Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nykommeren er ifølge Murray ikke bare en spesialutgave av T.50, men en bil som er utviklet parallelt med gateversjonen fra første spadetak. Hovedforskjellen er at mens T.50 er utviklet som den ultimate sportsbil for gatebruk, så er utgaven med den lille s-en designet med tanke på optimale racing-egenskaper. Eller for å si som Godon Murray himself: “designed and engineered to offer an on-track experience like no other car to date”. Les også: Klodens siste analoge superbil Bak ryggen til føreren sitter en 3,9-liters normalt pustende V12 utviklet av Cosworth med 711 hestekrefter og maks dreiemoment på 485 Newtonmeter. Maks effekt må du opp i 11.500 omdreininger for å hente frem mens maks moment dukker opp ved 9000. Rødmerket treffer du ved 12.100. Effekten er økt med 61 hk fra «standardutgaven», men enda mer imponerende er det at de har greid å barbere vekten fra den opprinnelige så lave 986 kg til bare 852 kg! Det betyr at hver hest skal flytte cirka 1,2 kilogram bil. Målt i volum har motoren 178 hk per liter, og det er ifølge Murray mer enn den legendariske Cosworth DFV V8 F1-motoren kunne skilte med. Manuelle girskift holder ikke til banebruk i 2021, så den manuelle kassen er byttet ut med en sekstrinns sekvensiell kasse fra racingsekspertene hos Xtrac. Girutvekslingen er optimalisert for banebruk. Standard utveksling tillater toppfart på rundt 330 km/t, mens et oppsett tilpasset kortere og mer teknisk krevende baner begrenser toppfarten til 270 km/t. (saken fortsetter) Monocoquen i karbonfiber er den samme som i gatebilen, sammen med Brembo karbon-keramiske bremser og chassis i aluminium. T.50s er satt opp for banebruk med mindre bakkeklaring og spesialfelger med senterbolt omkranset av Michelin slicks. Karosseriet er også nytt med flere aerodynamiske elementer. Den største forskjellen finner vi i hekken som har en gedigen deltavinge og en finne tilsvarende den vi finner på F1-biler og Le Mans-prototyper. T.50s har beholdt viften som skaper et marktrykk på 1500 kg. – Vi kunne lagt på 400 kg til, men bilen ble lettere å håndtere på bane i denne konfigurasjonen, sier Murray. Som på T50 har også racingversjonen førersetet plassert i midten, inspirert av McLaren F1, men det ene passasjersetet er fjernet for å få plass til brannslukker og et bryterpanel. Selvsagt kan også det andre passasjersetet fjernes om man vil spare enda mer vekt. Totalt skal det bygges 25 eksemplarer av T.50s – hver med en prislapp på 3,1 millioner pund og hver med en betegnelse på en bane som har vært åsted for Gordon Murrays 25 Grand Prix-seire. I pakken inngår en dag på bane hvor bilene settes opp etter kundens ønsker. Gordon Murray Design planlegger også å tilby service til kunder som skal benytte bilen på trackdays, og det kan bli aktuelt å arrangere egne events for bilene slik at de faktisk må brukes – ikke bare bli museumsgjenstander. Produksjonen av T.50s starter i januar 2023.
|