img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
BRM skal brumme igjen
En av tidenes mest håpløse Formel 1-biler, med en av tidenes mest vanvittige låt, skal gjenoppstå. Akkurat i tide til å feire 70-års jubileet for bilens første virkelige Formel 1-brøl.

Det var masse penger fra mye engelsk industri engasjert i et prestisjeprosjekt som ble døpt British Racing Motors, rett etter krigen.

Siden det var en del eksentriske konstruktører med i bildet også, valgte man å gå for den mest kompliserte motorløsningen som tenkes kan. To V8 750-kubikkere rygg til rygg.

Det var lov med 1,5 liter og kompressor i det første F1-regelverket. En løsning omtrent alle benyttet inntil Ferrari mange år senere viste at man kunne vinne med 4,5-liters selvpuster også.

Så her har vi altså feltets absolutt kraftigste motor. En V16 på 1,5 liter som leverte nesten 600 hestekrefter ved 12.000 omdreininger. Senere testresultater fra Rolls-Royce, som også var blant de 350 firmaene som deltok, antydet at motoren burde kunne ha klart 16.000.

Selv 12.000 viste seg imidlertid å være i meste laget – påliteligheten var slik at bortsett fra en og annen sprint, kom ikke bilen til start, eller i hvert fall ikke til mål, i noen av de Grand Prix løpene den deltok i.

Der var mye spennende som var bygget inn i BRMs type 15 – men noe så kjedelig som pålitelighet var fullstendig oversett.

Det sier seg imidlertid selv at resultatet av 16 bittesmå stempler som skal omsette bevegelsene sine til 12.000 omdreininger vil produsere et ganske fascinerende lydbilde når den forbrente luften skal ut.

Og det er jo det som har gjort BRM mytisk. De hadde mange racerbiler etterpå. Kompliserte (H-16 motor for chrissake!), og en underlig lagledelse under Louis Stanley (som hadde en egen evne til å få folk til å oppfatte ham som Lord) men, tross alt, også med 17 Grand prix seire.

Men det er åpenbart ikke den laurbærkransdominerte racing-historien som skal feires nå som det er satt i gang bygging av tre nye eksemplarer av originalen.

– Jeg har alltid drømt om å få høre den låten igjen, og – ikke minst – å dele den med andre, sier John Owen, – Å høre den motoren med volumknappen på topp er noe helt spesielt. Den låten klinger fremdeles i mine ører.

Han er barnebarn av Sir Alfred Owen – mannen som eide kjempekonsernet Rubery Owen & Co som bygde chassiset til de første P15-bilene og som etterhånden tok over hele teamet.

Og det gjorde han så effektivt at barnebarnet kunne ta med seg absolutt alle originaltegningene og gå til Hall & Hall med dem (de samme som bygger de Vanwall-bilene vi nylig har fortalt om) og bestille tre eksemplarer.

Tre, fordi det i arkivene finnes tre chassisnummer som aldri ble brukt. Og bilene skal bygges til FIA-standard slik at de kan brukes i løp.

John Owen skal beholde den ene. De to andre skal til entusiaster med dype lommer, og Owen sier han skal sørge for at de går til eiere som også skal være brukere og ikke bare museumsbestyrere.

Verdt å føye til to detaljer: en av heltene, Nick Mason, Pink Floyd-trommis, hadde en slik. Og han brukte den som han bruker alle sine andre verdifulle konkurranse-biler – kjører for å vinne og som om han tror at dersom noe går gæærnt, så finnes det deler hos nærmeste Biltema. Den bilen ble etterpå kjøpt av Bernie Ecclestone som IKKE bruker den.

Det andre poenget er at den enda større helten, Mogens Damkier, redaktør for Skandinavisk Motor Journal, skrev en glimrende artikkel om hvorfor denne bilen aldri ville kunne fungere da han fikk oversendt pressepakken første gang.

Han ble latterliggjort, omtrent alle hans kolleger ble insta-forført av den utrolige hypen engelskmennene bygde rundt bilen. Men det tok ikke lang tid før verden så hvem som hadde rett.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer