img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Valgets kval: hvilken C-Type?
Du vil gjerne ha en ny C-Type. Men skal du velge den skotske – det var de som vant Le Mans i 1953, eller skal du velge originalen, den som kommer fra Jaguar? Begge byr på flunkende nye biler.

Det var en ting Duncan Hamilton og Tony Rolt ikke hadde da de skulle fikse seg hjul til Le Mans 1953.

Det var en skikkelig konfigurator. Den slags fantes ikke da. Så de famlet sannsynligvis litt i blinde, men fant seg allikevel en Jaguar C-Type.

De kjørte for privat-teamet Ecurie Ecosse og slo to fabrikkbiler, blant annet en med Stirling Moss og Peter Walker bak rattet, og de var første lag i historien som klarte over 300 runder på de 24 timene.

Men den første C-Type seieren kom i 1951. Da med fabrikkens egen bil, kjørt av Peter Walker og Peter Whitehead. De to andre som var påmeldt, brøt.

Så da har vi altså et 70-års jubileum i år og ett til om to år. Og i våre dager med reproduksjoner og continuation-biler skal det som regel mindre enn 70 år til for å bygge en gammel bil eller fem, og gjøre dem «originale».

Moroa er at nå er det to som er klar til å kjempe om akkurat det samme markedet, la oss håpe det er stort nok for begge.

Dette er et marked de begge kan. Det er lenge siden vi fortalte at Jaguar skulle rekreere sin D-Type og sin XKSS og sin lettvekts E-Type, og ikke fullt så lenge siden Ecurie Ecosse startet å bygge en serie av bilen som det aldri ble noe av: XJ13. 

Og nå er begge to i gang igjen. Skottene, som ikke har noe jubileum, var merkelig nok de første ut av blokka. Jaguar, som burde feire i år, har bare så vidt begynt å tenke på det.

EE skal bygge syv. Grunnen er at de syv bilene som ble brukt i race i perioden fremdeles eksisterer, så de kommer til å bruke disse chassisnumrene, med en tilføyelse om at dette er Opus II.

Ingen vil heller kunne ta feil av disse og originalene, for her er det såpass mange modifikasjoner at de sannsynligvis er meget bedre biler.

Rørgitter-chassiset er blitt bredere og stivere enn originalen, opphengningen og skivebremsene (som de pionerte på Le Mans) er blitt oppgradert, og i Moss-kassa har de på en eller annen måte fått plass til fem trinn.

De tar også en original 3,4 liters XK motor (slik som lå i XK120) og øker volumet til 4,2 liter. Sammen med bensininnsprøytning og andre mods gir det 300 hk.

(saken fortsetter)

Men når du ser den, er du overhodet ikke i tvil om hva det er. Hver eneste en av Malcolm Sayers finesser er i god behold.

Jaguar vil derimot fortelle deg at deres bil blir en skikkelig Continuation – original hele veien.

Av de 53 C-Typene Jaguar bygde mellom 1951 og 1953, ble 43 solgt til private. Alle med 1951 Le Mans spesifikasjoner, som inkluderte trommelbremser og doble SU forgassere. 200 hk hadde eieren å leke seg med. 

Men de åtte Continuation-bilene de nå skal bygge vil ha 1953-spesifikasjonene. 3,4-literen med tre Webere og skivebremser. Med 220 hk og 965 kg – som originalen – vil du nok kunne vente deg 8 sekunder til hundre og deretter videre helt opp til 240 km/t.

Alle kommer til å bygge på den erfaringen Jaguar Classic allerede har samlet via de andre rekreasjonsjobbene sine. Så her er det scanning av originalene og dypdykk i arkivene og inverse engineering og minst like mye CAD og CAM som på den ordentlige fabrikken.

Mer autentisk går det ikke an å få dem, sier Jaguar.

Men de har tatt computerhjelpen enda et skritt lenger ved å lage en konfigurator. Så om ikke Hamilton/Rolt kunne benytte en slik og, for eksempel, velge baby-blått interiør, så kan du og jeg det.

Fargene som tilbys er autentiske, sies det.

Bilene som tilbys er også så autentiske at dersom du legger til et sett med FIA-godkjente belter, vil du kunne kjøre i historiske race med denne. Et ganske nytt regelverk åpner for fabrikkenes egne nygamle bygg.

Uansett vil du som kjøper av en av de åtte bli invitert til et eget event neste år med Le Mans som tema. Jeg lurer på om du er velkommen hvis du stikker innom med en av de skotske versjonene.

PS!
La meg legge til et lite personlig minne som jeg sikkert har fortalt før. Som liten guttunge hadde jeg en mal på tiggerbrev på engelsk og skrev til Jaguar Factory England (sånt kom frem på den tiden) og spurte om jeg kunne få en brosjyre på C Type.

Etter lang tid kom en stor konvolutt tilbake. Ikke bare med C-brosjyre, men også glossy trykksaker på de andre modellene, ledsaget av et strengt brev fra Lofty England.

Han var egentlig fabrikkens racingsjef, men sånt som dette tok han seg tid til. Der gjorde han meg høflig oppmerksom på at det korrekte navnet på den bilen han trodde jeg tenkte på var XK 120C – C for Competition.

Er det rart jeg har vært svak for det merket etterpå?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer