Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Siden lanseringen i 2018 har kona Electric vært blant Norges mest solgte elbiler, på tross av lange leveringstider i startfasen. På verdensbasis er mer enn 120.000 Kona Electric solgt på bare to år. Av disse ruller 53.000 biler i Europa, og mer enn 10.000 i Norge. Bilen ble den første tiden kun produsert i Kora, men siden mars 2020 har Hyundai også produsert Kona Electric ved selskapets tsjekkiske fabrikk, noe som har påvirket leveringstidene i meget positiv retning. – Da vi lanserte Kona Electric i 2018 var den en enorm suksess allerede før salget startet. Dette fortsatte gjennom 2019, og i 2020 ble KONA Electric den sjette mest solgte bilen i Norge, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway. – Med nye Kona Electric oppgraderer vi modellen på en rekke områder. Den får forbedrede assistanse- og sikkerhetsfunksjoner, helt ny teknologi og et nytt design som gjør den til en enda mer attraktiv pakke. I tillegg får alle utgaver nye og svært attraktive priser, samtidig som vi for første gang introduserer Standard Range-utgaven i det norske markedet. Kraftig priskutt med kortere rekkevidde (saken fortsetter) Modellen med Standard Range byr på omtrent tilsvarende rekkevidde som de mange PSA-modellene, så det er ikke tilfeldig at Hyundai har valgt å ta denne inn i programmet nå. Standard Range har en WLTP-rekkevidde på 305 kilometer, en batteripakke på 39,2 kWt og en motor på 136 hestekrefter. Long Range har en rekkevidde på 484 kilometer, en batteripakke på 64 kWt og en motor på 204 hestekrefter. Mens Standard Range tilbys i det attraktive utstyrsnivået Trend, kommer Long Range i utstyrsnivåene Life, Trend og Premium. Premium utstyrsnivå har ifølge Hyundai stort sett alt utstyr som standard, og det eneste man kan velge i tillegg er ventilerte skinnseter og soltak. Prisene starter på svært attraktive 309.900 kroner for det importøren omtaler som en godt utstyrt Standard Range Trend. Facelift Fronten har nå fått et helt lukket og rent grilldesign, og det moderne uttrykket løftes av nye LED-kjørelys med integrerte LED-blinklys. Lampene byr på full-LED teknologi. Bak har bilen fått oppgradert LED-signatur, nye LED-blinklys, og et redesignet uttrykk med ny støtfanger. Nye Kona Electric har også blitt 25 millimeter lengre enn den forrige utgaven, og det bidrar til et mer helhetlig design. (saken fortsetter) Nytt interiør Infotainmentsystemet kombinerer navigasjon, multimedia- og nyttefunksjoner, inkludert Bluelink, Hyundai Live, Apple CarPlay og Android Audio. I utstyrsnivåene Life og Trend leveres bilen nå med 8-tommers Display Audio som byr på en rekke multimedia- og nyttefunksjoner, inkludert Apple CarPlay og Android Auto. Lang rekkevidde Lading fra 10-80 prosent tar med Long Range 47 minutter på en 100kW-ladestasjon, og bilen leveres med 11kW trefas ombordlader inkludert i Premium utstyrsnivå. Alle utgavene av Kona Electric kan også lades med 7,2 kW. Mer sikkerhet Bilen har også fått varsling når bilen foran kjører av gårde i kø eller ved trafikklys (LVDA), Safe Exit Warning (SEW) som varsler om at en bil er på vei inn i blindsonen når man skal åpne dørene, og baksetevarsling (RSA) som gir varsel dersom man kan ha glemt et barn eller et dyr i baksetet. Salget av nye KONA Electric åpner allerede i dag, 12. februar 2021.
Tillegg:
|