Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mange går med elbilplaner Nesten to av tre norske bilister planlegger å kjøpe eller lease elbil. Det viser en undersøkelse foretatt av Respons analyse for den norske Hongqi-importøren. |
||||||||||||||||
I en fersk undersøkelse utført av Respons analyse for HBI Norge AS svarer 65 prosent at elbil er førstevalget de neste årene. Interessen er høyest blant de yngre og folk med høyere utdannelse og inntekt. I aldersgruppen 34-49 år svarer hele 76 prosent at elbil er aktuelt mens kun 21 prosent vurderer bensinbil og 38 prosent foretrekker diesel ved neste bilkjøp. – Undersøkelsen viser tydelig at også bensin- og dieselbileiere vurderer å skifte til elbil, sier prosjektleder for undersøkelsen i Respons analyse, Anne Gretteberg Meyer. Forskjell på by og land Av de som bor på bygda planlegger 47 % å kjøpe eller lease en ny dieselbil, mot bare 25% av de som bor i storby. – Diesel står fortsatt sterkt på bygda, men nå har interessen for ny elbil passert interessen for dieselbiler også her, sier Meyer. Høy inntekt øker interessen Halvparten oppgir at det er aktuelt å vurdere ny bil i prisklasser fra 500.000 og oppover. Ikke uventet synes menn i større grad enn kvinner at det er aktuelt med en ny bil til en halv million eller mer (55% mot 43%). Naturlig nok avhenger aktuelle prisklasser på nybilen av husstandsinntekt og personlig inntekt: De med lav inntekt synes i større grad at en pris under 500.000 kroner er aktuelt, mens de som har høy inntekt mener en pris på 500.000 kroner eller over er mest aktuelt. En høyere pris på nybilen er mer aktuell blant dem som bor i enebolig/villa, er gift/registrert partner/samboer og/eller har barn, spesielt eldre barn. (saken fortsetter) Viktig med god fremkommelighet Når respondentene maksimalt kan velge tre kriterier, oppgis firehjulsdrift, elektrisk rekkevidde og tilhengerfeste som de viktigste aspektene ved valg av ny elbil. De som er bosatt i mellomstor by har generelt flest krav til hvilke aspekter en bil må ha. Forventer lang rekkevidde Flere menn enn kvinner krever minimum 50 mil i rekkevidde på en elektrisk nybil (16% mot 2%) De som bor i bygd aksepterer en rekkevidde på under 40 mil i større grad enn de som bor i storby (45% mot 17%), og de med høy personlig inntekt (800.000 kroner eller mer) krever en rekkevidde på over 50 mil i større grad enn de med personlig inntekt under 600.000 kroner (24% mot 2%). – Undersøkelsen viser at vår nye premium SUV Hongqi E-HS9 kommer til å passe svært godt for mange nordmenn, sier Knut G.H. Aas hos oppdragsgiveren HBI Norge AS. – Med avansert firehjulsdrift og inntil 45 mil rekkevidde krysser den av på en rekke viktige faktorer for nordmenn. I tillegg ser prisen ut til å være i tråd med det mange nordmenn vil betale. Viktig med tilhengermulighet – At vi nordmenn ønsker mulighet for tilhengervekt på 1.500 kg for at bilen skal passe optimalt til våre behov er kjent fra før, og det er interessant at dette nå bekreftes også for elbil. Vår E-HS9 har tilhengervekt på 1.500 kg nettopp etter innspill fra oss i Norge, og den passer dermed enda bedre for nordmenn sier Aas. Mest småkjøring Her er det naturligvis store forskjeller i alder. Flere i den yngste aldersgruppen enn i den eldste oppgir at det vil være mest aktuelt å benytte den nye bilen til følgende:
|