batteriytelser er alle brutto målte, det vil si at verdiene inkluderer innlagt sikkerhetsmargin som gjør at batteriet aldri kan lades helt fullt eller tappes til null.

I tillegg til batterivalgene leveres bilen i tre karosserilengder og to utstyrsvarianter (Basic og Comfort). Pris starter på 354.300 kroner.

Velger stort batteri
Ut fra bestillingene ser det ut til at kundene velger medium lengde, stor batteripakke og høyeste grad av komfort. Denne bilen koster før tilvalg 439.900 kroner. Prisspranget opp til lang variant er 10.000 kroner, og sidehengslede bakdører koster ikke noe ekstra. Bilen leveres normalt med topphengslet dør.

Den elektriske drivlinjen og batteripakken stjeler ikke vareromsvolum.

Kritisk for eldrevne varebiler er rekkevidden og ladetiden. Holder eksempelvis et fulladet batteri til alle dagens gjøremål, eller ender dagen i rekkeviddeangst og deretter ladeangst?

Lang nok rekkevidde?
Toyota mener dette ikke er noe problem og henviser til europeiske undersøkelser som viser at brukere av elektriske varebiler ikke kjører mer enn 45 km om dagen mens brukere av fossilt drevne varebiler kjører 85 kilometer og at det derfor ikke nødvendigvis vil være behov for å lade daglig.

Norsk hverdag ser sannsynligvis ganske annerledes ut med betydelig høyere kjørelengder. Derfor er det vel så viktig å fokusere på hvordan temperatur, kjøreadferd, nyttelast og veitype påvirker rekkevidden:

* Vinter og middels fart (30-80 km/t): 20-30 prosent rekkeviddereduksjon.

* Vinter på motorvei (100 km/t): 30-40 prosent rekkeviddereduksjon.

I motsatt ende:

* Pen sommerkjøring uten last og lav fart: 15-20 prosent rekkeviddeøkning.

220 km på vinterføre
Under ganske så sure forhold med snø og isdekke på et ganske variert utvalg av det norske veinettet, og uten last i bilen, oppnådde vi å komme 220 kilometer med den største batteripakken før bilen begynte å rope etter mer strøm. Tallet er innenfor det Toyota estimerer. Sannsynligvis er dette i dagens marked mer enn tilstrekkelig. Bilen oppga strømforbruket til 28,3 kWt etter 242 tilbakelagte kilometer med 48 km/t i gjennomsnittsfart.

Men like viktig som effektiv rekkevidde er farten batteriet svelger ladestøm langs veien. For personbilers vedkommende er det her ofte ganske et stort sprik mellom oppgitte tall og faktisk ladefart, og at ladefarten faller raskt etter 60 prosent batterifyllingsgrad. Dessuten vil ladefarten alltid være høyest når batteriet har rett arbeidstemperatur.

Derfor er den generelle anbefalingen og ikke DC-lade før batteriet er nede på rundt 10 prosent og avslutte på 60 prosent.

Høy effektiv ladefart
Så dette testet vi to ganger på lanseringsdagen for Proace. At bilene var belgisk registrerte hadde i denne sammenheng ingen betydning.

Toyota oppgir DC-ladefarten til 100 kW. Under den første testen oppnådde vi på 150 kW lader maksimalt 75,0 kW ladeeffekt på 35 prosent batterifylling som holdt seg stabil til 60 prosent fyllingsgrad.

Deretter ble batteriet på vei til neste lader tappet til 14 prosent. Den nye laderen hadde også 150 kW ytelse og her slurpet bilen i seg hele 80,3 kW ved ladestart som økte til 86,0 kW ved 26 prosent fyllingsgrad. Nivået holdt seg ganske stabilt og var ved 78 prosent fyllingsgrad ikke sunket lavere enn til 61,8 kW. Dette er veldig bra og ganske uvanlig med de mange ladeerfaringene vi har med personbiler.

På 30 minutter og 48 sekunder hadde vi lastet 35,88 kW. Men allerede på 79 prosent fyllingsgrad sank ladefarten til 32,4 kW og til 30,5 kW på 80 prosent.

Nyttelast oppgis til 925 kg og bilen trekker ett tonn tung tilhenger.

PSA tankesett
Siden dette er en PSA-bygd bil ligger PSAs tankesett til bunn for oppbygging av interiør og førermiljøet. Ladekablene oppbevares under passasjersetet og ladeluka befinner seg på venstre forskjerm. Bilen har ladeindikator ved siden av kontakten og ladekontakten slipper umiddelbart når låseknappen på nøkkelen aktiveres.

Ladefart hjemme (AC) er inntil 11 kW.

Girvelgeren, en liten og ganske tøff bryter, er hentet fra PSAs personbilprogram. Likeledes bryter for kjøremodusoppsett til høyre for girvelgeren.

Mer om Toyota Proace electric leser du i YrkesBil nr. 2-2020.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer