Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fabia har vært en populær modell i Norge. Ifølge OFV er det registrert 18.468 nye Fabia på norske skilter siden lanseringen av første generasjon i 1999, noe som gjør den til Skodas nest mest solgte modell her i landet bak suverene Octavia, men foran Superb. De siste årene har salget vært beskjedent, kun 13 nye Fabia ble registrert i 2020, ned fra 367 året før. Det betyr ikke at Skoda har mistet grepet på småbilmarkedet – det ble registrert hele 1825 av elbilen Citigo i fjor. Det henger selvsagt sammen med at nordmenn som kjøper småbil i dag stort sett velger elektrisk. Og gjør de ikke det, så velger den store majoriteten Toyota Yaris som er den ukronede "kongen av småbilsegmentet". Dermed spørs det om vi noen gang får se neste generasjon Fabia hos norske Skoda-forhandlere. Den kommer nemlig kun med bensinmotorer og har ingen ladekontakt. Du får den med 3-sylindrede 1-litere med effekt fra 65 til 110 hestekrefter, samt en 4-sylindret 1,5-liter med hele 150 hester. Sistnevnte betyr nok spreke ytelser i den kompakt bilen. Apropos kompakt – fjerde generasjon Fabia er større enn forgjengeren. Lengden er 411 cm (+ 12), bredden 178 cm (+ 5) mens høyden på 146 cm er lik for begge. Akselavstanden er strukket med nesten ti centimeter for å gi bedre plass ombord. Ikke bare for passasjerene – bagasjerommet øker med hele 50 liter og rommer nå 380 liter bak andre seterad og 1190 liter nå baksetene legges ned. Det er faktisk på nivå med nye Golf som riktig nok har snaue 50 liter med nedlagte bakseter. Ved å flytte Fabia over på VW-gruppens MQB-A0 plattform som også benyttes av nye Polo og Seat Ibiza har Skodas ingeniører greid å holde vekten på omtrent samme nivå som tidligere. Nye Fabia blir offisiell i løpet av høsten, og da får vi også vite om den er aktuell for Norge. Trolig har den norske Skoda-organisasjonen hendene fulle med salg av Enyaq og ny Octavia så de dropper denne som uansett ville blir en nisjemodell.
|