img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
McLaren endrer (omtrent) alt
Det er litt over ti år siden McLaren skilte ut sin Automotive avdeling. Og det er ti år siden de kom med sin første bil, 12 C, som virkelig rystet en del italienske superbiler slik at de merket det i karbon-monocoquene sine.

Ikke aner jeg hvor mange biler de har laget i løpet av disse ti årene. Og spesielt har jeg ikke peiling på hvor mange forskjellige modeller de har laget.

Jeg har simpelthen gitt opp å følge med i de mange usammenhengende, ulogiske tallkombinasjonene de har utstyrt sine praktfulle biler med.

Så det er det første jeg legger merke til på den nye bilen. Den første flunkende nye som har kommet derfra side 12 C

Revolusjon nummer én er simpelthen noe så enkelt som at de har bestemt seg for å få med meg på laget igjen også – nå begynner de å kalle biler med navn!

Artura heter den første.

Hunkjønnsform av Artur?

Underlig, men jeg skal i hvert fall klare å huske det.

Derfra er det nyheter hele veien.

La oss starte med motoren. Der en V6 med masse vinkel mellom sylinderrekkene (120 grader) nå erstatter den gamle V8 motoren. Nede i 8-trinns twin clutch girkassen finner man imidlertid også en 94 hesters el-motor, og dermed begynner historien for alvor. 

Vi snakker om et skikkelig hybrid-system der et 7,4 kWt Li-ion batteri supplerer selve maskinen.

Vi kan vente oss lydløs e-gange i inntil 30 kilometer, eller med opptil 130 km/t. Minst like viktig er det at elmotoren kan være med på å gi lynskarp gassrespons hvis motoren ikke er helt på kammen eller turboene tenker seg litt om.

Motoren skal bygges hos Ricardo og veier 40 kg mindre enn V-åtteren. Elektro-biten legger imidlertid på – 88 kg batterier og 4 kg motor – slik at det blir 90 ekstra kilo for hele installasjonen. Det hele ender på rett under 1500 kg.

Men heldigvis har den ikke vokst ut over de vanlige 4,5 x 2 meterne. Så hvis du skal bytte ut din 720 S, passer garasjen fremdeles. Du har vel sannsynligvis ikke grav, så at akselavstanden er kuttet med 30 mm til 2640 mm spiller vel ingen rolle.

Det var like før jeg sa ‘McLarens første hybrid’, men så dukket først Speedtail opp, og deretter meldte P1 seg – men jeg tror at de brukte et helt annet system.

Layouten er som de gamle modellene – det hele hengt på en ultrastiv karbonboks i midten – en helt ny konstruksjon som ser ut som den er krympepakket rundt motor og drivlinje.

(saken fortsetter)

Ikke noe tull med mellomaksler som må finne veien fremover også. Dette er kompromissløs bakhjulsdrift uten antydning til mystisk regulering av dreiemomentet på forhjulene og annen torque vectoring mumbo jumbo.

Jeg sier ikke at ikke det også vil dukke opp etter hvert som McLaren får behov for å bli stadig mer sosialt akseptert, men foreløpig greier de seg uten headup-display (tar for mye plass i dashbordet) og selv om den har noen førerassistenter dropper de alle dødmannsknapp-hjelpemidler som filholder eller skiltleser.

Foran henger hjulene i parallellogrammet fra Senna, med elektrohydraulisk styring (er de de eneste med slikt i dette segmentet?) mens bakhjulopphengningen er en helt ny fem-link greie som nok vil vise seg som en meget tilpasningsdyktig konstruksjon på fremtidige modeller med andre krav og behov.

Pirelli har også bidratt til fremskrittet. De ferskeste P Zero Corsa har nå samme grepet som de gamle Trofeo R dekkene på 600 LT. Og alle har sin egen chip som overvåker trykk, temperatur og slitasje.

Det påstås at innvendig har okkupantene følelse av mye bedre plass nå, den smale senter-konsollen kjenner man igjen, det nøkterne dashbordet, Clubsport setene – men infotainment-avdelingen er ny. Både instrumentene og alle betjeningspod’ene justeres med rattet, og alt som skal nås, skal kunne nås uten å ta hendene av rattet.

(saken fortsetter)

Så var det utseendet da.

Med dørene åpne vil du nekte å tro at det er en McLaren. De åpner mye tettere mot karosseriet enn på de gamle. Dermed går fabrikken glipp av gode ekstrainntekter: Du får ikke en dør smelt i veggen på garanti.

Med dørene igjen er jeg faktisk ikke helt sikker.

Rob Melville, designsjefen, snakker om en «ren teknisk skulptur» der teknologien ikke ødelegger, men tvert imot fremhever den visuelle appellen.

Fremdeles … Jeg er ikke overbevist om at den er særpreget nok. Jeg er heller ikke overbevist av alle luftinntakene og varmluftutslippene og splittere og spoilere. Men på den annen side – den er jo ganske ren.

Gi meg noen uker på å fordøye den, så skal jeg melde meg på den diskusjonen.

Superbilverdiene, derimot, diskuterer vi ikke:

0-100 på 3 sekunder. 0-200 på 8,3 og 330 km/t.

Pris? Aner ikke. Litt over den ganske nye GT, men under de 220.000 pund du må betale for en 720 S?

Og – ja – McLaren har bekreftet at en helelektrisk er under utvikling.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer