Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Grønt lys for Daimler Trucks og Volvo Samarbeidet mellom Daimler Truck og Volvo om å utvikle storskalaproduksjon av brenselceller for lastebiler er nå godkjent av EUs konkurransemyndigheter |
||||||||||||||||
April 2020 avslørte lastebilgigantene Daimler Trucks og Volvo planer om et samarbeid hvor de skulle danne et eget selskap for å utvikle storskalaproduksjon av brenselceller for lastebiler. Selskapet er nå godkjent av EU-kommisjonen som konkluderte med at samarbeidet ikke ga grunn til bekymringer hos EUs konkurransemyndigheter. Et grønt samarbeid – Dette initiativet sammen med Volvo Group er en milepæl på veien mot å få brenselcelledrevne lastebiler og busser ut i drift på veiene våre, sier styreleder Martin Daum i Daimler Truck AG i en pressemelding. Volvo, som tidligere har vært lunken til hydrogenteknologi, ser at tiden er inne for å satse mer på alternative drivlinjer for en grønnere fremtid. – Å bruke hydrogen som bærer av grønn elektrisitet for å drifte elektriske lastebiler i langtransport er en viktig del av puslespillet på vei mot en karbonnøytral verden, og et komplement til batterielektriske kjøretøy og fornybare drivstoff, sier Volvo-toppsjef Martin Lundstedt. Klimamål Samarbeidet er et stort skritt mot en klimanøytral og bærekraftig transportindustri innen 2050, mener produsentene. Selv om Volvo og Daimler skal samarbeide likt på prosjektet, vil de fortsatt konkurrere mot hverandre på teknologi og implementering av brenselceller i bilene sine. De første brenselscelle-testbilene skal etter planen rulles ut til kundene i løpet av tre år En ny studie fra European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) viser at det i dag er rundt 6,2 millioner nyttekjøretøy i kategorien "medium og heavy" på veien i EU-området, med en snittalder på 13 år. Nesten 98 prosent av disse lastebilene kjører på diesel, ifølge den ferske 2021-utgaven av rapporten «Vehichles in Use» fra ACEA. Kun 2.300 – eller 0,04 prosent av den totale flåten – er såkalte nullutslippslastebiler. Les også: MAN leverer første elektriske lastebil i Norge
|