img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Her er Audis Model S-utfordrer
Audi har i kveld avduket sin utfordrer til Porsche Taycan og Tesla Model S. Her går sport og komfort hånd i hånd.

Den har gener til felles med fetter Taycan, både når det gjelder ytelser og priser. Men vi kan vel anta at Audi legger mer vekt på komfort enn sport når de om en uke starter salget av e-tron GT. En naturlig konkurrent utenfor familien er naturlig nok Teslas Model S. Og snart lanserer BMW sin nye i4.

Bilen skal leveres i flere utstyrsnivåer, tre av dem priset til en snau million. Toppmodellen får med RS i betegnelsen og en pris som kryper opp mot 1,3 millioner før du har begynt å krysse av på utstyrslisten.

– Helt siden konseptbilen ble vist for første gang i 2018, har vi sett fram til dagen i dag. Det er utvilsomt stor dag for oss, og premieren på Audi e-tron GT markerer en milepæl for Audi, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS

– Med e-tron GT markerer Audi sine planer for å skape en emosjonell og fascinerende fremtid for mobilitet. Med sylskarpe linjer, banebrytende ytelser, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde er e-tron GT den perfekte gran turismoen for det norske markedet, fortsetter hun.

To modeller av denne gran turismoen vil bli lansert samtidig, våren 2021: e-tron GT quattro og RS e-tron GT. Begge er raske og kraftfulle, og begge gir nullutslipp lokalt.

Audi Norge åpner for bestillinger 18. februar, og e-tron GT får en startpris på 899.900 kroner.

Audi e-tron GT har solide mål med en akselavstand på hele 290 centimeter og en lengde på 499 cm. Bredden er 196 cm, mens høyden er på 142 cm. Et bagasjerom bak på 405 liter kombineres med en «frunk» som rommer 81 liter under panseret.

Det er tilsvarende akselavstand, men 3 cm ekstra lengde og 5 pluss i høyden sammenlignet med Taycan som den deler arkitektur og mye annet med. Det er heller ikke ulikt målene til Model S (497x196x143).

(saken fortsetter)

E-tron GT quattro akselererer til 100 km/t på 4,1 sekunder, og har en toppfart på 245 km/t. Med RS e-tron GT går sprinten enda kjappere med 0-100 på 3,3 sekunder. Toppfarten er her elektronisk begrenset til 250 km/h.

Bilen er utstyrt med to motorer. Frontmotoren i Audi e-tron GT quattro yter 175 kW (238 hk), og den bakre har 320 kW (435 hk).

Systemeffekten er 350 kW / 476 hestekrefter. Opptil 390 kW (530 hk) er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Samlet dreiemoment er 630 Nm.

I RS e-tron GT yter er frontmotoren den samme, mens den bakre her kan levere hele 335 kW (456 hk). Samlet ytelse er 440 kW (598 hk), og maksimalt dreiemoment er 830 Nm. I boost-modus yter RS-drivlinjen 475 kW (646 hk).

– Når Audi Sport sitter i førersetet i utviklingen av en ny bilmodell, kan du forvente et resultat som bærer med seg flere tiår med erfaring fra ekstreme arenaer. Audi e-tron GT har allerede blitt et ikon for oss, og for kundene som snart kan bestille drømmebilen er det bare å glede seg, sier Elin Sinervo.

Batteriet med kapasitet på 86 kWt netto gir rekkevidde er på inntil 488 km ved blandet kjøring (WLTP). Teknologi basert på 800 volt spenning, gjør DC-hurtiglading med opptil 270 kW mulig.

Dermed kan rekkevidden økes med 100 km på bare fem minutter. Under ideelle forutsetninger tar det mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80 %.

Et viktig bidrag her er også at batteriet og de elektriske komponentene har en avansert termisk regulering, med fire kjølekretsløp. En effektiv varmepumpe er standard på de norske bilene.

Audi e-tron GT produseres sammen med Audi R8 ved Audis fabrikk for spesialproduksjon i Böllinger Höfe ved Neckarsulm.

Norske priser Audi e-tron GT quattro

Audi e-tron GT

kr 899.900

Audi e-tron GT Plus

kr 946.900

Audi e-tron GT Pro

kr 999.900

Audi RS e-tron GT

kr 1.269.900



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer