Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kan Qashqai i tredje generasjon være med å gjenreise Nissans posisjon og stolthet i Europa? Kanskje det, og Nissan gjør nå de siste forberedelsene til sommerens lansering av den viktige SUV/crossover-familiebilen for å ta igjen noe av markedstapet fra 3,9 prosent av personbilvolumet i EU/EFTA-området i 2015 til 2,4 prosent i fjor. Særlig andre generasjon av Qashqai lansert i 2014 traff godt og var en periode EUs mest solgte SUV. Mer innvendig plass Sikten skal også være forbedret i alle retninger på grunn av bredere frontrute, smalere A-stolper og speilhus montert på dørplaten. Bedre på det meste I presentasjonen av Qashqai fokuserer Nissan tungt på kvalitetsforbedringene og materialvalget – og hevder å være best i klassen. Mer av bilen, så som panser, dører og forskjermer stanses ut i aluminium for å få ned vekten, og hekkluka er i sin helhet i et plastmateriale. (saken fortsetter) Store skjermer Instrumentgrafikkens utforming har klare elementer fra samarbeidspartner Renault. På grunn av generell kritikk mot bilindustriens overdrevne bruk av skjermbetjening, beholdes eget panel for betjening av klimaanlegget. Nissans nylige visning av batterielektriske Ariya i Norge betyr ikke at Qashqai også kommer i en ren elektrisk variant. Det våger ikke Nissan i et Europa hvor fossilbilene kommer til å dominere i mange år. Bensin + hybrid * 140 hk/240 Nm/M6/2WD Hybridsystemet som kun veier 22 kilogram gir ikke bare ekstra kraft, men reduserer CO2-utslippet med fire gram per kilometer. Først neste år slipper Nissan e-Power-varianten med Leaf-teknologi hvor en bensinmotor sørger for å energiforsyne den elektriske motoren som driver bilene forhjul. (saken fortsetter) Ikke ladbar Nissan tok fram teknologien til kompakte Note i Japan, men har oppgradert den for å passe til Qashqai. Den elektriske løsningen gir umiddelbar respons som i elektriske biler og mulighet til én pedals funksjon slik som i Leaf. Viktig for noen Det store spørsmålet som nå henger igjen i luften er hvorfor lang tid det tar før e-Power-varianten også blir ladehybrid? Først da blir den virkelig et spennende alternativ i Norge.
|