Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nick Heidfeld er blant en håndfull førere med erfaring fra så vel Formel 1 som Formel E. Et perfekt utgangspunkt når Automobili Pininfarina skal perfeksjonere sin kommende superbil, Battista. Nå har han vært på testsenteret ved Nardo-banen i Italia med en prototyp av den helt spesielle elbilen som blir blant verdens dyreste og mest eksklusive supersportsbiler. Den tyske racerføreren har arbeidet tett med designere og ingeniører hos Automobili Pininfarina siden 2019 og har jobbet mye med bilens oppsett virtuelt. Men først nå har han sluppet til bak rattet i en ekte bil på bane. Etter testen var Heidfeld tilbake i den avanserte simulatoren for å gi ingeniørene tilbakemeldinger fra sin analoge opplevelse på bane. – Det var spesielt å oppleve Battista på bane for første gang. Med en prototyp som er langt fremskredet i utviklingen testet vi bilen med rundt 80 prosent av den potensielle effekten. Allerede er den potensielle kraften, ytelsene og akselerasjonen skyhøyt over mine forventninger, sier Nick Heidfeld. – Det som virkelig overrasket var hvor naturlig Battista kjentes på banen. Vi utvikler en bil som kan nytes i alle slags hastigheter, men her på Nardo var svingegenskapene og hastigheten vi oppnådde eksepsjonell. (saken fortsetter) Produksjonen av Battista starter til sommeren, og den skal kun lages i 150 eksemplarer. 1900 hestekrefter og et dreiemoment på formidable 2300 Newtonmeter gjør bilen raskere enn dagens Formel 1-biler fra null til hundre. Les om da vi møtte Battista hos Brooklands Motors som skal importere bilen til Norge.
|