Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilen er som forgjengerne utviklet i tett samarbeid med Porsche Motorsport, så mange spesialiteter har sitt opphav innen racing. Bilen er selvsagt gatelovlig, men velges primært av entusiaster som prioriterer rå ytelser og kjøreglede høyere enn komfort. Den gedigne hekkspoileren og markante diffuseren stammer fra løpsbilen 911 RSR, og fireliters sekseren med 510 hester – uten pustehjelp – er nærmest identisk med den som sitter i 911 GT3 R – velprøvd i en rekke langdistanseløp. Bilen har en toppfart på hele 320 km/t (318 km/t med PDK-kasse) og er vesentlig raskere enn sin forgjenger. Null til hundre går unna på 3,4 sekunder. I motsetning til forgjengeren, som kun ble levert med PDK girkasse, tilbyr Porsche nå igjen en 6-trinns manuell kasse til 911 GT3 til dem som ønsker maksimal kontroll over girskiftene selv. Porsche lover vesentlig mer downforce i den nye modellen, noe som ikke minst påvirkes av den manuelt justerbare bakvingen og den effektive diffuseren. Under testing på Nordsløyfa var nye GT3 over 17 sekunder raskere enn forgjengeren. Den rutinerte testføreren Lars Kern brukte 6:59,927 minutter på den totale 20,8 kilometer lange runden, mens den kortere 20,6-kilometeren som ble benyttet tidligere ble klokket inn på 6:55,2. Under testen ble det benyttet Michelin Pilot Sport Pro Cup 2 dekk, og bilen oppnådde tilsvarende resultater over flere runder med Porsche-ambassadør Jörg Bergmeister bak rattet. Han konkluderte med et at dette var den beste bilen han noensinne hadde kjørt banen i. (saken fortsetter) På tross av et bredere karosseri, større hjul og nye tekniske hjelpemidler er vekten på nye GT3 på nivå med forgjengeren. Men manuell girkasse veier den 1418 kilogram mens PDK-kassen gir et vekt-tillegg på 17 kg. Viktige elementer i vektbesparelsen er panser i karbonfiberforsterket plast (CFRP), lette vinduer, optimerte bremseskiver og smidde aluminiumsfelger. Eksosanlegget alene gir en vektbesparelse på hele 10 kilogram. Interiøret er nærmest identisk med den utgående modellen, men en ny finesse er «track-skjermen» som hentes frem ved et tastetrykk. Den krymper displayene på siden av den sentrale turtelleren og gir plass til info om dekk- og oljetrykk, oljetemperatur, drivstoffnivå og vanntemperatur – viktige detaljer for banekjøring. Den inneholder også en girskift-indikator overført fra motorsport. Porsche 911 GT3 får en startpris i Norge på 2.473.900 kroner før du begynner å krysse av på listen over ekstrautstyr som det fins et rikholdig utvalg av. Leveringen starter i mai. På videoen under kan du bli med en rundt på Nordsløyfa og deretter kose deg med et stort bildegalleri.
|