Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For første gang lanserer BMW nå M5 i en spisset CS-versjon. Den nye toppmodellen i M5-familien byr ifølge BMW på mindre vekt, mer sport, mer luksus, mer eksklusivitet – og den kraftigste motoren i BMW M sin historie. Første generasjon M5 kom på veien i 1985, og den siste generasjonen hadde sin verdenspremiere høsten 2017. Våren 2018 fulgte M5 Competition, og i fjor sommer fikk begge modellene en solid oppgradering. Nå er tiden straks inne for det nye flaggskipet i den allerede potente BMW M5-familien; BMW M5 CS. Det er første gang i historien at BMW M5 får bokstavene «CS» i modellbetegnelsen, men betegnelsen benyttes allerede på spissede versjoner av M2, M3 og M4. Kraftsenteret i BMW M5 CS, den 4,4 liter store V8-motoren, yter hele 635 hk – 35 mer enn en vanlig M5 og 10 mer enn i Competition-utgaven. Maks dreiemomentet er på 750 Nm, og turtallet spinner opp til 7200 omdreininger per minutt. Dermed kan sprinten 0-100 km/t gjøres unna på 3,0 sekunder – du sparer tre tideler i forhold til en «ordinær» M5. Fortsetter du å holde pedalen flatt, passeres 200 km/t etter 10,4 sekunder. Maks fremkommelighet eller klassisk BMW-drift Eksteriøret til nye M5 CS er krydret med en rekke særegne detaljer. Spesielt fremtredende er karbonspoilerne på støtfangeren foran, panseret og rammen rundt grillen, i matt bronsefarget aluminium. Unike er også de L-formede elementene i frontlyktene som lyser hvitt med kjørelysene på, men som lyser gult når nærlysene eller laser-fjernlysene aktiveres – som en hilsen til GT-racingbilene. Sett bakfra domineres designen av en hekkspoiler og diffusor i karbon, og de fire enderørene fra sportseksosanlegget i rustfritt stål hvorfra BMW lover godlåt for entusiaster. (saken fortsetter) Spesialseter Entusiaster vil også kjenne igjen omrisset av den legendariske racingbanen Nürburgring i hodestøttene. Både setene og resten av interiøret er drapert i skinn, alcantara, karbon og røde detaljer i kontrast til de sorte flatene. CS-logoen er plassert godt synlig flere steder. Lettere materialer Understell og dempersystem er ytterligere modifisert for å takle høye hastigheter og gi presis respons på bane, men samtidig bevare de egenskapene som verdsettes i daglig bruk. (saken fortsetter) Som standard ruller nye BMW M5 CS på de svært sportslige Pirelli P Zero Corsa-banedekkene i dimensjon 275/35 R20 foran og 285/35 R20 bak, montert på felger i henholdsvis 9,5x20" og 10,5x20". Nye BMW M5 CS leveres også som standard med spesifikke M karbonkeramiske bremser. Disse er 23 kg lettere enn de keramiske bremsene på BMW M5 Competition og er en viktig bidragsyter i kampen mot ufjæret og roterende masse, når både tiendeler og komfort teller. – I en tid hvor vi stadig lanserer nye ladbare modeller, er det fortsatt rom hos BMW for biler som byr på «det lille ekstra», eller «mye av det lille ekstra» som er tilfellet for nye BMW M5 CS. Denne spesialmodellen vil bli produsert i et begrenset antall, så det gjelder å kjenne sin besøkelsestid, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby. Nye BMW M5 CS lanseres til våren. Norsk pris estimeres til 2.353.700 kroner. Blir det i meste laget får du en ordinær M5 fra kr 1.668.200.
|