Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Det kan virke litt som Korea på 70-tallet, da Hyundai satte spaden i jorden for å bygge bilfabrikk, skrev kollega Jon Winding-Sørensen da vi første gang omtalte Vinfast for snaue tre år siden. Vinfast var smarte nok til å alliere seg med aktører som BMW, Pininfarina, Bosch med flere, og allerede et halvt år senere presenterte de seg med pomp og prakt - inkludert en fotballegende og en skjønnhetsprinsesse - på bilutstillingen i Paris. De er allerede i gang med salget på hjemmebane, med ambisjonene strekker seg langt utenfor Vietnams grenser. Nå har de vist tre nye el-SUV-er, og de har mer enn antydet at to av disse skal eksporteres til Nord-Amerika og Europa med salgsstart mot slutten av 2021. For oss er nok de to minste mest aktuelle, mens den største passer inn i det amerikanerne definerer som mid-size SUV-segmentet. Det betyr full-size på norsk. Alle bilene er utstyrt med hjelpemidler som skal hjelpe dem til å oppnå høyeste nivå i kollisjonstester i både Europa og USA. Minstemann, VF31 som hører hjemme i det europeiske C-SUV-segmentet, har for eksempel en rekke autonome hjelpemidler som filskift- og blindsonetvarsel, varsel om kryssende trafikk og varsel om du prøver å åpne førerdøren når trafikk nærmer seg bakfra. Videre kan den utstyres med ryggekamera, 360-graders kamera, p-sensorer samt automatisk lystilpasning. Bilen har en lengde på 430 cm (ganske likt en Peugeot e-2008) og en akselavstand på 261 cm. Den leveres med en enkelt elmotor på enten 150 kW/204 hk og maks dreiemoment på 320 Nm, eller 85 kW/115 hk og 190 Nm. Batteripakken på 42 kWt skal gi en rekkevidde på inntil 300 km. (Jeg mistenker at dette er basert på den gamle NEDC-syklusen siden e-2008 med 50 kWt har WLTP-rekkevidde på 320 km.) (saken fortsetter) VF32 og VF33 kan leveres med selvkjøringsfunksjoner på nivå 2-3 med 30 intelligente funksjoner som gir førerassistanse, filholder, fartsholder, autobrems for å unngå sammenstøt, parkeringshjelp og førermonitorering. Det er spesielt premium-versjonene av de tre modellene som varter opp med avansert utstyr, inkludert LIDAR sensorer, 14 kameraer som kan oppdage gjenstander som er inntil 687 meter unna, 19 stk. 360-graders sensorer som fungerer i hastigheter opp til 100 km/t. VF32 er 475 cm lang (ganske likt Tesla Model Y) over en akselavstand på 295 cm. Toppversjonen har to elmotorer med samlet effekt på 300 kW (408 hk) og maks dreiemoment på 640 Nm, men leveres også med én motor på 150 kW (204 hk) og 320 Nm. Batteri på 90 kWt. Toppversjonen VF33 blir en konkurrent til Model X med en lengde på 512 cm og akselavstand på hele 315 cm. To elektriske motor tilsvarende VF32 og en batterikapasitet på 106 kWt som skal gi en rekkevidde på inntil 550 kilometer. VF31 er i salg i Vietnam fra mai og de første utleveringer til kunder skjer i november. VF32 og VF33 er i salg på hjemmemarkedet fra 2021. I Europa og Amerika starter salget av disse i november 2021 mens de første kundebiler utleveres fra juni 2022. Vinfast betegnes som et konglomerat med «dype lommer». De har topp moderne produksjons-fasiliteter i Hai Pong samt R&D-sentre i Vietnam, USA, Tyskland og Australia hvor de nylig overtok testanlegget fra GM-eide Holden. Du kan regne med å høre mer fra dem i fremtiden.
|