Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De nye modellene har fått en omfattende oppdatering, og kan nå også leveres som AMG E 53 4MATIC+. Prisene starter på kr 712.000 som Coupé og kr 815.000 som Cabriolet, tilsvarende en prisoppgang på henholdsvis 50.000 og 60.000 fra utgående modeller. – E-Klasse er selve definisjonen på Mercedes-Benz, og med de nye todørsutgavene vil vi nå kunne tilby et enda bredere spekter av modellserien. E-Klasse Coupé og Cabriolet byr på et elegant design, en mengde komfort og neste generasjons teknologi, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen. Mercedes-Benz E-Klasse Coupé og Cabriolet er typiske entusiastbiler selv om de har felles fundament med E-Klasse sedan og stasjonsvogn. På de nye modellene har stylingen blitt sportslig finpusset med et friskere utseende. De største endringene eksteriørt finner vi i fronten hvor de nye LED-frontlysene har fått et flatere design som strekker seg gjennom den nye A-formede diamantgrillen. På bilens muskuløse bakende er det spesielt innmaten i de nye LED-baklysene vi legger merke til. Samtidig får todørsmodellene de viktigste oppgraderingene fra de andre karosserivariantene som en del av ansiktsløftet. Disse inkluderer elektrifiserte, og derfor mer effektive, bensin- og dieselmotorer med integrert startgenerator, nyeste generasjon kjøreassistansesystemer og infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience). (saken fortsetter) Interiøret i Coupé- og Cabriolet-utgavene kombinerer moderne stil med sportslig luksus. Materialene valgt er i høy kvalitet og fremhever bilens stilige karakter. Setene oppfyller ifølge produsenten forventningene når det gjelder komfort, men gir samtidig utmerket støtte i dynamiske kjøresituasjoner. Den adaptive førersetejusteringen er en spesielt intelligent funksjon. Ved å legge inn kroppshøyden på MBUX-systemet, eller via Mercedes me, beveger setet seg automatisk i en stilling som generelt passer for noen i den angitte høyden, som da bare trenger å bli finjustert av sjåføren. Den nye E-klassen har den nyeste generasjonen av kjøreassistansesystemer. Dette gir et høyt aktivt sikkerhetsnivå hvor bilen er i stand til å reagere raskt og intelligent hvis sjåføren ikke rekker å gjøre det. Det nye og mer intelligente rattet er en del av ansiktsløftet. Rattet har sensorer som registrerer om føreren holder i det, noe som forbedrer brukervennligheten når du kjører i semiautonomt modus. Det er nå tilstrekkelig for sjåføren å holde i rattet slik at assistansesystemene blir informert om at vedkommende fortsatt har kontroll. Tidligere var en liten styrebevegelse nødvendig. Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet i en viss periode, startes en advarselskaskade som til slutt aktiverer nødbremseassistenten hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv. (saken fortsetter) Som standard kommer E-Klasse med Active Brake Assist, som i mange situasjoner er i stand til å bruke autonom bremsing for å forhindre en kollisjon, eller redusere alvorlighetsgraden. De nye modellene er utstyrt med MBUX infotainment-systemet. Som standard inkluderer det to store 10,25-tommers skjermer arrangert side om side for et widescreen-utseende. Elektrifiseringen tar enda et stort skritt fremover med den oppgraderte E-klassen. De nye to-dørs modellene vil kunne leveres med flere motoralternativer hvor mange av de er utstyrt med et 48 volt system og en integrert startgenerator. Dette bidrar til at en ekstra kraft, kjent som EQ Boost, er tilgjengelig helt fra start, og kan levere inntil 14 hk og 150 Nm ekstra ved behov. Det samme systemet bidrar også til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å "glide" med avslått motor. Den systematiske elektrifiseringen av motorene er en viktig faktor i energieffektivitet og et bevis på selskapets fremtidsrettede strategi. Mercedes-AMG fortsetter systematisk å styrke merkevareidentiteten med nye E 53 4MATIC + Coupé og Cabriolet. Den elektrifiserte 3,0-liters motoren gir en ytelse på 435 hk og et dreiemoment på 520 Nm. EQ Boost systemet gir ytterligere 22 hestekrefter sammen med et dreiemoment på 250 Nm i kortvarige øyeblikk. Motoren har dobbel turboladning via en tradisjonell turbolader som går på eksos, og en elektrisk tilleggskompressor. Andre høydepunkter i de nye modellene inkluderer AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-girkassen og det fullt variable firehjulsdrift-systemet AMG Performance 4MATIC+.
* = verdier oppgitt etter WLTP
|