Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De to nye store 7-seters familiebilene kan nå bestilles med den samme hybridteknologien som ble lansert i nye Ford Kuga hybrid i fjor høst. Nye S-Max og storebror Galaxy hybrid kan også kjøres kortere strekninger på ren elektrisitet. Det er altså snakk om hybridteknologi tilsvarende den Toyota har benyttet og perfeksjonert i en menneskealder. – Vi er veldig fornøyde med å kunne tilby begge disse populære og romslige familiebilene som hybrid. Samtidig som du får en enda mer drivstoffeffektiv bil for storfamilien, har den nye teknologien ikke gått på bekostning av verken plass, komfort eller fleksibilitet. Dette vet vi er en variant som mange norske barnefamilier har ventet på, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard. Nye S-Max hybrid har ifølge Ford 10 prosent lavere CO2-utslipp enn den har med en sammenlignbar EcoBlue dieselmotor. Drivlinjen i de nye bilmodellene består av en 2,5-liters Atkinson bensinmotor, en elektrisk motor som forbedrer ytelsene og reduserer drivstofforbruket, en generator og et litium-ion-batteri på 1,1 kWt. S-Max hybrid har en maks effekt på 190 hestekrefter, og selv om akselerasjon ikke er det viktigste for biler i dette segmentet, er det kjekt å vite at den gjør 0-100 km/t på 9,8 sekunder. Akselerasjonen skjer ifølge Ford jevnt og lineært og bidrar ytterligere til at bilen får en sportslig kjørekarakteristikk. Skiftene mellom å kjøre helelektrisk, kun på bensinmotor, eller en kombinasjon av disse, skjer også automatisk og sømløst ved hjelp av en motorgenerator-kontroll. Ved hjelp av en rekke teknologier, som regenerering av opptil 90prosent av bremseenergien, har den et oppgitt snittforbruk på 0,64 liter/mil ifølge WLTP-syklusen. (saken fortsetter) S-Max er kjent som et av de mest sportslige innslagene i det romslige familiebilsegmentet. En nyutviklet girkasse skal ifølge Ford bidra til en enda mer sportslig kjøreopplevelse. Les våre mange tester av S-Max her Girkassen har egen innstilling for å maksimere motorbrems når du drar tung last eller kjører nedover bratte bakker, dette legger til rette for en mer behagelig kjøreopplevelse samtidig som det maksimerer regenereringen av energi. Bilen kan som 7-seter trekke 1560 kilo hengervekt. Batteripakken er plassert i en kollisjonssikret vanntett konstruksjon under gulvet i bagasjerommet. Et spesialutviklet eksosanlegg med to potter ligger rundt batteriet for å sørge for at batteriet kommer så lavt som mulig. Det gjør at du kan få inn last som er nesten en meter høy og en meter bred mellom hjulbuene i bagasjerommet. Bagasjevolumet blir på opptil 2200 liter på SMax - akkurat som den har i dag. Med fem seter har den 700 liter (lastet til hattehyllen og 965 liter om man laster til taket), og selv med alle tre seteradene i bruk har du 285 liter bagasjeplass bak de syv setene. Ford lover at setene i S-Max gjør lengre kjøreturer svært behagelige. På ST-Line kommer forsetene med 10-veis elektrisk justering - og med minne i førersetet. Alle setene på andre seterad kommer med Isofix for trygg innfesting av barnestoler. Easy-fold teknologien gjør det også enkelt å felle ned setene på de to bakerste seteradene hver for seg om du skulle trenge plassen til noe annet. Galaxy Hybrid: Samme effektive drivlinjen, enda mer plass Storebror Galaxy hybrid er enda større innvendig. Med alle setene slått ned rommer den hele 2399 liter. I 5-setersmodus er kapasiteten 746 liter, og bruker du alle 7 setene har du her allikevel 300 liter bagasjeplass bak den tredje seteraden. Plassen, spesielt for dem på 1. og 2. seterad er også romsligere enn i S-Max. Du finner priser og tekniske data for samtlige Ford-modeller i vår nybilbase – Vår nye S-MAX hybrid og Galaxy hybrid er bare to av i alt 17 elektrifiserte kjøretøy som vi skal introdusere for våre europeiske kunder i løpet av året. Vi vil tilby en rekke forskjellige elektrifiserte drivlinjer - fra mild hybrid til helelektrisk - som gjør at alle kunder skal finne bil hos oss som passer for dem, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.
|