Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Navnet er utledet fra Sanskrit, det gamle indiske språket, og kan oversettes med Konge eller Hersker. Den nye modellen som er skreddersydd for India skal lanseres der i mars, men siden den omtales som global skal den på sikt også eksporteres til andre markeder. De omtaler den som en mid-size SUV med typiske Skoda-egenskaper som smakfull design og god innvendig plass takket være en akselavstand som strekker seg 265 cm. Og det er faktisk det eneste målet vi får oppgitt i denne omgangen. Men om den viderefører målene fra konseptbilen Vision IN som debuterte på bilutstillingen i New Delhi for et år siden, så blir den omtrent i samme format som den europeiske Kamiq. Kushaq skal leveres med to alternative turbo bensinmotorer – TSI 1.0 og TSI 1.5. Kreftene sendes til forhjulene via 6-trinns manuell eller automat, alternativt 7-trinns DSG. Bilen er den første ut på en ny plattform med betegnelse MQB-A0-IN – en MQB-variant som er skreddersydd for India. Skoda har hatt ansvaret for utviklingen av plattformen som også skal brukes til andre modeller fra VW-gruppen i fremtiden. (saken fortsetter) Det foreligger konkrete planer om fire nye mid-size modeller fra Skoda og Volkswagen på denne plattformen. Skoda etablerte seg i India i 2001 og er ansvarlig for alle gruppens aktiviteter i det indiske markedet gjennom selskapet ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limited (SAVWIPL) – inkludert Audi, Porsche og Lamborghini. De har vært representert i markedet helt siden 1930-tallet, og allerede i 1938 var India på 7. plass blant den tidens 39 eksportmarkeder. Det indiske bilmarkedet er verdens femte største og har ligget på rundt tre millioner biler i året. Men med en befolkning på 1,3 milliarder ligger det fortsatt et stort vekstpotensial her.
|